web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van cassave

De voedingswaarde van cassave

Voedingswaardetabel van cassave per 100 gram:

Per 100 g / ml Cassave ADH*
kcal 141 7,05%
Kj 591 7,04%
Water (g) 62,9 3,15%
Eiwit (g) 1 1,79%
Koolhydraten (g) 32 12,31%
Suiker (g)
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 2,9 8,29%
A (mg)
B1 (mg) 0,06 5,45%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,8 5,00%
B5 (mg) 0,1 2,00%
B6 (mg) 0,3 20,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 15 5,00%
B12 (ug)
C (mg) 32 42,67%
D (ug)
E (mg) 0,2 2,00%
Vitamine K (ug) 1,9 1,58%
Natrium (mg) 2 0,20%
Kalium (mg) 499 14,26%
Calcium (mg) 37 3,70%
Fosfor (mg) 38 4,75%
IJzer (mg) 1,3 16,25%
Jodium (ug) 2 1,33%
Magnesium (mg) 20 6,67%
Koper (mg) 0,1 11,11%
Selenium (ug) 0,7 1,27%
Zink (mg) 0,6 4,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de cassave
Cassave is een niet zo bekende, eetbare wortel. Een andere benaming is yuca of maniok. De wortel komt uit Afrika en Zuid-Amerika, waar deze groente een stuk bekender is en meer wordt gegeten dan in Nederland.

Herkomst en groeiwijze
Cassave valt onder de savanneplanten. Hij heeft langwerpige dunne bladeren en groeit diep onder de grond. In tegenstelling tot andere wortelknollen groeit cassave in bosjes aan elkaar. De planten doen het prima in arme grond, in een warm en droog klimaat. Oorspronkelijk komt cassave uit Brazilië. Planten die nu worden geteeld zijn allemaal gecultiveerd. Miljoenen mensen in arme streken en ontwikkelingslanden leven voor een groot deel van cassave. De wereldproductie bedraagt meer dan 185 miljoen ton! Daarmee is deze wortel het belangrijkste groentegewas op de wereld.

Verkrijgbaar
Cassave wordt verwerkt in verschillende voedingsmiddelen, zoals allesbinder of in de bekende kroepoek van cassave. In Nederland is cassave mondjesmaat verkrijgbaar. We zien het vooral in toko’s, op markten en in buitenlands georiënteerde supermarkten. Ook in biologische winkels duikt cassave zo nu en dan op. Wanneer je ze koopt, kies dan voor stevige knollen die niet al te beschadigd zijn.

Bewaren
Bewaar cassave net als andere wortelknollen op een koele, droge en donkere plaats. Zo blijft knol weken goed.

Toepassing
De wortelknol kan worden verwerkt in allerlei gerechten en op verschillende manieren worden bereid. De smaak komt overeen met een gewone aardappel, de structuur is iets steviger. Ideaal dus om friet mee te maken. In verschillende landen wordt cassave gebruikt om pap van te maken. Van cassave kan ook meel worden gemaakt, dat geschikt is voor allerlei bakrecepten. Ook het cassaveblad kan worden gegeten, net zoals andere bladgroeten. Verder smaakt cassave gestoofd, geroosterd, gewokt met oosterse specerijen of als puree erg lekker. Ook combineert cassave heel goed met een stukje vis.

Wist je dat:

  • Vanwege de kans op cyanidevergiftiging cassave niet rauw mag worden gegeten?
  • Telo, gefrituurde cassave, een bekend Surinaams gerecht is?
  • Tapiocameel wordt gemaakt van cassave?
  • De bladeren van cassave in andere landen worden ingezet bij hoofdpijn en het genezen van wonden?
  • Cassave het hele jaar door kan worden geoogst?
  • De cassaveplant in sommige landen alleen wordt geteeld als schaduwplant voor bijvoorbeeld bananenplantages?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van cassave
Cassave bevat relatief veel resistent zetmeel (1). Dit type zetmeel wordt niet verteerd in de dunne darm, maar wel gefermenteerd in de dikke darm. De darmbacteriën zijn dol op dit type zetmeel. Ze voeden zich ermee en produceren stoffen die ontstekingen in de darmen kunnen verminderen (2). Cassave bevat vele antinutriënten zoals saponines, fytinezuur en tannines. Daarom moet de cassave bij bereiding goed worden verhit en niet vaker dan eens in de drie dagen worden gegeten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1). Pereira BLB, Leonel M. Resistant starch in cassava products Food Sci. Technol (Campinas). 2014; 34(2):298-302.

(2). Birt DF, Boylston T, Hendrich S, et al. Resistant Starch: Promise for Improving Human Health. Advances in Nutrition. 2013;4(6):587-601.