De voedingswaarde van chayote

Voedingswaardetabel van chayote per 100 gram:

Per 100 gChayoteADH*
kcal190,95%
Kj79,50,95%
Water (g)94,24,71%
Eiwit (g)0,81,43%
Koolhydraten (g)15,96,12%
Suiker (g)1,7
Vet (g)0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,74,86%
A (mg)00,00%
B1 (mg)00,00%
B2 (mg)00,00%
B3 (mg)0,53,13%
B5 (mg)0,24,00%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)9331,00%
B12 (ug)00,00%
C (mg)7,710,27%
D (ug)00,00%
E (mg)0,11,00%
Vitamine K (ug)4,13,42%
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)1253,57%
Calcium (mg)171,70%
Fosfor (mg)182,25%
IJzer (mg)0,33,75%
Jodium (ug)0,00%
Magnesium (mg)124,00%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)0,20,36%
Zink (mg)0,74,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF, SELF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de chayote

De chayote is een peervormige vrucht met vier ingesnoerde ribben. Chayote is net als pompoenen en meloenen lid van de komkommerfamilie. Oorspronkelijk komt deze vrucht uit Zuid-Amerika. De gehele groente kan worden gegeten. Deze vrucht bevat één grote pit, die eveneens eetbaar is. De smaak van een Chayote lijkt op een kruising tussen een aardappel en een komkommer. Hoewel de chayote officieel een fruit is, behandelen we hem als een groente. In de Zuid-Amerikaanse keuken wordt deze groente vaak meegebakken in wokschotels. De chayote is bijzonder rijk aan foliumzuur.

Onderzoekers hebben acht werkzame flavonoïden in deze groente vastgesteld (1). Andere onderzoekers hebben vastgesteld dat de heilzame werking van de vezels door het koken niet verloren gaat bij deze vrucht (2). Een kleinschalige studie concludeerde dat chayote mogelijk kan helpen de bloeddruk te verlagen (3). Een andere studie zag dat deze groente celdood kan stimuleren bij kankercellen, maar gezonde cellen met rust laat (4). Er zijn nog studies van betere kwaliteit nodig om dit verder in kaart te brengen. Vele bronnen melden dat chayote een rijke bron zou zijn van vitamine C. Meerdere recente laboratoriumanalyses hebben dit helaas niet kunnen bevestigen (5). Desondanks blijft deze groente bijzonder gezond.

Een chayote wordt zelden in de supermarkt aangeboden, maar is wel regelmatig te vinden bij de toko of op markten. Een rijpe Chayote herken je aan de groene kleur.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Siciliano T, De Tommasi N, Morelli I, Braca A. Study of flavonoids of Sechium edule (Jacq) Swartz (Cucurbitaceae) different edible organs by liquid chromatography photodiode array mass spectrometry. Journal of agricultural and food chemistry. 2004; 52(21):6510-5.

(2) Shiga TM, Peroni-Okita FH, Carpita NC, Lajolo FM, Cordenunsi BR. Polysaccharide composition of raw and cooked chayote (Sechium edule Sw.) fruits and tuberous roots. Carbohydrate polymers. 2015; 130:155-65.

(3) Gordon EA, Guppy LJ, Nelson M. The antihypertensive effects of the Jamaican Cho-Cho (Sechium edule). The West Indian medical journal. 2000; 49(1):27-31.

(4) Aguiñiga-Sánchez I, Soto-Hernández M, Cadena-Iñiguez J. Fruit extract from a Sechium edule hybrid induce apoptosis in leukaemic cell lines but not in normal cells. Nutrition and cancer. 2015; 67(2):250-7.

(5) Chayote, fruit, raw, 11149. National Nutrient Database for Standard Reference Release 28.