web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van cherimoya

De voedingswaarde van cherimoya

Voedingswaardetabel van cherimoya per 100 gram:

Per 100 g Cherimoya ADH*
kcal 75 3,75%
Kj 313 3,75%
Water (g) 79,9 4,00%
Eiwit (g) 1,57 2,80%
Koolhydraten (g) 17,7 6,81%
Suiker (g) 12,9
Vet (g) 0,68 0,97%
Verzadigd (g) 0,23
E.O.V. (g) 0,05
M.O.V. (g) 0,18
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 3 8,57%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,101 9,18%
B2 (mg) 0,131 8,73%
B3 (mg) 0,644 4,03%
B5 (mg) 0,345 6,90%
B6 (mg) 0,257 17,13%
B11 / Foliumzuur  (ug) 23 7,67%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 12,6 16,80%
D (ug) 0,00%
E (mg) 0,27 2,70%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 7 0,70%
Kalium (mg) 287 8,20%
Calcium (mg) 10 1,00%
Fosfor (mg) 26 3,25%
IJzer (mg) 0,27 3,38%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 17 5,67%
Koper (mg) 0,069 7,67%
Selenium (ug) 0,00%
Zink (mg) 0,16 1,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over cherimoya
De cherimoya is een hartvormige vrucht. Deze is sterk verwant aan zowel zoetzak als zuurzak. Soms wordt deze vrucht ook wel een Jamaica-appel genoemd. Cherimoya heeft een groene schil met schubben. Deze schubben ontstaan doordat de cherimoya net als de ananas een samengestelde vrucht is, die bestaat uit samengegroeide losse vruchtjes. Deze tropische plant komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, maar wordt vandaag de dag ook gekweekt in Spanje en Portugal. Het romige vruchtvlees is wit van kleur en bevat enkele oneetbare pitten. De smaak wordt meestal erg gewaardeerd. Deze vrucht is rijk aan flavonoïden en carotenen zoals luteïne (1). Hij heeft hierdoor een krachtige werking als antioxidant. Volgens onderzoekers zitten de meeste antioxidanten in de schil en werkt een juice krachtiger dan het eten van de pulp alleen (2). Dit fruit is volgens onderzoek in staat om het totale cholesterol, de triglyceriden en het LDL-cholesterol te laten dalen (3). Op termijn kan hierdoor de cholesterolratio merkbaar verbeteren. Een rijpe cherimoya is te herkennen aan het donkerder worden van de groene schubben. Zo kan een rijpe cherimoya helemaal zwart kleuren. Het vruchtvlees kan met een lepeltje worden gegeten. De witte pulp kan snel verkleuren na het opensnijden, daarom is het raadzaam deze vrucht snel te consumeren.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1). Albuquerque TG, Santos F, Sanches-Silva A, Beatriz Oliveira M, Bento AC, Costa HS. Nutritional and phytochemical composition of Annona cherimola Mill. fruits and by-products: Potential health benefits. Food chemistry. 2016; 193:187-95.

(2). Gupta-Elera G, Garrett AR, Martinez A, Robison RA, O’Neill KL. The antioxidant properties of the cherimoya (Annona cherimola) fruit Food Research International. 2011; 44(7):2205-2209.

(2). Verma AM, Kumar AP, Shekar RK, Kumar KA, Chakrapani, Rani RA. Pharmacological Screening of Annona cherimola for Antihyperlipidemic Potential. Journal of Basic and Clinical Pharmacy. 2011;2(2):63-69.