De voedingswaarde van citroen

Voedingswaardetabel van citroen per 100 gram:

Per 100 g / mlCitroenADH*
kcal361,80%
Kj1511,80%
Water (g)89,44,47%
Eiwit (g)0,50,89%
Koolhydraten (g)6,52,50%
Suiker (g)3
Vet (g)0,40,57%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,26,29%
A (mg)0,0010,11%
B1 (mg)0,065,45%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)0,24,00%
B6 (mg)0,042,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)82,67%
B12 (ug)
C (mg)4560,00%
D (ug)
E (mg)0,88,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)1504,29%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)202,50%
IJzer (mg)0,010,13%
Jodium (ug)0,30,2%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,055,56%
Selenium (ug)0,40,73%
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over citroenen
Een citroen is een kleine vrucht, ovaal van vorm met een spitse neus. De kleur is altijd geel, in verschillende variaties. Citroenen vallen onder het citrusfruit, net als sinaasappels, mandarijnen en de grapefruit bijvoorbeeld. De zure smaak in citroenen wordt veroorzaakt door het aanwezige citroenzuur, wat ook in andere citrusvruchten voorkomt.

Herkomst en groeiwijze
Citroenen komen oorspronkelijk uit de moessongebieden in zuidoost Azië waar ze al meer dan 4000 jaar worden gekweekt.  Ook in Mediterrane landen is het klimaat gunstig voor de groei van citroenen. Citroenen groeien aan een boom, welke wel vier keer per jaar vruchten kan dragen. De boom kan erg groot worden, tot wel 6 meter lang.

Verkrijgbaar
Citroenen zijn het hele jaar verkrijgbaar en komen voornamelijk uit Spanje. Wanneer er geen aanbod is uit dit land, komt de oogst voornamelijk uit Argentinië en Zuid-Afrika. De oogstperiode is altijd in de herfst en winter, net als ander citrusfruit.
Let er bij de aankoop van citroenen op dat deze stevig aanvoelen en niet verschrompeld zijn. Gekrompen citroenen bevatten nog maar weinig smaak, maar kunnen nog wel voor de schil verwerkt worden.

Bewaren
Bewaar citroenen niet in de koelkast, citrusfruit kan daar niet goed tegen. In een koele, droge plaats doen citroenen het goed. Ze zijn dan 1 a 2 weken houdbaar. Leg citroenen bij voorkeur naast ander citrusfruit.

Toepassing
Citroenen zijn voor de meeste mensen te zuur om zo uit het vuistje te eten. Vaak worden citroenen daarom gebruikt om gerechten een fris accent te geven en om de smaak van andere voedingsmiddelen te versterken. Onder andere lekker in (koude) soepen, spreads, dressing, cake en taarten. Ook de schil van de citroen kan gebruikt worden en is sterker van smaak dan het sap. Let op dat het witte gedeelte onder de schil niet mee geraspt wordt, dit geeft een bittere smaak. Citroensap is ook verfrissend in een glas water of groentesap. Citroenen kunnen ook ter decoratie bij een gerecht geserveerd worden, zoals in plakjes bij een stukje vis.

Weetjes/Wist je dat:

  • Het sap van citroenen ook kan worden ingezet om verkleuring van ander fruit (bijvoorbeeld in een fruitsalade) tegen te gaan?
  • Een citroen die in warm water heeft gelegen meer sap voortbrengt?
  • Het hoge gehalte aan vitamine C van een citroen werd ontdekt toen scheepslieden leden aan scheurbuik en zij citrusvruchten te eten kregen en daaropvolgend genazen?
  • Het belang van vitamines in het algemeen in 1800 werd ontdekt toen patiënten van allerlei kwalen genazen door citroensap te drinken?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van citroen
Citroenzuur uit citroenen bijdragen tot het voorkomen of genezen van nierstenen (1, 2, 3). Citroenzuur in de vorm van citraat werkt daarnaast remmend op virussen (4). Hoewel citroenen zuur zijn van smaak, kan de uiteindelijke uitwerking op het lichaam basisch zijn vanwege de mineralen (5). Antioxidanten in citroenen zijn hespiridine, diosmine en eriocitrine. Deze werken gunstig op het hart- en vaatstelsel (6).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Aras B, Kalfazade N, Tuğcu V. Can lemon juice be an alternative to potassium citrate in the treatment of urinary calcium stones in patients with hypocitraturia? A prospective randomized study. Urological research. 2008; 36(6):313-7.

(2) Seltzer MA, Low RK, McDonald M, Shami GS, Stoller ML. Dietary manipulation with lemonade to treat hypocitraturic calcium nephrolithiasis. The Journal of urology. 1996; 156(3):907-9.

(3) Prezioso D, Strazzullo P, Lotti T. Dietary treatment of urinary risk factors for renal stone formation. A review of CLU Working Group. Archivio italiano di urologia, andrologia : organo ufficiale [di] Societa italiana di ecografia urologica e nefrologica. 2015; 87(2):105-20.

(4) Koromyslova AD, White PA, Hansman GS. Treatment of norovirus particles with citrate. Virology. 2015; 485:199-204.

(5) Schwalfenberg GK. The Alkaline Diet: Is There Evidence That an Alkaline pH Diet Benefits Health? Journal of Environmental and Public Health. 2012; 2012:1-7.

(6) Del Rı́o J, Fuster M, Gómez P, Porras I, Garcı́a-Lidón A, Ortuño A. Citrus limon: a source of flavonoids of pharmaceutical interest Food Chemistry. 2004; 84(3):457-461.