web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van citroensap

De voedingswaarde van citroensap

Voedingswaardetabel van citroensap per 100 ml:

Per 100 ml Citroensap ADH*
kcal 47 2,35%
Kj 202 2,40%
Water (g) 91 4,55%
Eiwit (g) 0,4 0,71%
Koolhydraten (g) 8 3,08%
Suiker (g)
Vet (g) 0 0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 0,3 0,86%
A (mg) 0,001 0,11%
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,01 0,67%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,04 2,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 13 4,33%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 53 70,67%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,43 4,30%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 138 3,94%
Calcium (mg) 11 1,10%
Fosfor (mg) 11 1,38%
IJzer (mg) 0,1 1,25%
Jodium (ug) 0 0,00%
Magnesium (mg) 7 2,33%
Koper (mg) 0,03 3,33%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,13 0,87%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over citroensap
Citroensap is het sap dat afkomstig is van een citroen. Het wordt zelden puur gedronken omdat het daar te zuur voor is. Het sap van de citroen bestaat voor ongeveer 5% tot 6% uit citroenzuur, met een pH van ongeveer 2,2. Citroensap wordt meestal toegevoegd aan een glas water, in dat geval spreken we over citroenwater in het Nederlands en lemon water in het Engels. De zure smaak wordt deels gemaskeerd door suiker, om deze reden is het sap van citroen erg populair als limonadesiroop.

Vers of kant-en-klaar?
Er is verschil tussen vers citroensap en het bekende sap uit een plastic flesje met de vorm van een citroen. Deze laatste is vele malen sterker dan verse citroensap. Dit komt omdat het is geconcentreerd. Geconcentreerd citroensap is bevat vaak conserveringsmiddelen en is dus minder puur.

Gebruik
Citroensap wordt gebruikt om limonade, frisdranken en cocktails te maken. Het wordt ook gebruikt in marinades voor vis, omdat het zuur stoffen zoals amines in vis neutraliseert door ze om te zetten in niet-vluchtige ammoniumzouten. In vlees hydrolyseert het zuur gedeeltelijk de taaie collageenvezels, waardoor het malser wordt. In het Verenigd Koninkrijk wordt citroensap vaak aan pannenkoeken toegevoegd. Citroenwater is bij velen populair als drank om de dag mee te starten. Anderen gebruiken het om hun tekort aan maagzuur aan te vullen.

Conserveermiddel
Citroensap wordt ook gebruikt als conserveermiddel in bepaalde voedingsmiddelen die de neiging hebben te oxideren. Onder invloed van zuurstof kunnen sommige vruchten zoals appels, bananen en avocado’s na het snijden bruinkleuren, doordat van nature aanwezige enzymen donkerkleurige antioxidanten aanmaken om de schade aan de vrucht te beperken. Het zuur in citroensap zorgt ervoor dat deze enzymen afgebroken worden, waardoor de bruinkleuring voorkomen wordt.

Zelf citroenwater maken
Het maken van citroenwater is meer dan het toevoegen van een enkel schijfje citroen aan je glas water. Om citroenwater te maken, pers je een halve citroen uit in een glas warm of koud water. Als je citroenwater maakt, gebruik dan het liefst verse citroenen en zeker geen geconcentreerd sap uit een plastic fles. Voor nog meer smaak of ter afwisseling kun je ook een paar takjes munt, honing, gember, kaneel of kurkuma toevoegen. Je kunt ook schijfjes van andere verse citrusvruchten toevoegen, zoals limoenen en sinaasappels. Anderen vinden komkommerschijfjes weer erg lekker. Was de producten altijd goed voordat je ze in plakjes snijdt en gebruikt. Nog een laatste tip is om zelf citroen-ijsblokjes te maken, waardoor je telkens de beschikking hebt over instant citroenwater die je aan je glas water kunt toevoegen. Pers gewoon vers citroensap uit in ijsblokjesbakjes en vries ze in.

Is citroensap gezond?
Op het internet doen er over citroensap de wildste verhalen de ronde. Zo zou het beschermen tegen overgewicht, kanker, toxines en meer. Hier is echter geen bewijs voor te vinden in de medische literatuur. Dat gezegd hebbende, is citroensap wel heel rijk aan vitamine C. Deze vitamine staat bekend als een krachtige antioxidant. Antioxidanten gaan schade door vrije-radicalen tegen en beschermen je tegen vroegtijdige veroudering. Het eten van meer vitamine C bij een verkoudheid kan de verkoudheid zelfs inkorten of de ernst van de symptomen verminderen. Het citroenzuur in citroenen kan helpen nierstenen te voorkomen. Citraat, een bestanddeel van citroenzuur, maakt paradoxaal genoeg de urine minder zuur en kan zelfs kleine stenen afbreken. Door citroenwater te drinken krijg je niet alleen citraat binnen, maar ook het water dat je nodig hebt om stenen te helpen voorkomen of weg te spoelen. Het citroenzuur kan overigens zorgen voor erosie van je tandglazuur. Om de schade te beperken, kun je citroenwater beter door een rietje drinken of spoel je je mond erna goed met normaal water.

Weetjes/wist je dat?

  • Citroensap kan worden gebruikt als een onzichtbare inkt? Dat zit zo: als de vezels door het zuur van citroensap verzwakt zijn, en je brengt het papier bij een bron van hitte, dan zullen verzwakte vezels het eerst donkerder worden. Haal het papier wel op tijd weg, anders vliegt het in de fik en wordt het onleesbaar!
  • Citroensap kan worden gebruikt om haar te blonderen? Dit door te werken als een natuurlijke highlight nadat het haar wordt blootgesteld aan zonlicht. Dit is te danken aan het citroenzuur dat als een soort bleekmiddel werkt.
  • Citroensap ondanks de zure smaak, uiteindelijk basisch kan werken op het lichaam? Dit vanwege de ontzurende mineralen zoals kalium, calcium, magnesium en zink die bijdragen tot het ontzuren van het lichaam, evenals vitamine B1 en biotine.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: