De voedingswaarde van couscous

Voedingswaardetabel van couscous per 100 gram:

Per 100 gCouscous (gekookt)ADH*
kcal1266,30%
Kj5326,33%
Water (g)69,53,48%
Eiwit (g)4,37,68%
Koolhydraten (g)25,89,92%
Suiker (g)0,3
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,74,86%
A (mg)00,00%
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)1,27,50%
B5 (mg)00,00%
B6 (mg)0,0372,47%
B11 / Foliumzuur  (ug)6,72,23%
B12 (ug)00,00%
C (mg)00,00%
D (ug)00,00%
E (mg)00,00%
Vitamine K (ug)0,10,08%
Natrium (mg)40,40%
Kalium (mg)561,60%
Calcium (mg)111,10%
Fosfor (mg)577,13%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)0,40,27%
Magnesium (mg)155,00%
Koper (mg)0,0910,00%
Selenium (ug)00,00%
Zink (mg)0,281,87%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over couscous

Couscous is grof gemalen durumtarwe, ook wel aangeduid als ‘gries’. Het wordt van dezelfde graansoort gemaakt waar pasta uit vervaardigd wordt. Eigenlijk zijn het dus kleine bolletjes minipasta.

Herkomst

Couscous komt oorspronkelijk uit Noord-Afrika. De naam is een verbastering van het Arabische woord ‘keskes’; een kookpot bestaande uit twee delen waar vooral woestijnbewoners couscous in klaarmaken. Het is een eeuwenoud gerecht en wordt al sinds de dertiende eeuw gegeten.

Zoals rijst in Azië als nationaal gerecht wordt gezien, zo geldt dat voor couscous in deze landen. In de 20e eeuw werd couscous pas echt populair in Europa als onderdeel van de internationale keuken. Omdat het een snelle bereiding kent en zeer veelzijdig is, is het graan in enkele jaren zeer populair geworden.

Productie

Couscous bestaat dus uit tarwe en water. In de fabriek worden deze twee ingrediënten gemengd en gestoomd. Hierdoor gaat het graan aan elkaar plakken waardoor er kleine balletjes ontstaan. Vervolgens worden deze balletjes weer uit elkaar gehaald, gedroogd, gekoeld en gezeefd. Het resultaat is couscous.

Verkrijgbaar

Couscous is tegenwoordig in elke supermarkt verkrijgbaar. Het komt vaak uit Zuid-Europa of de Verenigde Staten. Vaak gaat het hier om de ‘witte’ variant, waarbij de graanvezels zijn verwijderd. Tegenwoordig zien we ook steeds meer de volkoren versie, een gezondere optie. In speciaalzaken en biologische winkels is daarnaast volkoren couscous van spelt en peulvruchten te vinden.

Bewaren

Bewaar couscous droog en goed afgesloten, dan is het maanden houdbaar.

Toepassing

Traditioneel wordt couscous klaargemaakt in een tweedelige pan, waarin het wordt gestoomd samen met andere groenten. Omdat dit water bespaard is dit een kooktechniek die we vooral terugzien bij de woestijnbewoners van Noord-Afrika. De smaak komt het ten goede, maar het is een behoorlijke tijdrovende klus. Een gemakkelijke manier om couscous klaar te maken is om het graan te wellen in kokendheet water, eventueel met wat smaakmakers en olie. Couscous is lekker met allerlei groentesoorten, vlees en vis. Arabische ingrediënten zoals granaatappel, fetakaas, amandelen en verse kruiden als koriander en munt combineren er goed mee. Ook in een koude salade, door een soep of stoofpot smaakt het lekker.

Wist je dat:

  • Couscous in Marokko traditioneel op vrijdag wordt gegeten?
  • Couscous traditioneel met de vingers wordt gegeten?

Wetenschappelijke informatie over couscous

Couscous laat volgens onderzoek de bloedsuikerspiegel sneller stijgen dan pasta (1). Onderzoekers adviseren om te kiezen voor couscous gemaakt van peulvruchten of pseudogranen zoals boekweit (2). Dit omdat de hoeveelheid antioxidanten in deze varianten een stuk hoger liggen.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

  1. Jamel N, Hajri S, Jenkins DJ, et al. [Comparative effects of couscous and pasta on glycemia in normal subjects and type I diabetics]. Diabete & metabolisme. ; 16(1):37-41.
  2. Carcea M, Narducci V, Turfani V, Giannini V. Polyphenols in Raw and Cooked Cereals/Pseudocereals/Legume Pasta and Couscous. Foods (Basel, Switzerland). 2017; 6(9):.