De voedingswaarde van dadels

Voedingswaardetabel van verse en gedroogde dadels per 100 gram:

Per 100 gDadels (gedroogd)ADH*Dadels (vers)ADH*
kcal31516%1397%
Kj133516%5907%
Water (g)201%60,73%
Eiwit (g)24%1,53%
Koolhydraten (g)7328%31,312%
Suiker (g)7031,3
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)7,521%3,610%
A (mg)0,0030,33%
B1 (mg)0,055%0,065%
B2 (mg)0,17%0,064%
B3 (mg)2,214%0,74%
B5 (mg)0,816%0,816%
B6 (mg)0,17%0,128%
B11 / Foliumzuur  (ug)13%4258%
B12 (ug)
C (mg)1419%
D (ug)
E (mg)0,77%
Vitamine K (ug)3,73%5,65%
Natrium (mg)101%71%
Kalium (mg)60060%41041%
Calcium (mg)707%242%
Fosfor (mg)608%28%4
IJzer (mg)1,519%0,34%
Jodium (ug)1,11%1,11%
Magnesium (mg)5017%24%8
Koper (mg)0,2629%0,1213%
Selenium (ug)35%12%
Zink (mg)0,32%0,21%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over dadels
De dadel is een steenvrucht net als kersen, pruimen en olijven. Steenvruchten dragen een harde pit in het midden van de vrucht die niet eetbaar is. Dadels kunnen zowel vers als gedroogd gegeten worden en winnen in Nederland steeds meer aan populariteit. In het Midden-Oosten is de vrucht zeer algemeen en wordt deze vaak gegeten.

Herkomst en groeiwijze
Dadels worden al een zeer lange tijd geteeld en horen tot één van de oudst gecultiveerde vruchten ter wereld. Waarschijnlijk is de teelt begonnen in het Midden-Oosten. Nu vindt de grootschalige teelt vooral plaats in Noord-Afrika en de Arabische landen. Dadels zijn kleine vruchten die in enorme trossen groeien aan een dadelpalm. Deze boom doet het alleen goed in warme omstandigheden. De trossen worden vaak zo groot dat deze uitgedund worden zodat de overgebleven dadels meer ruimte krijgen om te groeien.  De oogst van verse dadels vindt plaats in november en december en gebeurt hoofdzakelijk met de hand. Medjooldadels staan bekend als de meest smakelijke dadel. Daarnaast is deze soort een van de grootste dadels.

Verkrijgbaar
Dadels zijn zowel vers als gedroogd verkrijgbaar. Ze komen van ver. In Nederlandse winkels vooral uit Iran, Israël, Algerije, Tunesië en uit de Verenigde Staten. Naar de verse exemplaren is het flink zoeken, gedroogde dadels liggen daarentegen in elke winkel. Vers smaakt de dadel duidelijk naar honing, bevat het meer voedingstoffen en een aanzienlijk minder hoog suikergehalte. Toch zijn het vooral gedroogde dadels die geconsumeerd worden.

Bij aankoop moeten verse dadels dik en stevig zijn met een gladde schil. Ze zijn pas rijp als de schil bruinig van kleur is. Onrijpe dadels zijn eerder goudkleurig en moeten nog even blijven liggen op kamertemperatuur. Gedroogd moeten dadels zacht aanvoelen. Dadels die zijn versuikerd of hard aanvoelen hebben hun beste tijd gehad.

Bewaren
Verse, rijpe dadels zijn 2 a 3 dagen goed te bewaren in de koelkast, het liefst afgesloten. Gedroogde dadels mogen buiten de koelkast worden bewaard en blijven maanden goed.

Toepassing
De schil van dadels is eetbaar, ook van de verse variant. Dadels doen het goed in zowel zoete- als hartige gerechten. Zoet zijn dadels prima te verwerken in allerlei bakgerechten. Doordat dadels plakkerig zijn vormt het ook een prima basis voor het draaien van balletjes of het maken van mueslirepen en chocoladepasta. Hartig kunnen dadels gecombineerd worden met couscous, noten, kaas, in stoofgerechten en naast vlees.

Weetjes/Wist je dat:

  • Er meer dan 400 soorten dadels bestaan?
  • Gedroogde dadels met pit langer zacht en smeuïg blijven dan de dadels zonder pit?
  • Een dadelpalm vlak voor de oogst wel 80 tot 100 kilo vruchten kan dragen?
  • Nomaden de dadel ‘het brood van de woestijn’ noemden?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van dadels
Dadels werken laxerend, onder andere door de rijke aanwezigheid van vezels (1). Het is in geval van obstipatie aan te raden om de dadels ’s nachts te laten weken in water om ze daarna in de ochtend te nuttigen. Vezels werken ook cholesterolverlagend (2). Onderzoekers hebben vastgesteld dat dadels kunnen beschermen tegen kanker en ontstekingen doordat er bijzonder veel antioxidanten in zitten (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Yang J, Wang H-P, Zhou L, Xu C-F. Effect of dietary fiber on constipation: A meta analysis. World Journal of Gastroenterology : WJG. 2012;18(48):7378-7383.

(2) Bazzano LA. Effects of soluble dietary fiber on low-density lipoprotein cholesterol and coronary heart disease risk. Current atherosclerosis reports. 2008; 10(6):473-7.

(3) Rahmani AH, Aly SM, Ali H, Babiker AY, Srikar S, khan AA. Therapeutic effects of date fruits (Phoenix dactylifera) in the prevention of diseases via modulation of anti-inflammatory, anti-oxidant and anti-tumour activity. International Journal of Clinical and Experimental Medicine. 2014;7(3):483-491.