web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van donut

De voedingswaarde van donut

Voedingswaardetabel van donut per 100 gram:

Per 100 g Donut ongevuld ADH* Donut geglazuurd ADH*
kcal 358 17,90% 358 17,90%
Kj 1496 17,81% 1495 17,80%
Water (g) 36,3 1,82% 33,7 1,69%
Eiwit (g) 6 10,71% 5,4 9,64%
Koolhydraten (g) 35,5 13,65% 40,8 15,69%
Suiker (g) 4,8 13,2
Vet (g) 21,1 30,14% 19 27,14%
Verzadigd (g) 4,3 3,8
E.O.V. (g) 8,8 7,9
M.O.V. (g) 6,6 5,9
Omega 6 (g) 5,4 4,9
Omega 3 (g) 1,2 1,1
Cholesterol (mg) 24 21,6
Transvet (g) 0,1 0,1
Vezels (g) 1,1 3,14% 1 2,86%
A (mg) 0,008 0,89% 0,007 0,78%
B1 (mg) 0,22 20,00% 0,2 18,18%
B2 (mg) 0,07 4,67% 0,06 4,00%
B3 (mg) 1,2 7,50% 1,1 6,88%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,02 1,33% 0,018 1,20%
B11 / Foliumzuur  (ug) 19 6,33% 17,1 5,70%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 48 64,00%
D (ug) 0,8 8,00% 0,7 7,00%
E (mg) 1,2 12,00% 1,1 11,00%
Vitamine K (ug) 0,00% 0,00%
Natrium (mg) 280 28,00% 252 25,20%
Kalium (mg) 87 2,49% 79 2,26%
Calcium (mg) 76 7,60% 68 6,80%
Fosfor (mg) 81 10,13% 73 9,13%
IJzer (mg) 1,2 15,00% 1,1 13,75%
Jodium (ug) 17 11,33% 15,3 10,20%
Magnesium (mg) 21 7,00% 19 6,33%
Koper (mg) 0,13 14,44% 0,12 13,33%
Selenium (ug) 4 7,27% 4 7,27%
Zink (mg) 0,6 4,00% 0,54 3,60%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over donuts
Een donut is een gefrituurd, zoetig broodje met meestal een gat erin. In dat geval wordt er gesproken over een zogenaamde ringdonut. Er bestaan ook donuts zonder gat. Deze worden dan vaak gevuld met room, vla, chocola of andere zoete vullingen. Eenmaal gebakken kunnen donuts worden geglazuurd met suiker. Soms kiest men ervoor een donut te bestrooien met suiker, poedersuiker, kaneel of hagelslag. Het Engelse woord voor donut is ‘doughnut’, waarbij dough staat voor ‘deeg’ en nut voor ‘klont’. Een deegklont dus. De typische donut-vorm ontstond doordat men ontdekte dat deze bij het frituren gelijkmatiger gaar werd, wanneer er een deegklont uit het midden van de donut werd verwijderd. Er bestaan donuts op basis van cakebeslag en op basis van gistdeeg. Vanwege het rijzen, vraagt het maken van gistdonuts meer tijd.

Ingrediënten
De meeste typen donuts worden met dezelfde basisingrediënten gemaakt: bloem, suiker, gist of bakpoeder, eieren, melk, karnemelk of zure room.

Productieproces
Uit het beslag worden de donuts gevormd en in olie gebakken. Bij industriële bereiding wordt het beslag in een ringvorm het frituurvet ingespoten, waardoor het kenmerkende gat ontstaat. Donuts van cakebeslag worden ongeveer 90 seconden gebakken op ongeveer 190 tot 198 °C, waarbij ze één keer worden gekeerd. Gegiste donuts absorberen meer olie, omdat het bakproces iets langer duurt: ongeveer 150 seconden, op 182 tot 190 °C. Donuts van cakebeslag wegen gewoonlijk tussen 24 en 28 gram, terwijl gistdonuts gemiddeld 38 gram wegen. Door het rijzen vallen gistdonuts wat forser uit.

Geschiedenis
Hoewel donuts vooral in Amerika zeer populair zijn, volgens films met name onder politieagenten, is de donut in werkelijkheid een Nederlandse uitvinding! Begin 19e eeuw hebben Nederlandse kolonisten de donut meegebracht naar het vroege New York (of toen nog ‘Nieuw Amsterdam’). Men sprak toen over ‘een oliekoek’: een gezoete, gefrituurde cake. Het vet waarin donuts toen werden gefrituurd was reuzel, ofwel varkensvet. Tegenwoordig is dit plantaardig vet.

Verkrijgbaarheid
Donuts worden soms verkocht in speciale donutwinkels, verder zijn ze vrijwel standaard te koop bij supermarkten, benzinestations en fastfoodrestaurants.

Gebruik
Donuts worden in het buitenland vaak gegeten bij de koffie, in Nederland meestal als tussendoortje.

Over de gezondheidswaarde van donuts
Donuts zijn niet gezond, ze bevatten veel suiker en vet. Het eten van te veel donuts kan leiden tot gewichtstoename en verhoogt op den duur het risico op diabetes en hartaandoeningen. Veel mensen waarderen de donut, maar het niet iets wat je dagelijks zou moeten eten. Gemiddeld levert 1 middelgrote donut 190 à 300 calorieën en sommigen bevatten zelfs nog aanzienlijk meer calorieën, afhankelijk van de grootte en de gebruikte ingrediënten. Het eten van voedsel met veel suiker, zetmeel en vet kan op den duur gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals overgewicht, diabetes en hartziekten.  Als je toch wilt genieten van een donut, dan zijn de ongevulde donuts zonder glazuur de gezondere keuze. Kies verder altijd voor donuts zonder transvetten. Soms kunnen donuts verrijkt zijn met vitamines en vezels. Een  gistgerezen donut is gezonder dan een cakedonut. Nog gezonder zijn de volkoren bagels, ook een broodje met een gat erin, maar dan niet zoet en niet gefrituurd. Wanneer deze wordt belegd met iets gezonds, is het een weldaad voor je gezondheid.

Wist je dat?

  • 4 juni Nationale Donut Dag is? Amerikanen vieren deze dag maar al te graag, aangezien ze ware liefhebbers zijn van donuts.
  • Bijna elk land ter wereld een eigen variant op de donut heeft? Zo zijn donuts in Japan gevuld met rode bonenpasta en zijn donuts in de Filipijnen een gevlochten broodje.
  • Amerikanen in totaal 10 miljard donuts per jaar eten?
  • Het Amerikaanse bedrijf Dunkin Donuts wereldwijd de meeste donuts bakt? Zij zijn ook in Nederland actief!

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: