De voedingswaarde van doperwten

Voedingswaardetabel van doperwten per 100 gram:

Per 100 g / mlDoperwtenADH*
kcal643,20%
Kj2693,20%
Water (g)80,44,02%
Eiwit (g)4,58,04%
Koolhydraten (g)8,93,42%
Suiker (g)1,8
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)5,214,86%
A (mg)0,088,89%
B1 (mg)0,2522,73%
B2 (mg)0,1510,00%
B3 (mg)2,113,13%
B5 (mg)0,12,00%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)6020,00%
B12 (ug)
C (mg)2229,33%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)3630,00%
Natrium (mg)151,50%
Kalium (mg)2607,43%
Calcium (mg)303,00%
Fosfor (mg)8510,63%
IJzer (mg)1,923,75%
Jodium (ug)21,33%
Magnesium (mg)3010,00%
Koper (mg)0,1516,67%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,74,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over doperwten
Doperwten zijn verse peulvruchten en groeien dus als kleine erwten in een peul; de vrucht van de plant. Zij horen tot de vlinderbloemenfamilie, net als andere peulvruchten zoals soja, pinda’s en bonen.

Herkomst en groeiwijze
De wilde doperwt uit Azië is hoogstwaarschijnlijk de voorloper op de doperwt zoals wij deze kennen. De populariteit van de doperwt is begonnen in Frankrijk en heeft zich zo uitgespreid over Europa. Doperwten groeien als zaad binnen een peul aan een klimmende plant die houvast zoekt met dunne lusjes. De plant produceert witte bloemetjes waar later de peulen uit groeien.

Verkrijgbaar
Verse doperwten zijn een korte periode in het seizoen en komen in mei, juni en juli uit Nederland. In de late zomermaanden zien we deze peulvruchten vooral uit Duitsland. Let goed op bij de aankoop van verse doperwten, want er liggen ook exemplaren tussen uit Guatemala en Kenia. Deze liggen in de wintermaanden maar ook in de zomermaanden, dus op hetzelfde moment als de doperwten van eigen land, in de schappen. Verse doperwten zijn vrij moeilijk om te vinden, vaak heeft een (gespecialiseerde) groenteboer wel een voorraadje. Let er bij de aankoop op dat de peul zichtbaar vol zit met erwten.

Naast verse doperwten liggen doperwten als diepvriesproduct en in blik en glas het hele jaar door in de supermarkten. De diepvries variant behoudt de knapperigheid, doperwten in blik zijn vaak lang doorgekookt en dus smeuïg. Niet iedereen vindt dit lekker.

Bewaren
Verse doperwten zijn 4 dagen houdbaar in de koelkast, maar zijn zonder peul ook ideaal om in te vriezen. Diepgevroren doperwten zijn maanden houdbaar en doperwten in glas of blik zelfs jaren.

Toepassing
Doperwten zijn onder het publiek bekend door het gouden duo ‘pees en carrots’. Door de felgroene kleur passen doperwten mooi bij rode en oranje groenten. Doperwten zijn veelzijdig en geven een bite aan een salade, pastagerecht, soep of wokschotel. Een voorraadje diepvriesdoperwten zijn ideaal om een gerecht mee aan te vullen of om soep van te maken. Een spread van doperwten en munt is ook de moeite waard. Reken voor 200-250 gram aan eindproduct, 500-600 gram verse doperwten. De peul weegt behoorlijk wat.

Weetjes/Wist je dat:

  • Doperwten vaak onrijp worden geplukt zodat ze lekker zoet smaken? De suikers zijn dan nog niet omgezet in zetmeel.
  • Je diepvriesdoperwten bevroren kort aan de kook moet brengen en dus niet vooraf moet ontdooien? Zo behoudt de erwt smaak en stevigheid.
  • De jonge delen van het blad ‘erwtenscheuten’ heten en je deze prima kunt eten? Lekker door een salade bijvoorbeeld.
  • Verse peulvruchten, zoals doperwten, tot groente mogen worden gerekend?
  • Peultjes en doperwten tot dezelfde plant behoren maar we van doperweten eigenlijk alleen het zaad eten en van peultjes de vrucht (de peul) en het zaad?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van doperwten
Erwten bevatten vele antioxidanten die volgens onderzoekers een anti-kankerwerking kunnen hebben (1). Eiwitten in deze peulvruchten kunnen de afgifte van gal stimuleren, waardoor het cholesterol op een gezond niveau kan komen (2). De vezels van erwten kunnen de stoelgang stimuleren en daarmee obstipatie verminderen (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Dahl WJ, Foster LM, Tyler RT. Review of the health benefits of peas (Pisum sativum L.). The British journal of nutrition. 2012; 108 Suppl 1:S3-10.

(2) Spielmann J, Stangl GI, Eder K. Dietary pea protein stimulates bile acid excretion and lowers hepatic cholesterol concentration in rats. Journal of animal physiology and animal nutrition. 2008; 92(6):683-93.

(3) Dahl WJ, Whiting SJ, Healey A, Zello GA, Hildebrandt SL. Increased stool frequency occurs when finely processed pea hull fiber is added to usual foods consumed by elderly residents in long-term care. Journal of the American Dietetic Association. 2003; 103(9):1199-202.