web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van eigeel

De voedingswaarde van eigeel

Voedingswaardetabel van rauwe eigeel per 100 gram:

Per 100 g rauw ADH*
kcal 332 16,60%
Kj 1350 16,07%
Water (g) 52,3 2,62%
Eiwit (g) 15,9 28,39%
Koolhydraten (g) 3,59 1,38%
Suiker (g)
Vet (g) 26,5 37,86%
Verzadigd (g) 9,55
E.O.V. (g) 11,7
M.O.V. (g) 4,2
Omega 6 (g) 3,54
Omega 3 (g) 0,126
Cholesterol (mg) 1080
Transvet (g)
Vezels (g) 0,00%
A (mg) 0,381 42,33%
B1 (mg) 0,176 16,00%
B2 (mg) 0,528 35,20%
B3 (mg) 0,024 0,15%
B5 (mg) 2,99 59,80%
B6 (mg) 0,35 23,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 146 48,67%
B12 (ug) 1,95 69,64%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 5,4 54,00%
E (mg) 2,58 25,80%
Vitamine K (ug) 0,7 0,58%
Natrium (mg) 48 4,80%
Kalium (mg) 109 3,11%
Calcium (mg) 129 12,90%
Fosfor (mg) 390 48,75%
IJzer (mg) 2,73 34,13%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 5 1,67%
Koper (mg) 0,077 8,56%
Selenium (ug) 56 101,82%
Zink (mg) 2,3 15,33%
Bètacaroteen (ug) 88
Luteïne + zeaxanthine (ug) 1090
Cryptoxanthine (ug) 33
Choline (mg) 820

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over eigeel
Eigeel is het gele of oranje gedeelte dat omhuld wordt door het eiwit in een ei. Het wordt ook wel de dooier van een ei genoemd. De meeste voedingsstoffen in een ei  bevinden zich volgens een studie in de dooier (1). Eigeel is een rijke bron van zowel vet- als wateroplosbare vitamines. Ook bevat eigeel ruime hoeveelheden van verschillende mineralen, zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium en zink. Daarnaast zijn eidooiers rijk aan carotenen zoals luteïne, zeaxanthine en cryptoxanthine. Deze staan als gunstig voor bloedvaten en ogen bekend (2). De choline in eidooiers kan volgens onderzoekers veroudering van het brein tegengaan en waardoor mentale vermogens op peil blijven (3). Jarenlang werd aangenomen dat eieren het risico op hartziekten verhogen vanwege hun hoge cholesterolgehalte. Inmiddels kijkt men hier iets anders tegenaan. De lever produceert zelf veel cholesterol omdat cholesterol een noodzakelijke voedingsstof is voor de lichaamscellen. Wanneer je grotere hoeveelheden cholesterol binnenkrijgt, zoals door het eten van eieren, produceert je lever minder cholesterol. Omgekeerd, als je weinig cholesterol uit je voeding haalt, produceert je lever meer om te compenseren. Een jaar lang dagelijks nuttigen van eidooiers liet het cholesterol niet stijgen, maar wel het aandeel antioxidanten in de vorm van luteïne in het bloed (4). Biologische eieren zijn doorgaans minder fel van kleur in vergelijking met sommige gangbare varianten. Een verklaring kan zijn dat aan gangbaar kippenvoer synthetische kleurstof wordt toegevoegd om de eidooier aantrekkelijker te kleuren (5).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: