De voedingswaarde van frambozen

Voedingswaardetabel van frambozen per 100 gram:

Per 100 g / mlFrambozenADH*
kcal683,40%
Kj2863,40%
Water (g)763,80%
Eiwit (g)1,22,14%
Koolhydraten (g)14,35,50%
Suiker (g)14,1
Vet (g)0,50,71%
Verzadigd (g)0,1
E.O.V. (g)0,1
M.O.V. (g)0,3
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,57,14%
A (mg)0,0020,22%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)0,63,75%
B5 (mg)0,36,00%
B6 (mg)0,074,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)258,33%
B12 (ug)
C (mg)2533,33%
D (ug)
E (mg)0,55,00%
Vitamine K (ug)7,86,50%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)1704,86%
Calcium (mg)404,00%
Fosfor (mg)405,00%
IJzer (mg)112,50%
Jodium (ug)0,40,27%
Magnesium (mg)258,33%
Koper (mg)0,1516,67%
Selenium (ug)0,20,36%
Zink (mg)0,42,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over frambozen
Frambozen kennen wij als echt zomerfruit net als aardbeien, bramen en blauwe bessen. Net als bramen bestaat een enkele framboos uit allemaal kleine deelvruchten. Frambozen behoren tot de rozenfamilie, net als de aardbei, peer en pruim.

Herkomst en groeiwijze
De framboos komt in Europa voor als wilde heester, net als bramen. Alhoewel we de braam vaker tegenkomen, groeit een framboos op dezelfde plekken: in het bos en langs de randen. De framboos doet het goed in een gematigd klimaat.

Rondom de Middeleeuwen werden de eerste planten geteeld. De framboos kent twee typen: de herfst- en zomervariant. Beide bestaan uit tientallen rassen. Alhoewel de roze tot rode framboos het meest bekend is, bestaan er ook gele frambozen. De heesters worden tussen de 60 en 150 cm hoog. De bloei is van eind mei tot ongeveer eind juni. De framboos kan zichzelf bestuiven, maar de bestuiving door insecten bevordert het aantal vruchten. Uit de kleine witte tot lichtroze bloemetjes groeit de uiteindelijke vrucht.

Verkrijgbaar
Van juni t/m september liggen er Nederlandse zomerframbozen in de supermarkten. Deze groeien buiten, in de volle grond. De herfstframbozen (t/m november) worden in de verwarmde kas geteeld. Daarnaast zijn frambozen vrijwel het hele jaar verkrijgbaar uit Spanje, Portugal en in de wintermaanden uit Mexico. Koop frambozen die er mooi, droog en heel uitzien en eet enigszins beschadigde exemplaren meteen op.

Bewaren
Frambozen zijn zeer kwetsbaar fruit en gevoelig voor deukjes en (daardoor) schimmelvorming. Leg frambozen na aankoop uitgespreid op een bord. Dan zijn de vruchtjes 1 tot 3 dagen houdbaar in de koelkast. Het beste is om frambozen op de dag van aankoop te consumeren of in te vriezen. Was frambozen pas wanneer je ze gebruikt.

Toepassing
Frambozen zijn lekker uit de hand maar kunnen ook verwerkt worden in cake, taarten of ander gebak. Wie veel frambozen tot zijn of haar beschikking heeft kan er jam of compote van maken. De vruchtjes geven daarnaast een frisse smaak aan fruitsalade en zijn ook erg lekker bij het ontbijt: op brood, door de yoghurt of ontbijtpap. Je kunt frambozen ook voorzichtig vullen en wegzetten in de vriezer. Op warme dagen een heerlijke verkoeling!

Weetjes/Wist je dat:

  • Je van de gedroogde bladeren van de framboos thee kan trekken?
  • Inheemse frambozen naast roze en rood, ook gele, oranje, bruine of zwarte vruchten kunnen dragen?
  • Naast aardbeien, de framboos het meest van al het fruit wordt geteeld in moestuinen?
  • Er ook een kruising bestaat tussen een braam en een framboos genaamd ‘basterdframboos’?
  • De framboos een van de weinige fruitsoorten is die het antioxidant ellagitannine tegen celbeschadiging bevat?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van frambozen
Frambozen zijn rijk aan ellagitannines zoals ellagzuur. De stof werkt volgens wetenschappers tegen kanker, ontstekingen en virussen (1). Volgens ander onderzoek zijn de antioxidanten in frambozen in staat om kankercellen bij maag en darm tegen te gaan (2). Frambozen bevatten daarnaast ook de stof raspberry ketone. Deze stof zorgt voor de typische frambozengeur. Raspberry ketone gaat volgens onderzoekers overgewicht tegen en verbetert een vervette lever (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Zhang H-M, Zhao L, Li H, Xu H, Chen W-W, Tao L. Research progress on the anticarcinogenic actions and mechanisms of ellagic acid. Cancer Biology & Medicine. 2014;11(2):92-100.

(2) God J, Tate PL, Larcom LL. Red raspberries have antioxidant effects that play a minor role in the killing of stomach and colon cancer cells. Nutrition research (New York, N.Y.). 2010; 30(11):777-82.

(3) Morimoto C, Satoh Y, Hara M, Inoue S, Tsujita T, Okuda H. Anti-obese action of raspberry ketone. Life sciences. 2005; 77(2):194-204.