web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van freekeh

De voedingswaarde van freekeh

Voedingswaardetabel van freekeh per 100 gram:

Per 100 g Freekeh ADH*
kcal 352 17,60%
Kj 1478 17,60%
Water (g) 0,00%
Eiwit (g) 12,5 22,32%
Koolhydraten (g) 60 23,08%
Suiker (g) 1,5
Vet (g) 4,5 6,43%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 11,2 32,00%
A (mg) 0,00%
B1 (mg) 0,35 31,82%
B2 (mg) 0,128 8,53%
B3 (mg) 7 43,75%
B5 (mg) 1 20,00%
B6 (mg) 0,4 26,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 40 13,33%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,43 4,30%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 0 0,00%
Kalium (mg) 500 14,29%
Calcium (mg) 50 5,00%
Fosfor (mg) 500 62,50%
IJzer (mg) 1,8 22,50%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 140 46,67%
Koper (mg) 0,55 61,11%
Selenium (ug) 89 161,82%
Zink (mg) 4,12 27,47%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over freekeh
Freekeh wordt soms ook farik genoemd en is een tarwesoort die uit het Midden-Oosten komt. Het wordt geoogst als het nog jong en groen is, waarna het wordt gedroogd in de zon. Vervolgens worden de stapels in brand gestoken, waardoor het stro en kaf worden verbrand en er een nootachtige en rokerige smaak ontstaat. Hierna word het restant gewreven, freekeh betekent dan ook “gewreven”. Door het wrijven vallen de graankorrels uit de aren. Freekeh wordt uitgesproken als frie-kè.

Gluten
Freekeh is een geweldig oergraan – maar als je problemen hebt met gluten of coeliakie hebt, is dit geen goede keuze voor jou. Omdat het tarwe betreft, bevat dit graan gluten.

Verkrijgbaarheid
Freekeh is steeds makkelijker te vinden in natuurvoedingswinkels en online. Zorg ervoor dat je pure versies koopt in plaats van producten met toegevoegde smaakstoffen, zodat je onnodige toevoegingen als conserveringsmiddelen vermijdt.

Toepassingen
Freekeh wordt heel of gebroken aangeboden. Het is als droge korrel te vinden, net zoals gerst, bruine rijst of quinoa. Freekeh kan op verschillende manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld als bijgerecht (bereid en geserveerd als rijst), als ingrediënt in soepen en vullingen, geserveerd met warme en koude salades of als ingrediënt in hamburgers. Dit graan heeft een dichte textuur die wat pit geeft aan pap, pilavs, salades en soepen.

De voedingswaarde van freekeh
Freekeh is rijk aan ijzer, calcium en zink, en bevat bovendien vezels die werken al prebiotica, die het spijsverteringsstelsel kunnen ondersteunen. Als we dit graan vergelijken met andere (pseudo)granen, dan valt op dat freekeh meer eiwitten en bijna het dubbele aan vezels heeft in vergelijking met quinoa, waardoor je langer verzadigd blijft. Een ander positief punt is dat freekeh laag scoort op de glycemische index, wat voor diabetici een gezonde optie kan zijn.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: