web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van gebakken ei

De voedingswaarde van gebakken ei

Voedingswaardetabel van gebakken ei per 100 gram:

Per 100 g Ei (gebakken) ADH*
kcal 235 11,75%
Kj 986 11,74%
Water (g) 64,5 3,23%
Eiwit (g) 13,5 24,11%
Koolhydraten (g) 1 0,38%
Suiker (g)
Vet (g) 20 28,57%
Verzadigd (g) 7,5
E.O.V. (g) 6,2
M.O.V. (g) 3,9
Omega 6 (g) 3,2
Omega 3 (g) 0,3
Cholesterol (mg) 300
Vezels (g)
A (mg) 0,19 21,11%
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,5 33,33%
B3 (mg) 0,08 0,50%
B5 (mg) 1,53 30,60%
B6 (mg) 0,06 4,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 35 11,67%
B12 (ug) 1,1 39,29%
C (mg)
D (ug) 1,5 15,00%
E (mg) 1,3 13,00%
Vitamine K (ug) 0,3 0,25%
Natrium (mg) 160 16,00%
Kalium (mg) 150 4,29%
Calcium (mg) 60 6,00%
Fosfor (mg) 200 25,00%
IJzer (mg) 2,3 28,75%
Jodium (ug) 35,00 23,33%
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,07 7,78%
Selenium (ug) 28 50,91%
Zink (mg) 1 6,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over eieren
Eieren worden al sinds mensenheugenis gegeten. Niet alleen mensen, maar ook dieren eten eieren. We kennen het ei vooral als een voedingsmiddel van gevederde vrouwelijke dieren, maar mensen eten bijvoorbeeld ook de eieren van vissen, denk aan kaviaar. Wij Nederlanders consumeren vooral de eieren van de kip (leghen), maar ook de eieren van eenden, ganzen en kwartels worden soms gegeten of industrieel gebruikt.

Eieren bestaan uit eigeel, eiwit en een schaal van kalk. Deze schaal kan, afhankelijk van het ras, wit of bruin kleuren. Er is geen verschil in voedingswaarde. Hoe gezond een ei is, wordt vooral bepaald door wat de kip te eten krijgt. De dooier kan in kleur variëren van donkeroranje tot lichtgeel. In deze dooier zitten de meeste voedingstoffen.

Eieren zijn goedkoop en erg gezond. Ze vormen een goede vervanging voor vlees en vis en worden daarom veel gebruikt in vegetarische maaltijden. In Nederland worden veel eieren gegeten, gemiddeld zo’n 200 eieren (heel en verwerkt) per persoon per jaar! Het aantal in Nederland geproduceerde eieren bedraagt maar liefst ca 10 miljard stuks per jaar.

Gebakken eieren
Om een ei te bakken, breek je de schil zodat het ei in de pan kan glijden. Gebakken eieren zijn er in soorten en maten. De bekendste zijn het spiegelei en de omelet. Bij een spiegelei blijft het eiwit gescheiden van het eigeel en blijft de dooier heel. Een kapotte dooier heet een ‘doorbakken spiegelei’ en met ham en kaas heet een spiegelei ‘een uitsmijter’. Bij een omelet wordt het ei eerst geklutst voor het in de pan gaat.

Verkrijgbaar
Meestal liggen er eieren van kippen uit Nederland in de supermarkt. Dit geldt niet altijd voor producten waar eieren aan zijn toegevoegd zoals: koek, gebak, beschuit en snacks. Eieren zijn vooral vers en rauw verkrijgbaar, maar tegenwoordig zien in winkels ook wel  kan-en-klaar eiwit (voor cake of taart) en gekookte eieren. Eieren zijn niet weg te denken uit ons voedingspatroon en zijn daarom in elke supermarkt in verschillende kwaliteiten te koop: scharreleieren, vrije uitloop en biologische eieren. Bij het kopen van eieren kan je letten op keurmerken als ‘EKO’ en ‘Beter leven’. Aan het cijfer op het ei kan je zien hoe de kip is gehuisvest. Demeter eieren garanderen de hoogste kwaliteit. Bij het ei-schandaal in 2017 bleken alleen de eieren met het keurmerk van Demeter nooit besmet te zijn met het anti-luizenmiddel fipronil.

Bewaren
Eieren zijn ongeveer 2 à 3 weken houdbaar. Door eieren koud te bewaren (zo rond de 4 graden), blijven ze langer vers en breiden ziekteverwekkers en bacteriën zich minder gemakkelijk uit. Een gekookt ei is in de koelkast ongeveer een week houdbaar. Een gebakken ei een dag of 2. Door eieren met de bolle kant naar beneden te bewaren, blijven ze langer vers.

Let er bij de aankoop van eieren op dat ze heel zijn en kijk of vraag naar de houdbaarheidsdatum. Het is wettelijk vastgelegd dat eieren 28 dagen houdbaar zijn vanaf de dag dat ze worden ‘geraapt’. Ook kun je eieren bij je oor houden en schudden. Hoor je geen geluid, dan is het eitje vers. Dit heeft te maken met de luchtkamer in het ei die groter wordt naarmate het ei ouder is.

Toepassing
Een gebakken ei is lekker als ontbijt, lunch of avondeten en kan op allerlei manieren worden aangekleed. Een goede manier om aan een extra portie groenten te komen, is door wat (restjes) groenten te bakken en hier een geklutst ei over uit te gieten. Ook kan je een omelet oprollen met wat ingrediënten naar keuze (een omelet-wrap) en deze meenemen voor onderweg. Daarnaast smaakt een gebakken ei lekker bij allerlei oosterse gerechten.

Wist je dat:

  • Het zwaarste kippenei ooit gewogen 215 gram was?
  • De inhoud van een ei ‘struif’ wordt genoemd?
  • Een manier om te zien of een ei nog vers is door het ei in een pan met water te leggen? Als het ei zinkt is het vers, komt het naar boven of blijft het drijven dan kan het ei niet meer worden geconsumeerd. Dit komt omdat bij een oud(er) ei de luchtkamer groter is.
  • Een vers ei lastiger is om te pellen dan een wat ouder ei?
  • Een spiegelei in België ook wel een paardenoog genoemd wordt?
  • Er alleen een kuiken binnen het ei kan groeien wanneer het bevrucht is? De eieren uit de winkel zijn dus niet bevruchte exemplaren.
  • Een struisvogel ei het grootste ei is en wel 1,5 kilo kan wegen?
  • Ook de schaal van een ei eetbaar is?
  • Een ei al kookt bij ongeveer 90 graden?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van gebakken ei
Eigeel is bijzonder rijk aan choline dat het brein kan ondersteunen bij de opbouw en het onderhoud (1). Een ei bevat slechts 77 kilocalorieën, waardoor dit een geschikt voedingsmiddel is als je wilt afvallen (2). Proefpersonen die wilden afvallen en ontbeten met eieren waren in 8 weken tijd 65% meer afgevallen dan de controlegroep (3). Het bakken van een ei gebeurt op 160 graden, waardoor het cholesterol in de eidooier kan oxideren, wat niet gunstig is voor de gezondheid. Vooral geoxideerd cholesterol is schadelijk (4). Een (zacht) gekookt eitje is daarom gezonder.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Zeisel SH. Choline: Critical Role During Fetal Development and Dietary Requirements in Adults. Annu. Rev. Nutr. 2006; 26(1):229-250.

(2) Vander Wal JS, Marth JM, Khosla P, Jen KL, Dhurandhar NV. Short-term effect of eggs on satiety in overweight and obese subjects. Journal of the American College of Nutrition. 2005; 24(6):510-5.

(3) Vander Wal JS, Gupta A, Khosla P, Dhurandhar NV. Egg breakfast enhances weight loss. International journal of obesity (2005). 2008; 32(10):1545-51.

(4) Parthasarathy S, Raghavamenon A, Garelnabi MO, Santanam N. Oxidized Low-Density Lipoprotein. Methods in Molecular Biology (Clifton, N.j). 2010;610:403-417.