Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van geitenkaas

De voedingswaarde van geitenkaas

Voedingswaardetabel van geitenkaas per 100 gram:

Per 100 g / ml Geitenkaas (zacht) ADH*
kcal 264 13,20%
Kj 1105 13,15%
Water (g) 58,3 2,92%
Eiwit (g) 14,2 25,36%
Koolhydraten (g) 4 1,54%
Suiker (g)
Vet (g) 21,5 30,71%
Verzadigd (g) 11,5
E.O.V. (g) 4,9
M.O.V. (g) 0,7
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 90
Vezels (g)
A (mg) 0,4 44,44%
B1 (mg) 0,01 0,91%
B2 (mg) 0,25 16,67%
B3 (mg) 2,4 15,00%
B5 (mg) 2,4 48,00%
B6 (mg) 0,4 26,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 10 3,33%
B12 (ug) 0,25 8,93%
C (mg) 0,3 0,40%
D (ug) 0,5 5,00%
E (mg) 0,7 7,00%
Vitamine K (ug) 3 2,50%
Natrium (mg) 400 40,00%
Kalium (mg) 150 4,29%
Calcium (mg) 100 10,00%
Fosfor (mg) 250 31,25%
IJzer (mg) 0,6 7,50%
Jodium (ug) 5 3,33%
Magnesium (mg) 13 4,33%
Koper (mg) 0,06 6,67%
Selenium (ug) 13 23,64%
Zink (mg) 3,7 24,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over geitenkaas
Geitenkaas is een kaassoort die uitsluitend gemaakt is van geitenmelk. Net als kaas van koemelk, bestaan er verschillende vormen. Er bestaat zowel zachte (verse) als oudere harde geitenkaas. Aan zachte geitenkazen wordt vaak honing en bieslook toegevoegd. In Nederland is geitenkaas in toenemende mate populair als vervanger voor koeienkaas.

Geitenkaas is bleker dan kaas die gemaakt wordt van koemelk. Dit heeft niks te maken met de witte kleur van veel geiten. Geiten zetten caroteen, een oranje kleurstof uit de voeding, om in vitamine A waardoor de kleur niet terug te vinden is in de melk.

Geitenkaas wordt gemaakt van vetten, eiwitten en melkzouten. De verse geitenmelk wordt eerst gepasteuriseerd (een stap die wordt overgeslagen bij rauwmelkse kaas). Hierna wordt er zuursel (melkzuurbacteriën) en stremsel toegevoegd zodat de melk gaat samenklonteren. Zo ontstaat wrongel, het beginstadium van kaas. De kazen worden in een bad met zout water gelegd, ook wel ‘het pekelbad’ genoemd, waardoor de kaas steviger wordt. Ook wordt hierdoor de houdbaarheid verlengd en krijgt de geitenkaas haar typische smaak.

Geitenkaas is veel sneller rijp dan koeienkaas en kan vrijwel meteen gegeten worden. Een geitenkaasje kan al na vier weken de uitgesproken smaak van een oudere kaas hebben.

Verkrijgbaar
Geitenkaas is in verschillende soorten en maten te koop. Ook in de supermarkt is er voor ieder wat wils: van romige zachte kaasjes, tot oude en stevige geitenkaas. Gespecialiseerde kaasboeren bieden vaak nog een veel uitgebreider assortiment geitenkaas.

Bewaren
Alle soorten geitenkaas kan je het beste bewaren in kaaspapier, in kaasdoek of in vershoudfolie. Op de minst koele plek in de koelkast of op een koele, droge plek buiten de koelkast. Haal de kaas bij voorkeur een tijdje voor consumptie uit de koelkast. Dit komt de smaak ten goede. Deze kazen moeten wel altijd in de koelkast bewaard worden.

Toepassing
Geitenkaas geeft extra smaak en pit aan gerechten. Zowel de harde- als de zachte soorten passen bij talloze gerechten. Desgewenst kan geitenkaas prima worden vervangen door kaas van koemelk. Op brood, bij de borrel, als gratin of door een (oven)gerecht: het kan allemaal met geitenkaas. Omdat deze kaas meer uitgesproken smaakt, is er vaak wat minder van nodig. De smaak van geitenkaas combineert in het bijzonder met spek, dadels, spruiten, pompoen, vijgen en andere zoete en aardse smaken.

Wist je dat:

  • Geitenmelk minder lactose bevat en de vetzuurmoleculen kleiner zijn dan in koemelk?
  • Het eiwitprofiel van geitenkaas meer lijkt op moedermelk dan het eiwitprofiel van kaas gemaakt van koeienmelk? Wellicht verdragen veel mensen geitenkaas daarom  beter.
  • Er in Nederland ongeveer 300 geitenboerderijen zijn die melk produceren voor kaas?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van geitenkaas
Geitenmelk blijkt volgens recent onderzoek een andere eiwitsamenstelling te hebben dan koemelk, waardoor het hypoallergeen is (1). Ook ontdekten Japanse onderzoekers dat geitenmelk door een andere eiwitsamenstelling lichter te verteren is dan koemelk(2). Daarnaast zijn de vetdeeltjes in geitenmelk kleiner, wat het eveneens lichter te verteren maakt (3). Geitenmelk bevat in tegenstelling tot koemelk geen agglutinine, dat klonteringen in de maag kan veroorzaken (4).

Zowel geitenmelk als moedermelk bevatten caseïne (een melkeiwit) van het type A2 (5). Koemelk bevat bijna altijd caseïne van het type A1. Dit is zeker het geval bij de Holstein-Friesian koeien, de bekende wit/zwart gevlekte koeien in de Nederlandse weilanden. Onderzoekers hebben recent ontdekt dat A1-melk voor ontstekingen in de darmen kan zorgen (6). In een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek onder 41 proefpersonen, werd bij A1 melk vaker buikpijn gemeld (7).

Een andere studie keek naar de beschikbaarheid van nutriënten. Het bleek dat de voedingsstoffen uit geitenmelk gemakkelijker door het lichaam opgenomen kunnen worden dan uit koemelk (8). Een eerdere studie had al vastgesteld dat sommige mineralen, waaronder calcium, in geitenmelk aanzienlijk beter opneembaar zijn (9).

Geitenmelk bevat heel veel caprinezuur, wat in koemelk bijna helemaal ontbreekt. Caprinezuur dankt er zelfs zijn naam aan: ‘capra’ is namelijk het latijnse woord voor geit. Caprinezuur is een middellangeketenvetzuur (MCT). Deze MCT-vetzuren (10), bevatten minder calorieën dan langeketenvetzuren en zijn dus gunstig(er) als je wilt afvallen (11, 12). MCT-vetzuren kunnen ook de glucosestofwisseling in het lichaam verbeteren, wat gunstig is voor (pre)diabeten (13).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: