De voedingswaarde van granaatappel

Voedingswaardetabel van granaatappel per 100 gram:

Per 100 g / mlGranaatappelADH*
kcal854,25%
Kj3604,29%
Water (g)77,33,87%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)17,56,73%
Suiker (g)12
Vet (g)0,71,00%
Verzadigd (g)0,2
E.O.V. (g)0,1
M.O.V. (g)0,2
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,57,14%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,31,88%
B5 (mg)
B6 (mg)0,320,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)3812,67%
B12 (ug)
C (mg)6,58,67%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)16,413,67%
Natrium (mg)30,30%
Kalium (mg)2005,71%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)101,25%
IJzer (mg)0,030,38%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,222,22%
Selenium (ug)0,170,31%
Zink (mg)0,42,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over granaatappels
De granaatappel is een vrucht ter grootte van een sinaasappel en staat symbool voor de vruchtbaarheid. Botanisch gezien behoort deze vrucht tot de bessen. De granaatappel staat bekend om zijn hoge gehalte aan antioxidanten.

Herkomst en groeiwijze
Oorspronkelijk komt de granaatappel uit Perzië. De vruchten groeien aan een boom die wel acht meter hoog kan worden. De kleur varieert in allerlei tinten rood. De vrucht is herkenbaar aan het kenmerkende kroontje. Binnen in de vrucht scheiden witte vliesjes de vruchtjes, welke een beetje geleiachtig aan doen. Binnen deze vruchtjes zit een pitje. Het zijn de vruchtjes, met het pitje, wat we eten. Binnen vele culturen staan deze symbool voor overvloed, vruchtbaarheid en het eeuwige leven.

Verkrijgbaar
Granaatappels groeien niet in Nederland maar komen uit Zuid-Amerika, Afrika, Spanje, Iran en Israël. De zomermaanden vormen het oorspronkelijke seizoen. Naast de hele vrucht vinden we ook de pitten in voorverpakte bakjes. Daarnaast worden granaatappels in allerlei producten verwerkt zoals sap, yoghurt, gebak en snoep. Ook wordt deze vrucht gebruikt in de originele ‘grenadine’, het begin van de limonadesiroop.

Let bij de aankoop van granaatappels vooral op de schil. Deze moet er strak en glanzend uitzien. De vrucht moet enigszins zwaar aanvoelen. Dit betekent dat er vrijwel zeker veel vruchtjes inzitten. Bruine vlekken op een granaatappel hebben geen invloed op de kwaliteit.

Bewaren
Granaatappels bij voorkeur in de koelkast bewaren. Daar zijn ze 5 tot 7 dagen houdbaar De pitjes kunnen ook ingevroren worden, deze blijven ongeveer 3 maanden goed. Granaatappels rijpen na op kamertempratuur. Een donkerrode granaatappel is meestal rijp.

Toepassing
De smaak van granaatappel is fris en zoetzuur te omschrijven. Lekker om zo uit te hand te eten maar de vruchtjes zijn ook smaakvol in allerlei gerechten en staan tevens mooi ter decoratie of garnering. Granaatappel leent zich het best in combinatie met andere koude gerechten, zowel hartig als zoet. Bijvoorbeeld over de ontbijtpap, couscous, een salade met amandelen of bij een dessert. Ook het sap van de granaatappel is erg lekker. Door middel van een citruspers is het mogelijk om een granaatappel uit te persen. Op internet staan handige filmpjes om het schoonmaken van een granaatappel onder de knie te krijgen.

Weetjes/Wist je dat:

  • Bepaalde streken op de wereld naar de granaatappel zijn vernoemd? Denk aan Granada en het Caraïbische eiland Grenada.
  • De granaatappel ook wel ‘schijnbes’ wordt genoemd omdat de eigenlijke eetbare vruchtjes zich vanbinnen bevinden en worden omgeven door een omhulsel?
  • De handgranaat naar de granaatappel is vernoemd? Dit vanwege de vorm maar ook vanwege de explosie van zaden wanneer je deze op de grond zou gooien.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van granaatappel
Granaatappels bevatten de antioxidant punicalagine. Mede hierdoor ligt de antioxidantkracht van deze vrucht drie keer hoger dan bij groene thee en rode wijn (1). Het sap blijkt volgens wetenschappers tegen vele vormen van kanker werkzaam te zijn (2). Daarnaast kunnen granaatappels ontstekingen verminderen door de antioxidatieve eigenschappen. Granaatappelsap is zeer gunstig voor het cardiovasculaire stelsel en verbetert het cholesterolprofiel (3). De lijst met gunstige eigenschappen is volgens wetenschappers erg lang. Zo zou granaatappelsap gunstig zijn tegen Alzheimer (4), antimicrobieel bij blaasontsteking (5) en het zou de zaadkwaliteit bij mannen aanzienlijk verbeteren (6). De antioxidanten in granaatappels zijn in staat DNA-schade aan de huid door uv-licht van de zon te voorkomen of te herstellen (7).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Gil MI, Tomás-Barberán FA, Hess-Pierce B, Holcroft DM, Kader AA. Antioxidant activity of pomegranate juice and its relationship with phenolic composition and processing. Journal of agricultural and food chemistry. 2000; 48(10):4581-9.

(2) Asgary S, Javanmard S, Zarfeshany A. Potent health effects of pomegranate. Adv Biomed Res. 2014; 3(1):100-.

(3) Aviram M, Rosenblat M. Pomegranate for Your Cardiovascular Health. RMMJ. 2013; 4(2):e0013-.

(4) Hartman RE, Shah A, Fagan AM. Pomegranate juice decreases amyloid load and improves behavior in a mouse model of Alzheimer’s disease. Neurobiology of disease. 2006; 24(3):506-15.

(5) Sharma M, Li L, Celver J, Killian C, Kovoor A, Seeram NP. Effects of fruit ellagitannin extracts, ellagic acid, and their colonic metabolite, urolithin A, on Wnt signaling. Journal of agricultural and food chemistry. 2010; 58(7):3965-9.

(6) Türk G, Sönmez M, Aydin M. Effects of pomegranate juice consumption on sperm quality, spermatogenic cell density, antioxidant activity and testosterone level in male rats. Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland). 2008; 27(2):289-96.

(7) Afaq F, Zaid MA, Khan N, Dreher M, Mukhtar H. Protective effect of pomegranate-derived products on UVB-mediated damage in human reconstituted skin. Experimental dermatology. 2009; 18(6):553-61.