De voedingswaarde van groene en zwarte thee

Voedingswaardetabel van zwarte thee per 100 gram:

Per 100 g / mlThee (bereid)ADH*
kcal
Kj
Water (g)1005,00%
Eiwit (g)
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)
B2 (mg)
B3 (mg)
B5 (mg)
B6 (mg)0,0181,2%
B11 / Foliumzuur  (ug)31,00%
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)80,23%
Calcium (mg)50,50%
Fosfor (mg)20,25%
IJzer (mg)
Jodium (ug)0,40,27%
Magnesium (mg)10,33%
Koper (mg)0,44,70%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over thee
Thee is een warme drank die wordt vervaardigd uit de gedroogde bladeren van de theeplant (Camellia sinensis), welke van origine uit China komt. De bereidingswijze van deze bladeren zorgen voor afzonderlijke theesoorten. De meeste bekende zijn de groene, zwarte en oolong thee. Zwarte thee is volledige geoxideerd, oolong thee is half geoxideerd en groene thee zijn gestoomde theeblaadjes. In groene thee zijn de meeste antioxidanten bewaard gebleven.

Andere theesoorten zoals muntthee, rooibos of sterrenmix zijn niet gemaakt van theebladeren en vallen onder de kruidentheeën. Een groot verschil tussen de theesoorten is de aanwezige cafeïne. Deze komt niet voor in kruidenthee. De cafeïne in thee wordt vaak theïne genoemd. Een kop thee bevat gemiddeld 30 milligram cafeïne. In zwarte- en oolong thee zit meer cafeïne dan in groene thee. Maar ook deze laatstgenoemde bevat het dus, wat veel mensen niet weten.

Verkrijgbaar
Thee is zowel in zakjes of los verkrijgbaar. Elke theesoort kent zijn eigen gebruiksaanwijzing. Vooral de temperatuur van het water is van belang. Zo kan zwarte thee het beste op 100 graden worden gezet en groente thee op 80. De prijs en kwaliteit van theesoorten loopt nogal uiteen en je kunt het zelf zo bont maken als je wilt. Zo is thee gewoon in de supermarkt verkrijgbaar maar kan je ook een speciale thee- of koffiewinkel binnenlopen waar de prijzen een stuk hoger liggen.

Toepassing
Je kunt thee natuurlijk met warm water drinken maar je kunt er ook mee koken en bakken. Voeg eens sterk gezette thee toe aan de ontbijtpap of aan een cakebeslag. Van afgekoelde thee kan je ook een heerlijke ijsthee maken met citroen en ijsblokjes.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van groene thee
Bevat zeer veel flavonoïden en catechines die krachtige antioxidanten zijn. Eén van de krachtigste antioxidanten in groene thee is wel epigallocatechinegallaat (EGCG). L-theanine in groene thee kan angsten verminderen en rust geven (1). Stoffen in groene thee kunnen het verbranden van vet stimuleren (2). Vele studies brengen het drinken van groene thee in verband met een lagere kans op verschillende soorten kanker (3, 4, 5). Groene thee werkt tegen neurodegeneratie en kan daarmee beschermen tegen Alzheimer en Parkinson (6). Groene-theedrinkers hebben een 18% lagere kans op het krijgen van diabetes (7). Groene thee kan het oxideren van het LDL-cholesterol tegengaan (8) en hiermee het risico op hart- en vaatziekte verkleinen. Kies altijd voor biologische thee uit een betrouwbaar land. Goedkope groene thee kan gemakkelijk vervuild zijn met bestrijdingsmiddelen of fluoride (9). In een zeer grote studie bleek dat hoe meer groene thee iemand drinkt, hoe kleiner de kans is op vroegtijdig overlijden (10). Uit dierproeven weten we dat matcha thee mede hierdoor beschermend werken op de lever en nieren (11). De actieve stof EGCG is in matcha thee volgens onderzoekers 137 keer hoger dan normale groene thee (12).

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van zwarte thee
Zwarte thee kan beschermen tegen Parkinson en diverse soorten kankers (13). Ook hebben onderzoekers vastgesteld dat het drinken van zwarte thee kan zorgen voor verlaging van de bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten (14).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Nobre AC, Rao A, Owen GN. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. Asia Pacific journal of clinical nutrition. 2008; 17 Suppl 1:167-8.

2. Venables MC, Hulston CJ, Cox HR, Jeukendrup AE. Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans. The American journal of clinical nutrition. 2008; 87(3):778-84.

3. Kurahashi N, Sasazuki S, Iwasaki M, Inoue M. Green Tea Consumption and Prostate Cancer Risk in Japanese Men: A Prospective Study. American Journal of Epidemiology. 2007; 167(1):71-77.

4. Yang G, Shu XO, Li H. Prospective cohort study of green tea consumption and colorectal cancer risk in women. Cancer epidemiology, biomarkers & prevention : a publication of the American Association for Cancer Research, cosponsored by the American Society of Preventive Oncology. 2007; 16(6):1219-23.

5. Sun CL, Yuan JM, Koh WP, Yu MC. Green tea, black tea and breast cancer risk: a meta-analysis of epidemiological studies. Carcinogenesis. 2006; 27(7):1310-5.

6. Weinreb O, Mandel S, Amit T, Youdim MB. Neurological mechanisms of green tea polyphenols in Alzheimer’s and Parkinson’s diseases. The Journal of nutritional biochemistry. 2004; 15(9):506-16.

7. Huxley R. Coffee, Decaffeinated Coffee, and Tea Consumption in Relation to Incident Type 2 Diabetes Mellitus. Arch Intern Med. 2009; 169(22):2053-.

8. Yang T, Koo M. Inhibitory effect of Chinese green tea on endothelial cell-induced LDL oxidation. Atherosclerosis. 2000; 148(1):67-73.

9. Lu Y, Guo WF, Yang XQ. Fluoride content in tea and its relationship with tea quality. Journal of agricultural and food chemistry. 2004; 52(14):4472-6.

10. Kuriyama S, Shimazu T, Ohmori K. Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study. JAMA. 2006; 296(10):1255-65.

11. Yamabe N, Kang KS, Hur JM, Yokozawa T. Matcha, a powdered green tea, ameliorates the progression of renal and hepatic damage in type 2 diabetic OLETF rats. Journal of medicinal food. 2009; 12(4):714-21.

12. Weiss DJ, Anderton CR. Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography. Journal of chromatography. A. 2003; 1011(1-2):173-80.

13. Khan N, Mukhtar H. Tea and Health: Studies in Humans. Current pharmaceutical design. 2013;19(34):6141-6147.

14. Hodgson JM. Effects of Black Tea on Blood Pressure: A Randomized Controlled Trial. Arch Intern Med. 2012; 172(2):186-.