web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van honing

De voedingswaarde van honing

Voedingswaardetabel van honing per 100 gram:

Per 100 g Honing ADH*
kcal 321 16,15%
Kj 1364 16,15%
Water (g) 17,6 0,88%
Eiwit (g) 0,3 0,54%
Koolhydraten (g) 80 30,77%
Suiker (g) 80
Vet (g) 0 0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 0 0,00%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0 0,00%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,032 2,13%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 4 5,33%
D (ug) 0,00%
E (mg) 0 0,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 10 1,00%
Kalium (mg) 55 1,57%
Calcium (mg) 7 0,70%
Fosfor (mg) 4 0,50%
IJzer (mg) 0,8 10,00%
Jodium (ug) 0,5 0,33%
Magnesium (mg) 2 0,67%
Koper (mg) 0,02 2,22%
Selenium (ug) 0 0,00%
Zink (mg) 0,62 4,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over honing

Volgens een recent artikel op de nieuwswebsite Nu.nl is honing een ‘suikerbom’ die niets bijdraagt aan onze gezondheid. Bijen verzamelen nectar van bloemen. Nectar is een suikerrijke vloeistof die planten kunnen produceren. De bijen verteren de nectar en spugen het in de korf weer uit. Bij dit proces voegen bijen enzymen en goede bacteriën  toe, waardoor de vloeistof indikt en er honing ontstaat.

Honing bestaat voor 82% uit suikers en bevat wat vitamines en mineralen. Toch is honing bijzonder interessant vanwege de andere voedingsstoffen, die onder meer werken als krachtige antioxidanten (1). Vooral honing die donker is gekleurd bevat veel antioxidanten in de vorm van polyfenolen, zoals flavonoïden (2). Deze stoffen werken samen en kunnen hierdoor de kans op een hartziekte, kanker, staar en een infarct verminderen (3). Vooral boekweithoning kan zorgen voor een flinke toename van de antioxidanten in het bloed (4) en daarmee een betere gezondheid (5). Zo zijn er aanwijzingen dat deze antioxidanten helpen de bloeddruk te verlagen (67) en ontstekingen te verminderen (8910). Ook kan honing uitwendig op de huid worden gebruikt. Op die manier kan honing de genezing van wonden versnellen (1112) en infecties voorkomen (13). Volgens studies kan honing tegen psoriasis (14), een fissuur (15) en herpes type 1 (16) helpen. Bij brandwonden kan honing de pijn verminderen. Honing uit je eigen omgeving kan helpen bij hooikoortsklachten (27).

Een onderzoek onder diabeten toonde aan dat het 8 weken lang nuttigen van honing een positief effect kan hebben op het gewicht en de bloedvetten, maar dat de HBA1C waarde wel iets steeg (17). In geval van diabetes is het daarom raadzaam het eten van honing niet te overdrijven. Ook bij gezonde mensen kan honing de cholesterol- en triglyceridenwaarden verbeteren (18192021).

Honing blijkt een effectief middel tegen hoesten, waardoor de kwaliteit van de slaap kan verbeteren (2223). Een klein beetje honing voor het slapengaan kan zelfs beter werken dan sommige reguliere medicijnen (24). Honing kan beter niet aan kinderen beneden de 1 jaar gegeven worden, vanwege het risico op de botulismebacterie (25).

Het is erg belangrijk te kiezen voor goede merken honing. Sommige exclusieve soorten honing blijken gewone bloemenhoning te zijn (26). Het beste is honing te kopen van lokale imkers om hen te steunen of zelf een bijenvolk te houden. Overweeg je zelf imker te worden, dan raad ik je aan even te kijken op de site van de Nederlandse Bijenhouders-vereniging.

Het gaat al tijden niet goed met de bijen, onder meer door het overdadig gebruik van bestrijdingsmiddelen (282930). Zonder bijen is het leven op aarde niet langer mogelijk, omdat ze zorgen voor het bestuiven van de bloemen die uitgroeien tot ons voedsel (31). Geen bijen betekent aanzienlijk minder voedsel (32). Hierdoor kan voedsel onbetaalbaar worden, waardoor we niet meer kunnen beschikken over zoiets simpels als koffie (33). Koffie groeit mede dankzij de bestuiving door bijen en vlinders.

Honing is wel rijk aan suikers en een overdaad hieraan is zeker niet gezond. Als je actief bent en geen overgewicht hebt, kan het eten van honing meerwaarde hebben voor de gezondheid. Uitwendig kan iedereen genieten van al het goeds dat honing te bieden heeft.

Weetjes over honing en bijen

  • Bijen kunnen bacteriën aan hun pootjes krijgen, die in de honing terecht kan komen. Daardoor is honing niet geschikt voor kinderen onder de 1 jaar. Hun immuunsysteem is nog niet volledig ontwikkeld.
  • Honing is eigenlijk het braaksel van een bij. Gelukkig wel erg lekker braaksel!
  • Doordat honing voor 80% uit suiker bestaat, is het onbeperkt houdbaar.
  • Hoe donkerder de kleur van honing, hoe meer antioxidanten het meestal bevat.
  • Voor één kilo honing moeten bijen ruim 50.000 kilometer afleggen. Dat is bijna een rondje om de aarde!
  • Veganisten zien honing niet als een vegan product.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: