De voedingswaarde van honing

Voedingswaardetabel van honing per 100 gram:

Per 100 gHoningADH*
kcal32116,15%
Kj136416,15%
Water (g)17,60,88%
Eiwit (g)0,30,54%
Koolhydraten (g)8030,77%
Suiker (g)80
Vet (g)00,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)00,00%
A (mg)00,00%
B1 (mg)00,00%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)0,00%
B6 (mg)0,0322,13%
B11 / Foliumzuur  (ug)00,00%
B12 (ug)00,00%
C (mg)45,33%
D (ug)0,00%
E (mg)00,00%
Vitamine K (ug)00,00%
Natrium (mg)101,00%
Kalium (mg)551,57%
Calcium (mg)70,70%
Fosfor (mg)40,50%
IJzer (mg)0,810,00%
Jodium (ug)0,50,33%
Magnesium (mg)20,67%
Koper (mg)0,022,22%
Selenium (ug)00,00%
Zink (mg)0,624,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over honing

Volgens een recent artikel op de nieuwswebsite Nu.nl is honing een suikerbom die geen bijdrage levert aan onze gezondheid.
Bijen verzamelen nectar van bloemen. Nectar is een suikerrijke vloeistof die planten kunnen produceren. De bijen verteren de nectar en spugen het in de korf weer uit. Tijdens dit proces voegen bijen hier enzymen en goede bacteriën aan toe, waardoor de vloeistof indikt en er honing ontstaat.

Honing bestaat voor 82% uit suikers en bevat wat vitamines en mineralen. Honing is pas echt interessant vanwege de andere voedingsstoffen, die onder meer kunnen dienen als krachtige antioxidanten (1). Vooral honing die donker is van kleur bevat meer antioxidanten in de vorm van polyfenolen, zoals flavonoïden (2). Deze stoffen werken samen en kunnen hierdoor de kans op een hartziekte, kanker, staar en een infarct verminderen (3). Vooral boekweithoning kan zorgen voor een flinke toename van de antioxidanten in het bloed (4) en daarmee een betere gezondheid bewerkstelligen (5). Zo zijn er aanwijzingen dat deze antioxidanten kunnen helpen de bloeddruk te verlagen (67) en ontstekingen te verminderen (8910).

Ook kan honing uitwendig op de huid worden gebruikt. Zo kan honing de wondgenezing bespoedigen (1112) en infecties voorkomen (13). Volgens studies kan honing tegen psoriasis (14), een fissuur (15) en herpes type 1 (16) helpen. Bij brandwonden kan honing de pijn verminderen.

Een onderzoek onder diabeten toonde aan dat het 8 weken lang nuttigen van honing een positief effect kan hebben op het gewicht en de bloedvetten, maar dat de HBA1C waarde wel iets steeg (17). In geval van diabetes is het daarom raadzaam de inname van honing niet te overdrijven. Ook bij gezonde mensen kan honing de cholesterol- en triglyceridenwaarden verbeteren (18192021).

Honing blijkt een effectief middel tegen hoesten, waardoor de slaapkwaliteit kan verbeteren (2223). Een klein beetje honing voor het slapengaan kan zelfs beter werken dan sommige reguliere medicijnen (24). Honing kan beter niet aan kinderen beneden de 1 jaar gegeven worden, vanwege het mogelijke risico op de botulismebacterie (25).

Het is erg belangrijk om te kiezen voor goede merken honing. Sommige exclusieve honing blijkt gewone bloemenhoning te zijn (26). Het beste is om honing te kopen van lokale imkers om hen te ondersteunen. Honing uit de omgeving kan werken tegen hooikoortsklachten (27). Het gaat al tijden niet goed met de bijen, door rijkelijke gebruik van bestrijdingsmiddelen (282930).

Zonder bijen zal het huidige leven op aarde niet mogelijk zijn omdat ze zorgen voor bestuiving van de bloemen die uitgroeien tot ons voedsel (31). Geen bijen betekent aanzienlijk minder voedsel (32). Hierdoor kan het eten onbetaalbaar worden, waardoor we niet meer kunnen beschikken over zoiets simpels als koffie (33). Koffie kan mede door de bestuiving van bijen en vlinders groeien. Het is dus heel raadzaam om lokale imkers te ondersteunen of zelf een bijenvolk te houden. Als je een imker in de buurt wilt vinden of zelf een imker wilt worden, dan kan ik je zeker aanraden om een kijkje te nemen op de site van de Nederlandse BijenhoudersVereniging.

Honing is wel rijk aan suikers en een overdaad hieraan is zeker niet gezond. Als je actief bent en geen overgewicht hebt, dan kan het eten van honing een meerwaarde hebben voor de gezondheid. Uitwendig kan iedereen genieten van al het goeds dat honing te bieden heeft.

Weetjes over honing en bijen

  • Bijen kunnen bacteriën aan hun pootjes krijgen, wat in de honing kan komen. Daardoor is honing niet geschikt voor kinderen onder de 1 jaar. Hun immuunsysteem is nog niet volledig ontwikkeld.
  • Honing is eigenlijk het braaksel van een bij. Wel heel erg lekkere braaksel dan.
  • Doordat honing voor 80% uit suiker bestaat, is het eeuwig houdbaar. Suiker trekt vocht aan, waardoor er niet genoeg overblijft voor onder meer bacteriën.
  • Hoe donkerder de kleur van honing, hoe meer antioxidanten het meestal bevat.
  • Voor één kilogram honing moeten bijen ruim 50.000 kilometer afleggen. Dat is bijna een rondje om de aarde!
  • Veganisten zien honing niet als een vegan product.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: