De voedingswaarde van Iers mos

Voedingswaardetabel van Iers mos per 100 gram:

Per 100 g / mlIers mosADH*
kcal492,45%
Kj2052,44%
Water (g)81,344,07%
Eiwit (g)1,512,70%
Koolhydraten (g)12,294,73%
Suiker (g)0,61
Vet (g)0,160,23%
Verzadigd (g)0,033
E.O.V. (g)0,015
M.O.V. (g)0,055
Omega 6 (g)0
Omega 3 (g)0
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)1,33,71%
A (mg)00,00%
B1 (mg)0,0151,36%
B2 (mg)0,46631,07%
B3 (mg)0,5933,71%
B5 (mg)0,1763,52%
B6 (mg)0,0694,60%
B11 / Foliumzuur  (ug)18260,67%
B12 (ug)00,00%
C (mg)34,00%
D (ug)00,00%
E (mg)0,878,70%
Vitamine K (ug)54,17%
Natrium (mg)676,70%
Kalium (mg)631,80%
Calcium (mg)727,20%
Fosfor (mg)15719,63%
IJzer (mg)8,9111,25%
Jodium (ug)61004067%**
Magnesium (mg)14448,00%
Koper (mg)0,14916,56%
Selenium (ug)0,71,27%
Zink (mg)1,9513,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over Iers mos
Iers mos heeft eigenlijk niks met mos te maken. Het is een zeewier wat valt onder de roodwieren. Een andere benaming is ook wel carrageen. Het groeit langs kusten van de Atlantische oceaan, in ondiepe en rotsachtige wateren. Het is een redelijk kleine plant, met vertakkingen en gekrulde uiteinden. De kleur varieert van wit tot rood en van groen tot bruin. Wanneer het zeewier wordt gedroogd krijg het een andere kleur. De oogst vindt plaats in de zomer t/m de herfst. Wanneer het blad van de steeltjes wordt gesneden, groeit Iers mos gewoon weer verder.

Verkrijgbaar
Iers mos is niet zo’n bekend zeewier. Het wordt vooral in poedervorm verkocht om toe te voegen aan gerechten of als supplement. In sommige toko’s, biologische supermarkten en online, kan je dit zeewier ook in gedroogde vorm verkrijgen.

Toepassing
Iers Mos ruikt wat naar vis maar is redelijk neutraal van smaak en minder ziltig dan andere zeewieren. Het werkt goed als bindmiddel en wordt daarom vaak als veganistisch alternatief gebruikt bij het maken van puddingen of inbinden van sauzen. Maar het kan natuurlijk ook als gezondheidsboost worden toegevoegd aan allerlei gerechten zoals salades. Je kunt van dit zeewier ook thee zetten. Omdat de smaak niet zo uitgesproken is, wordt het veel gebruikt in smoothies. Sommige brouwerijen voegen het toe aan het bier.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: