De voedingswaarde van jackfruit

Voedingswaardetabel van jackfruit per 100 gram:

Per 100 gJackfruitADH*
kcal954,75%
Kj3994,75%
Water (g)73,463,67%
Eiwit (g)1,723,07%
Koolhydraten (g)23,258,94%
Suiker (g)0,5
Vet (g)0,640,91%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,54,29%
A (mg)0,0050,56%
B1 (mg)0,1059,55%
B2 (mg)0,0553,67%
B3 (mg)0,925,75%
B5 (mg)0,00%
B6 (mg)0,32921,93%
B11 / Foliumzuur  (ug)0,00%
B12 (ug)00,00%
C (mg)13,718,27%
D (ug)00,00%
E (mg)0,343,40%
Vitamine K (ug)00,00%
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)44812,80%
Calcium (mg)242,40%
Fosfor (mg)212,63%
IJzer (mg)0,232,88%
Jodium (ug)0,00%
Magnesium (mg)299,67%
Koper (mg)0,00%
Selenium (ug)0,00%
Zink (mg)0,130,87%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over jackfruit

Nu plantaardige voeding steeds populairder wordt, komen er meer alternatieven voor vlees op de markt. Een daarvan is jackfruit. Deze gezonde vrucht, ook wel nangka genoemd, wordt zowel rijp als onrijp gegeten. Vooral de onrijpe versie is bij veganisten zeer populair als ‘pulled jackfruit’ en in Amerika ontwikkelt zich een trend. Het bevat een aantal waardevolle vitamines en mineralen waaronder vitamine C, calcium en ijzer, maar is qua eiwitten geen volwaardige vleesvervanger. De soort moet het als vleesvariatie dus vooral van zijn looks hebben.

Soort

Jackfruit is een enorme ovale vrucht met een stekelige schil. De soort is familie van de moerbei. Ze groeien in kleine trossen aan bomen van wel 30 meter hoog in tropische gebieden: Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Oorspronkelijk komt de soort uit India. Het vruchtvlees binnenin is vlezig van structuur. Er wordt slechts 30% van de vrucht gebruikt voor consumptie. De rest zijn schillen of oneetbare (harde) delen.

Verkrijgbaar

Jackfruit is nog niet erg bekend maar al wel prima verkrijgbaar. Fairtrade Orginal verkoopt de onrijpe versie sinds januari 2019 in blikvorm in een grote supermarkt, te vinden bij de peulvruchten. Bij toko’s is de vrucht ook goed te krijgen. Vers vind je ze moeilijk, soms in de koeling of diepvries, maar de variant in blik is ook smakelijk en gemakkelijk toepasbaar.

Houdbaarheid

Verse jackfruits zijn onder koele omstandigheden een aantal weken houdbaar. De vrucht is ook prima in te vriezen. Jackfruit in blik blijft jaren goed.

Toepassing

Rijpe jackfruits zijn geel van kleur, doorgesneden heeft het wel wat weg van ananas, en kunnen als fruit worden toegepast omdat ze vrij zoet smaken. De smaak komt overeen met meloen.

Onrijpe jackfruits (groen van kleur) smaken niet naar fruit en worden ingezet als groente of vleesvervanger en dan met name van pulled pork. Dankzij de vlezige structuur is het plantaardige alternatief bijna niet van het echt te onderscheiden. Door de stukjes met een vork uit elkaar te trekken, ontstaat er een draderige structuur. Ook in taco’s, curry’s en stoofpotten is jackfruit lekker.

Om de onrijpe vrucht extra lekker te laten smaken dient het vooraf gemarineerd te worden of tijdens het bakken te voorzien van specerijen. Jackfruit heeft namelijk de eigenschap smaken goed in zich op te nemen en kan daardoor op allerlei manieren worden klaargemaakt.

Wist je dat?

  • Eén jackfruit wel 30 kilo kan wegen?
  • Wetenschappers jackfruit het gewas van de toekomst noemen? De voedzame vrucht is bestand tegen ziekten, hitte en groeit snel.
  • De structuur van jackfruit lijkt op die van tonijn?

Wetenschappelijke informatie over jackfruit

Het vruchtvlees met de zaden bevat veel zetmeel en vezels (1). Als we kijken naar de nutriënten, dan zien we dat jackfruit vooral de vitamines B6 en C in noemenswaardige hoeveelheden bevat. Een analyse bracht aan het licht dat jackfruit maar liefst 14 soorten carotenen bevat, waardoor het een goede bron is van provitamine A (2). Onderzoekers hebben vastgesteld dat jackfruit bijzonder rijk is aan verschillende polyfenolen met antioxidantwerking (3). Ook kan jackfruit het immuunsysteem bekrachtigen (4). Een uitgebreide wetenschappelijke review constateert dat jackfruit de huid, de spijsvertering en het skelet kan verbeteren (5). De Ayurvedische geneeswijze raadt jackfruit aan om de vruchtbaarheid van de man te verhogen. Moderne studies tonen aan dat lectines in de pitjes van jackfruit een negatieve werking kunnen hebben op het zaad van de man (6). Om deze reden is het wellicht toch verstandig om de inname van dit fruit bij een zwangerschapswens te vermijden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Hettiaratchi UP, Ekanayake S, Welihinda J. Nutritional assessment of a jackfruit (Artocarpus heterophyllus) meal. The Ceylon medical journal. 2011; 56(2):54-8.

(2) de Faria AF, de Rosso VV, Mercadante AZ. Carotenoid composition of jackfruit (Artocarpus heterophyllus), determined by HPLC-PDA-MS/MS. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2009; 64(2):108-15.

(3) Jagtap UB, Panaskar SN, Bapat VA. Evaluation of antioxidant capacity and phenol content in jackfruit (Artocarpus heterophyllus Lam.) fruit pulp. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2010; 65(2):99-104.

(4) Tan YF, Li HL, Lai WY, Zhang JQ. Crude dietary polysaccharide fraction isolated from jackfruit enhances immune system activity in mice. Journal of medicinal food. 2013; 16(7):663-8.

(5) Swami SB, Thakor NJ, Haldankar PM, Kalse SB. Jackfruit and Its Many Functional Components as Related to Human Health: A Review . 2012; 11(6):565-576.

(6) Namjuntra P, Muanwongyathi P, Chulavatnatol M. A sperm-agglutinating lectin from seeds of jack fruit (Artocarpusheterophyllus) Biochemical and Biophysical Research Communications. 1985; 128(2):833-839.