web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van jackfruit

De voedingswaarde van jackfruit

Voedingswaardetabel van jackfruit per 100 gram:

Per 100 g Jackfruit ADH*
kcal 95 4,75%
Kj 399 4,75%
Water (g) 73,46 3,67%
Eiwit (g) 1,72 3,07%
Koolhydraten (g) 23,25 8,94%
Suiker (g) 0,5
Vet (g) 0,64 0,91%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 1,5 4,29%
A (mg) 0,005 0,56%
B1 (mg) 0,105 9,55%
B2 (mg) 0,055 3,67%
B3 (mg) 0,92 5,75%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,329 21,93%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 13,7 18,27%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,34 3,40%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 2 0,20%
Kalium (mg) 448 12,80%
Calcium (mg) 24 2,40%
Fosfor (mg) 21 2,63%
IJzer (mg) 0,23 2,88%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 29 9,67%
Koper (mg) 0,00%
Selenium (ug) 0,00%
Zink (mg) 0,13 0,87%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over jackfruit

Nu plantaardige voeding steeds populairder wordt, komen er meer alternatieven voor vlees op de markt. Eén daarvan is jackfruit. Deze gezonde vrucht, ook wel ‘nangka’ genoemd, wordt zowel rijp als onrijp gegeten. Vooral de onrijpe versie is bij veganisten zeer populair als ‘pulled jackfruit’ en is in Amerika echt trendy. Jackfruit bevat een aantal waardevolle vitamines en mineralen waaronder vitamine C, calcium en ijzer, maar is qua eiwitten geen volwaardige vleesvervanger. De soort moet het als vleesvariatie dus vooral van zijn looks hebben.

Soort

Jackfruit is een enorme ovale vrucht met een stekelige schil. De soort is familie van de moerbei. Ze groeien in tropische gebieden, zoals Afrika, Azië en Zuid-Amerika in kleine trossen aan bomen van wel 30 meter hoog. Oorspronkelijk komt de soort uit India. Het vruchtvlees is vlezig van structuur. Er wordt slechts 30% van de vrucht gegeten, de rest is schil of zijn oneetbare (harde) delen.

Verkrijgbaar

Jackfruit is nog niet erg bekend, maar al wel algemeen verkrijgbaar. Fairtrade Orginal verkoopt de onrijpe versie sinds januari 2019 in blikvorm. In grote supermarkten te vinden bij de peulvruchten. Bij toko’s is de vrucht ook vaak te koop. Vers vind je ze moeilijker, soms in de koeling of de diepvries, maar de variant in blik is ook smakelijk en gemakkelijk te verwerken.

Houdbaarheid

Verse jackfruits zijn onder koele omstandigheden een aantal weken houdbaar. De vrucht is ook prima in te vriezen. Jackfruit in blik blijft jaren goed.

Toepassing

Rijpe jackfruits zijn geel van kleur, doorgesneden heeft de vrucht wel wat weg van ananas. De smaak is vrij zoet en komt overeen met meloen. Onrijpe jackfruits (groen van kleur) smaken niet naar fruit en worden gebruikt als groente of vleesvervanger en dan met name van pulled pork. Dankzij de vlezige structuur is het plantaardige alternatief bijna niet van vlees te onderscheiden. Als je met een vork een stukje uit elkaar trekt, wordt de draderige structuur zichtbaar.

Om de onrijpe vrucht extra lekker te laten smaken, is het beter hem te marineren of bij het bakken wat specerijen toe te voegen. Jackfruit heeft namelijk de eigenschap smaken makkelijk in zich op te nemen en kan daardoor op allerlei manieren worden klaargemaakt, bijvoorbeeld in taco’s, curry’s en in stoofpotten.

Wist je dat?

  • Eén jackfruit wel 30 kilo kan wegen?
  • Wetenschappers jackfruit het gewas van de toekomst noemen? De voedzame vrucht is bestand tegen ziekten en hitte en groeit snel.
  • De structuur van jackfruit lijkt op die van tonijn?

Wetenschappelijke informatie over jackfruit

Het vruchtvlees met de zaden bevat veel zetmeel en vezels (1). Als we kijken naar de nutriënten, dan zien we dat jackfruit vooral de vitamines B6 en C in noemenswaardige hoeveelheden bevat. Een analyse liet zien dat jackfruit maar liefst 14 soorten carotenen bevat, waardoor het een goede bron is van provitamine A (2). Onderzoekers hebben vastgesteld dat jackfruit bijzonder rijk is aan verschillende polyfenolen met antioxidantwerking (3). Ook kan jackfruit het immuunsysteem versterken (4). Een uitgebreid wetenschappelijk review constateert dat jackfruit de huid, de spijsvertering en het skelet kan verbeteren (5). De Ayurvedische geneeswijze raadt jackfruit aan om de vruchtbaarheid van de man te verhogen. Moderne studies tonen aan dat lectines in de pitjes van jackfruit juist een ongunstige werking kunnen hebben op mannelijk zaad. (6). Om deze reden is het wellicht toch verstandig de inname van dit fruit bij een zwangerschapswens te vermijden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Hettiaratchi UP, Ekanayake S, Welihinda J. Nutritional assessment of a jackfruit (Artocarpus heterophyllus) meal. The Ceylon medical journal. 2011; 56(2):54-8.

(2) de Faria AF, de Rosso VV, Mercadante AZ. Carotenoid composition of jackfruit (Artocarpus heterophyllus), determined by HPLC-PDA-MS/MS. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2009; 64(2):108-15.

(3) Jagtap UB, Panaskar SN, Bapat VA. Evaluation of antioxidant capacity and phenol content in jackfruit (Artocarpus heterophyllus Lam.) fruit pulp. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands). 2010; 65(2):99-104.

(4) Tan YF, Li HL, Lai WY, Zhang JQ. Crude dietary polysaccharide fraction isolated from jackfruit enhances immune system activity in mice. Journal of medicinal food. 2013; 16(7):663-8.

(5) Swami SB, Thakor NJ, Haldankar PM, Kalse SB. Jackfruit and Its Many Functional Components as Related to Human Health: A Review . 2012; 11(6):565-576.

(6) Namjuntra P, Muanwongyathi P, Chulavatnatol M. A sperm-agglutinating lectin from seeds of jack fruit (Artocarpusheterophyllus) Biochemical and Biophysical Research Communications. 1985; 128(2):833-839.