web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van jam

De voedingswaarde van jam

Voedingswaardetabel van jam per 100 gram:

Per 100 g Normaal ADH* Halfzoet ADH*
kcal 248 12,40% 118 5,90%
Kj 1055 12,56% 500 5,95%
Water (g) 37,2 1,86% 69,9 3,50%
Eiwit (g) 0,3 0,54% 0,5 0,89%
Koolhydraten (g) 60,8 23,38% 27,7 10,65%
Suiker (g) 51,2 27,4
Vet (g) 0,1 0,14% 0,2 0,29%
Verzadigd (g) 0 0
E.O.V. (g) 0 0
M.O.V. (g) 0,1 0,1
Omega 6 (g) 0,1 0,1
Omega 3 (g) 0 0
Cholesterol (mg) 0 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 1,2 3,43% 1,7 4,86%
A (mg) 0,007 0,78% 0,007 0,78%
B1 (mg) 0,01 0,91% 0,01 0,91%
B2 (mg) 0,01 0,67% 0,01 0,67%
B3 (mg) 0,2 1,25% 0,2 1,25%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,013 0,87% 0,013 0,87%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00% 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 3 4,00% 3 4,00%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0,5 5,00% 0,1 1,00%
Vitamine K (ug) 0,00% 0,00%
Natrium (mg) 10 1,00% 16 1,60%
Kalium (mg) 69 1,97% 120 3,43%
Calcium (mg) 8 0,80% 10 1,00%
Fosfor (mg) 9 1,13% 20 2,50%
IJzer (mg) 0,4 5,00% 0,2 2,50%
Jodium (ug) 0,3 0,20% 0,3 0,20%
Magnesium (mg) 4 1,33% 10 3,33%
Koper (mg) 0,03 3,33% 0,05 5,56%
Selenium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Zink (mg) 0,04 0,27% 0 0,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over jam
Jam, ook wel confituur genoemd, is een gekookte gelei van fruitpulp met suiker dat koud wordt gegeten. Voor het opstijven tot een soort gel wordt doorgaans pectine gebruikt. Pectine is een oplosbare vezel met een krachtig gelerend vermogen. Sommige fruitsoorten (zoals appels, pruimen en peren) hebben van nature voldoende pectine om een jam van te maken. Bij de meeste jams wordt echter het gehalte aan pectine verhoogd door dit los toe te voegen aan het mengsel. Aan jam wordt ook een zure vloeistof toegevoegd (meestal citroensap), om de pectine te laten stollen. Pectine stolt alleen in een zure omgeving. In Nederland wordt jam vooral ingezet als broodbeleg. De meest populaire soorten jam zijn aardbeienjam, abrikozenjam en bosvruchtenjam. Rozenbotteljam doet het ook al jaren goed in Nederland. Pruimenjam, bramenjam en kersenjam komen ook regelmatig voor, maar vinden minder gretig aftrek. Een variant op jam is marmelade. Marmelade is een soort jam waar de schillen van citrusvruchten in zijn verwerkt, waardoor er een bitter-zoete smaak ontstaat. Een bekende receptuur is sinaasappelmarmelade. Gaan we nog een stap verder, dan komen we uit bij de chutney. Een chutney is een zoetzuur puree van vruchten of groenten met kruiden en specerijen. Het is een bijgerecht dat oorspronkelijk uit de Indiase keuken komt.

Benaming
De Nederlandse Warenwet schrijft voor dat jam minimaal 350 gram vruchtenpulp per kilo moet bevatten. Voor ‘extra jam’ is dat 450 gram vruchtenpulp. Voor jam van gember geldt een minimum van 150 gram en voor zure bessen 250 gram. In het verleden moest jam voor minimaal 60% uit suiker bestaan, maar dat is in 2021 verlaagd om de gezondheid van de bevolking te verbeteren. In het verleden heten jams met weinig suiker om deze reden vruchtenspread, een naam die sommige merken zijn blijven voortzetten na de wetsaanpassing.

Houdbaarheid
De houdbaarheid hangt van een aantal factoren af. Jam met een hoog gehalte aan suiker is ongeopend vaak langer dan twee jaar houdbaar. Eenmaal open, kan het in de koelkast tot een jaar goed blijven. Jam met een laag gehalte aan suiker kan maximaal 6 weken mee, mits in de koelkast bewaard. Zelfgemaakte jam is stukken korter houdbaar, maar ook daar hangt het af van het aandeel suiker. Hoe hoger het aandeel suiker, hoe langer houdbaar. Wij raden aan om bij zelfgemaakte jam het suikergehalte zo laag mogelijk te houden.

Is jam gezond?
Jam bevat bijzonder veel suiker, dat kan leiden tot gewichtstoename, gaatjes, hartziekten, en diabetes type 2. Kies daarom altijd voor een variant met weinig suiker. Vergelijk de etiketten en laat jams met meer dan 35% suiker in de winkel achter. Kies vooral voor jams van fruit met veel antioxidanten, zoals bosvruchten. Verder heeft pectine een prebiotische werkzaamheid, dit betekent dat het de vriendelijke bacteriën in je darmen voedt. Dit kan de darmgezondheid verbeteren. Onderzoek toont daarbij ook aan dat pectine gevaarlijke gifstoffen, geproduceerd door E. coli, een schadelijke bacterie, kan afremmen. Dat gezegd hebbende, kan pectine bij sommige mensen gasvorming of een opgeblazen gevoel veroorzaken.

Weetjes/Wist je dat?

  • Men in Nederland het woord jam gebruikt en in België confituur?
  • De suiker in jam ook als conserveermiddel werkt? Suiker onttrekt vocht aan de vruchten, zodat er niet genoeg overblijft voor bacteriën om te groeien.
  • Jam in Engeland een meisjesnaam is?

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: