web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van jus

De voedingswaarde van jus

Voedingswaardetabel van jus per 100 gram:

Per 100 g Gebonden ADH* Ongebonden ADH*
kcal 436 21,80% 439 21,95%
Kj 1796 21,38% 1805 21,49%
Water (g) 49,7 2,49% 50,9 2,55%
Eiwit (g) 0,2 0,36% 0,3 0,54%
Koolhydraten (g) 3 1,15% 0,4 0,15%
Suiker (g) 0,3 0,4
Vet (g) 47,1 67,29% 48,5 69,29%
Verzadigd (g) 4,6 4,8
E.O.V. (g) 22,4 23,4
M.O.V. (g) 17,9 18,4
Omega 6 (g) 10,2 10,5
Omega 3 (g) 3,1 3,2
Cholesterol (mg) 1,2 1,3
Transvet (g) 0,2 0,2
Vezels (g) 0 0,00% 0 0,00%
A (mg) 0,316 35,11% 0,325 36,11%
B1 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B2 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B3 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B5 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B6 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00% 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 3,6 36,00% 3,7 37,00%
E (mg) 10,3 103,00% 10,7 107,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Natrium (mg) 192 19,20% 197 19,70%
Kalium (mg) 21 0,60% 21 0,60%
Calcium (mg) 8 0,80% 7 0,70%
Fosfor (mg) 12 1,50% 12 1,50%
IJzer (mg) 0,1 1,25% 0 0,00%
Jodium (ug) 1 0,67% 1 0,67%
Magnesium (mg) 1 0,33% 1 0,33%
Koper (mg) 0,01 1,11% 0,01 1,11%
Selenium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Zink (mg) 0,01 0,07% 0 0,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over jus
Jus is een saus die wordt gemaakt met een vet (meestal roomboter) in combinatie met de sappen van vlees. Deze sappen lopen tijdens het bakken op natuurlijke wijze uit het vlees. Vervolgens wordt aan jus vaak wat water toegevoegd en vervolgens verdikt met tarwebloem of maïszetmeel voor extra textuur. De jus kan verder op smaak gebracht worden met zout. Tegenwoordig kan er ook snel een jus worden bereid met behulp kant-en-klare jus of juspoeder. Aan deze laatste hoeft alleen nog water toegevoegd te worden. Er zijn ook vegetarische opties, hierbij is het sap van vlees vervangen door het sap van groente als bron van aroma. Jus wordt meestal geserveerd bij aardappels en groente, stamppot of een gerecht met aardappelpuree. Veel smaakstoffen zijn vetoplosbaar, waardoor jus meer smaak geeft aan een maaltijd. Het woord jus komt oorspronkelijk uit het Latijn, wat saus of sap betekent.

Is jus gezond?
Jus bevat veel vet en daarmee calorieën. Ook bevat het meestal veel zout. Ondertussen is het gehalte aan micronutriënten laag. Met name de wateroplosbare vitamines ontbreken. Jus bevat wel in vet oplosbare vitamines. De hoeveelheid mineralen is, op natrium na, te verwaarlozen. Op basis hiervan zou je zeggen dat jus zeer ongezond is. Toch is dat niet het hele verhaal, want vetten kunnen ervoor zorgen dat bepaalde vetoplosbare plantenstoffen beter worden opgenomen in het spijsverteringskanaal. Ook kan het toevoegen van vet in de vorm van jus de opname van suikers uit aardappels vertragen, waardoor de bloedsuikerspiegel gelijkmatiger blijft. Om deze redenen kan het toevoegen van een klein beetje jus aan groente wel degelijk gezond zijn. Vroeger at men heel veel jus bij de maaltijd, de reden hiervoor was dat er toen een tekort was aan calorieën. Er was doorgaans nog geen centrale verwarming en er werd overdag hard gewerkt op het land. Jus kon de calorieën leveren om de mensen warm te houden en van energie te voorzien voor de noeste arbeid. Vandaag de dag is het prima om jus toe te voegen aan de maaltijd, zolang de hoeveelheid maar in de hand wordt gehouden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: