web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van knolselderij

De voedingswaarde van knolselderij

Voedingswaardetabel van knolselderij per 100 gram:

Per 100 g Knolselderij ADH*
kcal 38 1,90%
Kj 158 1,88%
Water (g) 88 4,40%
Eiwit (g) 2 3,57%
Koolhydraten (g) 5 1,92%
Suiker (g) 0
Vet (g) 0 0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 4,9 14,00%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,03 2,73%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,8 5,00%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,13 8,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 51 17,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 12 16,00%
D (ug) 0,00%
E (mg) 0,5 5,00%
Vitamine K (ug) 41 34,17%
Natrium (mg) 80 8,00%
Kalium (mg) 400 11,43%
Calcium (mg) 80 8,00%
Fosfor (mg) 90 11,25%
IJzer (mg) 1 12,50%
Jodium (ug) 2 1,33%
Magnesium (mg) 9 3,00%
Koper (mg) 0,04 4,44%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,31 2,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over knolselderij
Knolselderij is een wortelgroente die nauw verwant is aan selderij. Zowel de knol als de bladeren kunnen gegeten worden. Een knolselderij is vaak vrij groot met een gemiddelde diameter van 12 cm. De knolselderij heeft een geheel eigen intense smaak en hij is familie van anijs, dille, koriander, lavas, peterselie, pastinaak en wortels. Deze groente bevat vitamine B6, C en K in wat ruimere hoeveelheden. Andere vitamines, maar ook de mineralen, komen er wel in voor, maar niet in grote hoeveelheden. Knolselderij kan ook interessant zijn als bron van vezels

Bewaren
Knolselderij is bijzonder lang te bewaren, mits dit droog en gekoeld gebeurt.

Toepassingen
Van knolselderij kan soep gemaakt worden. Deze knol is een vast ingrediënt van snert, een Nederlands erwtensoeprecept. Ook kunnen er frietjes van gesneden worden. In sommige Nederlandse supermarkten zijn deze al voorgesneden verkrijgbaar, die kunnen dan onder meer in de oven bereid worden. Deze groente komt meestal tussen september en maart vers van het land. Knolselderij kan in gerechten goed gecombineerd worden met andere wortel- en knolgroenten zoals aardappels, bieten en wortelen.

Weetjes/Wist je dat:

  • Sommige mensen knolselderij zien als een gezondere vervanger voor aardappelen?
  • Dat knolselderij in tegenstelling tot z’n familieleden (zoals blad- en bleekselderij) onder de grond groeit?
  • Knolselderij vanwege de milde smaak vaak wordt toegevoegd aan zelfgemaakte babyvoeding?

Wetenschappelijke informatie over bleekselderij
Wetenschappers hebben vastgesteld dat knolselderij apigenine bevat, een stof die mogelijk tegen kanker kan beschermen (1). Ook bevat knolselderij falcarinol en falcarindiol (2). Deze stoffen staan bij wetenschappers in de belangstelling vanwege hun mogelijk remmende werking op kanker (3, 4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Nabavi SM, Habtemariam S, Daglia M, Nabavi SF. Apigenin and Breast Cancers: From Chemistry to Medicine. Anti-cancer agents in medicinal chemistry. 2015; 15(6):728-35.

(2) T. K. Lim. Apium graveolens var. rapaceum. Edible Medicinal and Non Medicinal Plants. P 367-373. October 2014.

(3) Purup S, Larsen E, Christensen LP. Differential effects of falcarinol and related aliphatic C(17)-polyacetylenes on intestinal cell proliferation. Journal of agricultural and food chemistry. 2009; 57(18):8290-6.

(4) Tan KW, Killeen DP, Li Y, Paxton JW, Birch NP, Scheepens A. Dietary polyacetylenes of the falcarinol type are inhibitors of breast cancer resistance protein (BCRP/ABCG2). European journal of pharmacology. 2014; 723:346-52.