De voedingswaarde van kombu

Voedingswaardetabel van kombu per 100 gram:

Per 100 g / mlKombuADH*
kcal432,15%
Kj1802,14%
Water (g)81,584,08%
Eiwit (g)1,683,00%
Koolhydraten (g)9,573,68%
Suiker (g)0,6
Vet (g)0,560,80%
Verzadigd (g)0,247
E.O.V. (g)0,098
M.O.V. (g)0,098
Omega 6 (g)0
Omega 3 (g)0
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)1,33,71%
A (mg)00,00%
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,1510,00%
B3 (mg)0,472,94%
B5 (mg)0,64212,84%
B6 (mg)0,0020,13%
B11 / Foliumzuur  (ug)18060,00%
B12 (ug)00,00%
C (mg)34,00%
D (ug)00,00%
E (mg)1,4914,90%
Vitamine K (ug)6655,00%
Natrium (mg)22322,30%
Kalium (mg)892,54%
Calcium (mg)16816,80%
Fosfor (mg)425,25%
IJzer (mg)2,8535,63%
Jodium (ug)266000177333%**
Magnesium (mg)12140,33%
Koper (mg)0,1314,44%
Selenium (ug)0,71,27%
Zink (mg)1,238,20%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over kombu
Kombu is een stevig soort zeewier wat in Aziatische landen veel gegeten wordt. Voornamelijk in China, Korea en Japan. Binnen Nederland is het eten van zeewier, en dus ook kombu, veel minder populair.
Kombu behoort tot de bruinwieren en is een meerjarige plant. Oorspronkelijk komt het uit Japan. Daar wordt het al eeuwen gegeten. Het groeit langs rotsachtige kusten en wordt geoogst in het voorjaar en de zomer. Naast Japan groeit dit zeewier ook in de Verenigde Staten en Europa.

Het wier wordt bij de oogst afgesneden en daarna over waslijnen gehangen en gedroogd in de lucht. Op die manier wordt het vocht onttrokken en krijgt het een donkere kleur.

Verkrijgbaar
Kombu is niet makkelijk te vinden omdat er in Nederland nog geen echte markt voor zeewieren is, alhoewel het een en ander in opkomst is. Kombu is gedroogd verkrijgbaar bij Aziatische toko’s. Je kunt het ook online vinden.

Toepassing
Kombu is erg gezond en bevat een behoorlijk hoeveelheid jodium. Omdat het vaak in gedroogde vorm wordt gekocht is kombu lang houdbaar. Veel mensen vinden kombu hartig smaken, iets weghebbend van vlees of bacon. Hiermee is kombu een gezonde smaakmaker in tal van gerechten. Kombu vormt een onderdeel van dashi, dit is een soort traditionele bouillon. Ook kan kombu een onderdeel zijn van sashimi, een gerecht wat men kan eten in sushirestaurants.  Kombu smaakt goed bij vlees en vis, maar kan ook in sauzen, door de rijst of in een groenteschotel verwerkt worden. Het zeewier is ook geschikt om als thee te drinken.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: