De voedingswaarde van komkommer

Voedingswaardetabel van komkommer per 100 gram:

Per 100 g / mlKomkommerADH*
kcal140,70%
Kj620,74%
Water (g)95,14,76%
Eiwit (g)0,61,07%
Koolhydraten (g)2,20,85%
Suiker (g)1,8
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)0,92,57%
A (mg)0,0080,89%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)0,265,20%
B6 (mg)0,042,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)51,67%
B12 (ug)
C (mg)810,67%
D (ug)
E (mg)0,030,30%
Vitamine K (ug)20,917,42%
Natrium (mg)80,80%
Kalium (mg)1404,00%
Calcium (mg)151,50%
Fosfor (mg)202,50%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)32,00%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,0910,00%
Selenium (ug)0,30,55%
Zink (mg)0,151,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over komkommers
De komkommer is een vruchtgroente, net als bijvoorbeeld de tomaat en aubergine. Vruchtgroentes zijn botanisch gezien vruchten die gegeten worden als groente. De komkommer is populair, vooral onder kinderen en in salades. En wie aan rauwkost denkt, denkt al gauw aan de komkommer. Deze allemansvriend heeft een vrij neutrale smaak en is daardoor op allerlei manieren in te zetten.

Herkomst en groeiwijze
Oorspronkelijk komt de komkommer uit India. Via Egypte en de Middellandse zee kwam de komkommer bij de Romeinen terecht. Vanuit hier ontstond de verspreiding binnen Europa. Maar het duurde nog tot de 17e eeuw voordat de komkommer in Nederland algemeen bekend werd.

Komkommers stammen af van de ‘Cucumis sativus’, een komkommerfamilie waar ook pompoenen en (water)meloenen toe behoren. Komkommers groeien aan ruwe klimplanten of horizontaal over de grond. In Nederland groeien komkommers vrijwel uitsluitend in kassen.

Verkrijgbaar
Komkommers zijn het hele jaar verkrijgbaar, maar liefhebbers weten dat een komkommer in de zomermaanden het lekkerst smaakt. Komkommers uit Nederland groeien in de kas, in Spanje en Marokko vaak buiten op de volle grond. Dit vraagt minder belasting van het milieu. Let er bij de aankoop van komkommers op dat de vruchten stevig aanvoelen en een gave schil hebben. Wanneer de komkommer vanaf de uiteinden slap begint te worden gaat de vrucht inleveren op kwaliteit en smaak.

Bewaren
Veel mensen bewaren een komkommer in de koelkast, maar daar houdt de vrucht niet van. Hierdoor verliest de groente smaak en stevigheid. Leg een komkommer wel op een koele plek, dan blijft de groente maximaal twee weken goed. Rauwe komkommer kan niet worden ingevroren.

Toepassing
Komkommer is een echte frisse zomergroente en een goede dorstlesser, vanwege het hoge vochtgehalte. Lekker naast pittig voedsel en uit het vuistje dus, maar ook verwerkt in allerlei gerechten is een komkommer smaakvol. Veel mensen gebruiken komkommers rauw, maar ook gestoofd of in een wokschotel is een komkommer lekker. Denk verder aan koude komkommersoep of komkommerspaghetti. Of gebruik plakjes komkommer als alternatief voor toast en beleg deze met hartige ingrediënten. Een salade van geschaafde komkommer met dille, azijn en olijfolie is ook de moeite waard, net als de bekende Griekse tzatziki waar de komkommer een belangrijke plaats inneemt. Komkommers hoeven overigens niet geschild te worden, hierdoor gaat er ook flink wat smaak verloren.

Weetjes/Wist je dat:

  • Er ook gele en witte komkommers bestaan?
  • De gekweekte groene komkommerplanten alleen nog maar vrouwelijke bloemen hebben zodat er extra veel komkommers aan groeien?
  • Komkommers, net als courgettes, eigenlijk onrijpe vruchten zijn?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van komkommer
Veel mensen schillen komkommers, wat nutritioneel gezien zeer onverstandig is. In de schil van de komkommer vinden we krachtige antioxidanten zoals het luteïne, dat de ogen ondersteunt (1). Komkommers bevatten daarnaast cucurbitacines, die mogelijk tegen kanker kunnen beschermen (2, 3). Veel mensen vinden het drinken van water maar saai. Dit kan gemakkelijk worden opgevrolijkt door water te combineren met komkommer, munt of citrusfruit.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Sulich A, Hamułka J, Nogal D. Dietary sources of lutein in adults suffering eye disease (AMD/cataracts). Roczniki Panstwowego Zakladu Higieny. 2015; 66(1):55-60.

(2) Mukherjee PK, Nema NK, Maity N, Sarkar BK. Phytochemical and therapeutic potential of cucumber Fitoterapia. 2013; 84:227-236.

(3) Alghasham AA. Cucurbitacins – A Promising Target for Cancer Therapy. International Journal of Health Sciences. 2013;7(1):77-89.