web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van komkommer

De voedingswaarde van komkommer

Voedingswaardetabel van komkommer per 100 gram:

Per 100 g / ml Komkommer ADH*
kcal 14 0,70%
Kj 62 0,74%
Water (g) 95,1 4,76%
Eiwit (g) 0,6 1,07%
Koolhydraten (g) 2,2 0,85%
Suiker (g) 1,8
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 0,9 2,57%
A (mg) 0,008 0,89%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,26 5,20%
B6 (mg) 0,04 2,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 5 1,67%
B12 (ug)
C (mg) 8 10,67%
D (ug)
E (mg) 0,03 0,30%
Vitamine K (ug) 20,9 17,42%
Natrium (mg) 8 0,80%
Kalium (mg) 140 4,00%
Calcium (mg) 15 1,50%
Fosfor (mg) 20 2,50%
IJzer (mg) 0,5 6,25%
Jodium (ug) 3 2,00%
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,09 10,00%
Selenium (ug) 0,3 0,55%
Zink (mg) 0,15 1,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over komkommers
De komkommer is een vruchtgroente, net als bijvoorbeeld tomaat en aubergine. Vruchtgroenten zijn botanisch gezien vruchten die worden gegeten als groenten. De komkommer is populair, vooral in salades. En wie aan rauwkost denkt, denkt al gauw aan de komkommer. Deze allemansvriend heeft een vrij neutrale smaak en is daardoor op allerlei manieren te gebruiken.

Herkomst en groeiwijze
Oorspronkelijk komt de komkommer uit India. Via Egypte en de Middellandse Zee kwam de komkommer bij de Romeinen terecht. Van hieruit verspreidde de komkommer zich binnen Europa. Toch duurde het nog tot de 17e eeuw voor de komkommer in Nederland algemeen bekend werd.

Komkommers stammen af van de ‘Cucumis sativus’, een komkommerfamilie waar ook pompoenen en (water)meloenen toe behoren. Komkommers groeien aan klimplanten of horizontaal over de grond. In Nederland groeien komkommers vrijwel uitsluitend in kassen.

Verkrijgbaar
Komkommers zijn het hele jaar te koop, maar liefhebbers weten dat een komkommer in de zomermaanden verreweg het lekkerst smaakt. Komkommers uit Nederland groeien in de kas, in Spanje en Marokko groeien ze doorgaans buiten in de volle grond. Dit belast het milieu uiteraard veel minder. Als je een komkommer koopt, let er dan op dat de vrucht stevig aanvoelt en een gave schil heeft. Wanneer de komkommer aan de uiteinden slap begint te worden gaan de kwaliteit en smaak snel achteruit.

Bewaren
Veel mensen bewaren een komkommer in de koelkast, maar daar houdt de vrucht niet van. Hierdoor verliest hij smaak en stevigheid. Leg een komkommer wel op een koele plek, dan blijft de groente maximaal twee weken goed. Rauwe komkommer kan niet worden ingevroren.

Toepassing
Komkommer is een frisse zomergroente en een goede dorstlesser vanwege het hoge vochtgehalte. Lekker naast pittig voedsel en uit het vuistje dus, maar ook kan een komkommer worden gestoofd of gebakken, bijvoorbeeld heerlijk in een wokschotel. Denk verder aan koude komkommersoep of komkommerspaghetti. Of gebruik plakjes komkommer als alternatief voor toast en beleg ze met hartige ingrediënten. Een salade van geschaafde komkommer met dille, azijn en olijfolie is ook de moeite waard, net als de bekende Griekse tzatziki waarin de komkommer een onmisbaar ingrediënt is. Wanneer je komkommer schilt, verlies je niet alleen veel smaak maar ook gaat de voedingswaarde flink achteruit.

Wist je dat:

  • Er ook gele en witte komkommers bestaan?
  • De gekweekte groene komkommerplanten alleen nog maar vrouwelijke bloemen hebben, zodat er extra veel komkommers aan groeien?
  • Komkommers, net als courgettes, eigenlijk onrijpe vruchten zijn?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van komkommer
Veel mensen schillen komkommers, wat nutritioneel gezien onverstandig is. Juist in de schil van de komkommer zitten krachtige antioxidanten zoals luteïne, dat de ogen beschermt (1). Komkommers bevatten daarnaast cucurbitacines, die mogelijk tegen kanker kunnen beschermen (2, 3). Veel mensen vinden het drinken van water maar saai. Dit kan gemakkelijk worden verholpen door water te combineren met komkommer, munt of citrusfruit.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Sulich A, Hamułka J, Nogal D. Dietary sources of lutein in adults suffering eye disease (AMD/cataracts). Roczniki Panstwowego Zakladu Higieny. 2015; 66(1):55-60.

(2) Mukherjee PK, Nema NK, Maity N, Sarkar BK. Phytochemical and therapeutic potential of cucumber Fitoterapia. 2013; 84:227-236.

(3) Alghasham AA. Cucurbitacins – A Promising Target for Cancer Therapy. International Journal of Health Sciences. 2013;7(1):77-89.