De voedingswaarde van koolraap

Voedingswaardetabel van koolraap per 100 gram:

Per 100 g / mlKoolraapADH*
kcal241,20%
Kj1021,21%
Water (g)90,34,52%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)51,92%
Suiker (g)3,2
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,26,29%
A (mg)0,0020,22%
B1 (mg)0,032,73%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,74,38%
B5 (mg)0,163,20%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)5016,67%
B12 (ug)
C (mg)4053,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)2,21,83%
Natrium (mg)808,00%
Kalium (mg)2005,71%
Calcium (mg)808,00%
Fosfor (mg)202,50%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)10,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,011,11%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,070,47%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over koolraap
Koolraap is een vergeten groente, die weinig meer in Nederland wordt gegeten. Dit was vroeger wel anders. Alhoewel deze knol niet de schoonheidsprijs verdient, is de smaak verrassend lekker. De laatste jaren maakt de koolraap dan ook een voorzichtige comeback.

Herkomst en groeiwijze
Koolraap behoort tot de kruisbloemenfamilie. De koolraap zelf is de wortel van snijmoes, een bladgroente welke ook geconsumeerd kan worden. Een koolraap groeit dus onder grond.

Hoogstwaarschijnlijk is koolraap ontstaan vanuit een kruising tussen een meiraap en een kool. Koolraap wordt dan ook weleens verward met andere knolsoorten zoals knolselderij, koolrabi of meiraapjes/meiknolletjes.
Een koolraap is groen, geel of paarsig van kleur en heeft wit tot gelig vruchtvlees. De schil is ruw en soms wat bobbelig. De groente is flink van stuk en weegt minstens een kilo. Het is een echte wintergroente, wat de knol meteen onderscheidt van de bovengenoemde meiknolletjes.

Koolraap is een makkelijk te telen groente en verdraagt vrijwel alle grondsoorten. Het zaaien gebeurt in juni, de oogst vindt plaats in de late herfst- en wintermaanden.

Verkrijgbaar
Koolraap is een groente van eigen bodem en is verkrijgbaar vanaf oktober t/m maart. Vanwege de geringe populariteit is koolraap maar mondjesmaat verkrijgbaar in de supermarkt. Net als andere knollen is een koolraap een zeer betaalbare groente, dus het is het zoeken waard!

Bewaren
Koolraap is lang houdbaar. Bij lage temperaturen enkele weken tot zelfs een aantal maanden. Een aangesneden koolraap moet binnen een week geconsumeerd worden. Wikkel de kool in folie en bewaar deze in de koelkast.

Toepassing
Koolraap kan zowel rauw als gegaard gegeten worden. Rauw is de smaak heel anders dan verhit. De meeste mensen waarderen de smaak van koolraap meer wanneer deze is bewerk; gekookt, geroosterd of gestoomd. Dan is de smaak wat zoetig; te vergelijken met wortel, maar minder stevig. Rauwe koolraap smaakt meer aards en heeft een wat weeïg karakter. Koolraap kan ingezet worden ter vervanging van aardappelen of andere knolgewassen zoals pastinaak, knolselderij, wortel of bieten. Plakken koolraap roosteren, hartige koekjes of rösti bakken in de pan of een puree maken behoort ook tot de mogelijkheden.

Weetjes/Wist je dat:

  • Koolraap vroeger het ‘armeluis’ voedsel werd genoemd?
  • De eerste winter tijdens de Eerste Wereldoorlog in Duitsland de ‘koolraapwinter’ heette? Grote bevolkingsgroepen overleefden dankzij de koolraap omdat de aardappeloogst was mislukt.
  • De koolraap vaak biologisch wordt aangeboden vanwege de gemakkelijke teelt?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van koolraap
Koolraap bevat glucosinolaten en kan daardoor tegen kanker beschermen (1). Daarnaast hebben onderzoekers in koolraap meer dan tien soorten fytoalexinen vastgesteld (2). Wetenschappers hebben ontdekt dat deze groep van plantenstoffen kunnen beschermen tegen kanker (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Higdon JV, Delage B, Williams DE, Dashwood RH. Cruciferous Vegetables and Human Cancer Risk: Epidemiologic Evidence and Mechanistic Basis. Pharmacological research: the official journal of the Italian Pharmacological Society. 2007;55(3):224-236.

(2) Pedras MSC, Montaut S, Suchy M. Phytoalexins from the Crucifer Rutabaga:  Structures, Syntheses, Biosyntheses, and Antifungal Activity J. Org. Chem. 2004; 69(13):4471-4476.

(3) Romagnolo DF, Davis CD, Milner JA. Phytoalexins in cancer prevention. Frontiers in bioscience (Landmark edition). 2012; 17:2035-58.