web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van lasagne

De voedingswaarde van lasagne

Voedingswaardetabel van lasagne per 100 gram:

Per 100 g Bolognese ADH*
kcal 142 7,10%
Kj 260 3,10%
Water (g) 73,1 3,66%
Eiwit (g) 8 14,29%
Koolhydraten (g) 9,1 3,50%
Suiker (g) 1,3
Vet (g) 7,9 11,29%
Verzadigd (g) 2,4
E.O.V. (g) 2,5
M.O.V. (g) 1,8
Omega 6 (g) 1,7
Omega 3 (g) 0,1
Cholesterol (mg) 22,2
Transvet (g) 0
Vezels (g) 0,7 2,00%
A (mg) 0,051 5,67%
B1 (mg) 0,17 15,45%
B2 (mg) 0,07 4,67%
B3 (mg) 1,7 10,63%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,14 9,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 9,5 3,17%
B12 (ug) 0,25 8,93%
C (mg) 8 10,67%
D (ug) 0,1 1,00%
E (mg) 1,1 11,00%
Vitamine K (ug) 6,1 5,08%
Natrium (mg) 310 31,00%
Kalium (mg) 226 6,46%
Calcium (mg) 56 5,60%
Fosfor (mg) 104 13,00%
IJzer (mg) 0,4 5,00%
Jodium (ug) 2,6 1,73%
Magnesium (mg) 12 4,00%
Koper (mg) 0,04 4,44%
Selenium (ug) 4 7,27%
Zink (mg) 0,85 5,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over lasagne
Lasagne is een Italiaans ovengerecht gemaakt van gestapelde lagen dunne platte pasta afgewisseld met vullingen zoals gehakt, tomatensaus, groenten, kaas en kruiden zoals knoflook, oregano en basilicum. Het gerecht wordt gegarneerd met gesmolten geraspte kaas. Sommige recepten vermelden het gebruik van bechamelsaus, maar de oorspronkelijke Italiaanse lasagne bevatte deze niet. Een stuk lasagne wordt meestal in vierkante porties gesneden.

Is lasagne gezond?
Of lasagne gezond is, hangt af van het recept. Kant-en-klare diepvries lasagne is over het algemeen niet de gezondste keuze. Deze bevatten relatief weinig groente en zeer veel zout en vet. De kaas die wordt gebruikt op kant-en-klare diepvries lasagne is meestal geen echte kaas, maar analoog kaas. Analoog kaas is een soort nepkaas op basis van plantaardig vet. Als je zelf thuis een lasagne bereidt, kan de maaltijd bijzonder gezond worden. Zo kun je de pastabladen vervangen door gezonde opties: allereerst bestaan er volkoren varianten, maar ook zijn er versies waar spinazie aan is toegevoegd. Een geweldige manier om een lasagne zo te bereiden dat het minder koolhydraten en meer voedingsstoffen bevat, is door de lasagnebladen te vervangen door reepjes courgette. Courgettes is een rijke bron van B-vitamines en vitamine C, naast mineralen en vezels. Wanneer je zelf je lasagne bereidt, kun je het gehalte aan groente dus flink opvoeren. Een gemakkelijke manier om meer groente toe te voegen aan de lasagne is door er spinazie in te verwerken. Je kunt een lasagne maaltijd nog gezonder maken door als side dish een salade toe te voegen.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: