De voedingswaarde van mais

Voedingswaardetabel van mais per 100 gram:

Per 100 g / mlMaisADH*
kcal35417,70%
Kj148417,67%
Water (g)11,30,57%
Eiwit (g)9,216,43%
Koolhydraten (g)65,525,19%
Suiker (g)1,5
Vet (g)45,71%
Verzadigd (g)1
E.O.V. (g)0,8
M.O.V. (g)1,7
Omega 6 (g)1,6
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)
Vezels (g)9,226,29%
A (mg)
B1 (mg)0,3632,73%
B2 (mg)0,213,33%
B3 (mg)3,622,50%
B5 (mg)0,48,00%
B6 (mg)0,426,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)3010,00%
B12 (ug)
C (mg)79,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)0,30,25%
Natrium (mg)60,60%
Kalium (mg)3309,43%
Calcium (mg)151,50%
Fosfor (mg)25031,25%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)3,32,2%
Magnesium (mg)4515,00%
Koper (mg)0,044,44%
Selenium (ug)1527,27%
Zink (mg)16,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over mais
Alhoewel in Nederland niet ontzettend populair, wordt mais (en alle voedingsmiddelen die hiervan zijn afgeleid) veel gegeten in andere landen, waaronder het continent Zuid-Amerika. Veel mensen eten mais als groente, maar het valt onder de granen.

Herkomst en groeiwijze
Mais komt oorspronkelijk uit Midden-Amerika, waar het nog steeds het meest wordt gegeten en deel uitmaakt van het hoofdvoedsel. Mais is een graangewas met een typisch zoete smaak. Het groeit aan een plant waar zowel vrouwelijke als mannelijke bloemen aan groeien. De plant wordt bestoven door de wind.

Alleen suikermais wordt verbouwd voor menselijke consumptie. De grote velden mais die we buiten zien staan zijn echter snijmais en bedoelt als voer voor vee. Siermais wordt in heel kleine aantallen verbouwd, deze soort is niet eetbaar en wordt gebruikt voor de bloemsierkunst en ter decoratie. Verschillende bedrijven hebben mais veredeld, waardoor er tal van genetisch gemodificeerde rassen bestaan die resistent zijn tegen allerlei ziektes en kwalen. In Amerika is veel mais genetisch gemanipuleerd. In Europa dient genetisch gemanipuleerde mais vooral als dierenvoeding. Mais dat genetisch is gemanipuleerd bevat vaak bestrijdingsmiddelen zoals glyfosaat.

Maiskorrels bestaan voor het grootste gedeelte (ongeveer 80%) uit koolhydraten in de vorm van zetmeel en suikers. Gevolgd door een kleine hoeveelheid eiwit, vet en vezels. Vergeleken met andere graansoorten kent mais geen hoge voedingswaarde.
Verkrijgbaar
Mais, en de afgeleiden daarvan, komt binnen tal van producten voor. Omdat het een goedkoop gewas is, is het voor veel fabrikanten aantrekkelijk om hier gebruik van te maken.
De graankorrels zelf worden los (rauw of in blik of glas) of als geheel (als kolf) verkocht. Maismeel wordt gebruikt als onderdeel voor wraps of taco’s, chips, cornflakes en brood. Daarnaast vinden we maiszetmeel terug in tal van producten als bind- of vulmiddel. Denk bijvoorbeeld aan soep, sauzen en kant- en klaar maaltijden. Naast de voedselindustrie wordt mais ook als biobrandstof gebruikt.

Bewaren
Gedroogde mais is jaren te bewaren. Mais in blik of glas kent ook een lange houdbaarheidsdatum. Gegaarde mais en restjes zijn slechts enkele dagen in de koelkast houdbaar en bederven snel.

Toepassing
Mais kan op verschillende manieren worden toegepast. De gegaarde korrels zijn lekker door een salade, ovenschotel of soep. In een aantal klassieke gerechten zien we mais terugkomen zoals in chili con carne. Rauwe maiskorrels zijn zeer geschikt om popcorn van te bakken en maïskolven zijn lekker om te roosteren.

Weetjes/Wist je dat:

  • De oorspronkelijke mais niet kan groeien in een koud klimaat? Door veredeling groeit mais nu over de hele wereld.
  • In whisky soms wel tot 70% mais wordt gebruikt?
  • Popcorn een gezond tussendoortje kan zijn? Vooral als je het zelf maakt.
  • De teelt van mais vooral bestemd is voor veevoer en er maar een klein deel verwerkt wordt voor menselijke consumptie?
  • Mais vroeger rijker was aan eiwit, maar dit eruit is veredeld?
  • Er naast gele mais ook andere kleuren mais bestaan? Bijvoorbeeld rode, paarse en oranje variëteiten.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van mais
Moderne mais bestaat voornamelijk uit suiker van het type amylopectine. Dit is een zetmeel dat de bloedsuikerspiegel snel kan laten stijgen en daardoor insulineresistentie in de hand kan werken (1). In mais zijn luteïne en zeaxanthine aanwezig, beiden goed voor de ogen. Mais kan ook rauw worden gegeten, dit zorgt ervoor dat de suikers langzamer worden opgenomen. Een kolf bevat veel vocht, dus dorstlessend zijn. Mais voor menselijke en dierlijke voeding wordt steeds vaker genetisch gemanipuleerd, waardoor biologisch sterk de voorkeur heeft.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Behall KM, Scholfield DJ, Yuhaniak I, Canary J. Diets containing high amylose vs amylopectin starch: effects on metabolic variables in human subjects. The American journal of clinical nutrition. 1989; 49(2):337-44.