web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van marsepein

De voedingswaarde van marsepein

Voedingswaardetabel van marsepein per 100 gram:

Per 100 g Marsepein ADH*
kcal 420 21,00%
Kj 1765 21,00%
Water (g) 13 0,65%
Eiwit (g) 5,3 9,46%
Koolhydraten (g) 64,2 24,69%
Suiker (g) 60,8
Vet (g) 15,3 21,86%
Verzadigd (g) 1
E.O.V. (g) 9,5
M.O.V. (g) 4
Omega 6 (g) 4
Omega 3 (g) 0
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 2,2 6,29%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,05 4,55%
B2 (mg) 0,24 16,00%
B3 (mg) 1,3 8,13%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,02 1,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00%
B12 (ug) 0,05 1,79%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 6,7 67,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 0,00%
Kalium (mg) 267 7,63%
Calcium (mg) 88 8,80%
Fosfor (mg) 194 24,25%
IJzer (mg) 1,1 13,75%
Jodium (ug) 1 0,67%
Magnesium (mg) 96 32,00%
Koper (mg) 0,22 24,44%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,97 6,47%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over marsepein
Marsepein is een mengsel van suiker en amandelmeel. Vaak wordt marsepein verwerkt in snoepgoed zoals kleine nagemaakte fruit en groenten. Marsepein lijkt op amandelspijs en banketbakkerspijs, maar bevat veel meer suiker en is fijner van structuur. Omdat amandelen vrij duur zijn, worden deze meestal vervangen door gemalen pitten van abrikozen. Deze imitatiemarsepein wordt persipan of parzipan genoemd. De verhouding is daarbij meestal 40% gemalen pitten en 60% suiker. Marsepein bevat voornamelijk suiker en weinig nutriënten en is daarom niet gezond. Aan te raden is om het daarom spaarzaam te eten. Wanneer je graag marsepein eet, is het verstandig om de pure variant te eten, zonder kleurstoffen. In België bestaan er winkels waar pure marsepein wordt verkocht. In de supermarkten zijn er marsepeinproducten te koop die relatief puur zijn, zoals de marsepein aardappeltjes en marsepeinstaaf met pure chocolade. Deze zijn niet gezond, maar wel minder slecht dan varianten voorzien van kleurstoffen.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: