web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van Matze

De voedingswaarde van Matze

Voedingswaardetabel van Matze per 100 gram:

Per 100 g Matze ADH*
kcal 376 19,00%
Kj 1596 19,00%
Water (g) 6,1 0,31%
Eiwit (g) 11 19,64%
Koolhydraten (g) 78,8 30,31%
Suiker (g) 0,4
Vet (g) 1 1,43%
Verzadigd (g) 0,3
E.O.V. (g) 0,2
M.O.V. (g) 0,2
Omega 6 (g) 0,2
Omega 3 (g) 0
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 4 11,43%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,17 15,45%
B2 (mg) 0,06 4,00%
B3 (mg) 1,2 7,50%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,09 6,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 19 6,33%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,1 1,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 2 0,20%
Kalium (mg) 190 5,43%
Calcium (mg) 15 1,50%
Fosfor (mg) 125 15,63%
IJzer (mg) 2 25,00%
Jodium (ug) 1,9 1,27%
Magnesium (mg) 25 8,33%
Koper (mg) 0,14 15,56%
Selenium (ug) 4 7,27%
Zink (mg) 0,6 4,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over Matze
Een Matze is een ongezuurd plat brood dat deel uitmaakt van de Joodse keuken en een integraal onderdeel vormt van het Pesach-feest. Tijdens dit feest mag er alleen ongezuurd brood worden gegeten. Pesach is een viering van de bevrijding van de joden uit de slavernij in Egypte. Een Matze die koosjer is voor Pesach wordt enkel gemaakt van meel en water. Matzes kunnen zacht zijn zoals een pitabrood of knapperig. De knapperige variant wordt commercieel geproduceerd omdat een zachte Matze een zeer korte houdbaarheid heeft. Een knapperige Matze heeft iets weg van een grote cracker. Er zijn ronde en vierkante varianten. Vaak worden Matzes belegd met suiker of kaas. Van het meel waar Matzes mee worden gemaakt, worden ook wel Matzeballetjes gemaakt voor in een soep. Een bekende fabrikant van Matzecrackers is Hollandia. Zij hebben ook volkorenvarianten in het assortiment. Deze Matzes worden zonder suiker, zout en e-nummers gebakken. In Nederland eet men Matzes doorgaans als ontbijt, lunch, brunch of tussendoortje. Sommige mensen vinden ze lekker bij de koffie of thee. Eén Matze weegt 12 gram en bevat slechts 23 kilocalorieën. Om deze laatste reden worden Matzes nog wel eens aangeraden door diëtisten. Het is vooral het beleg dat bepaalt of Matze gezond of ongezond is. Omdat een losse Matze weinig vult, is het verstandig om deze te beleggen met voedsel dat rijk is aan vetten, eiwitten en/of vezels. Denk hierbij aan pesto, kipfilet of notenpasta.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: