De voedingswaarde van meloen

Voedingswaardetabel van meloen per 100 gram:

Per 100 g / mlMeloen (galia)ADH*Meloen (water)ADH*
kcal341,70%371,85%
Kj1421,69%1591,89%
Water (g)90,14,51%89,34,47%
Eiwit (g)0,91,61%0,61,07%
Koolhydraten (g)72,69%7,83,00%
Suiker (g)6,57,5
Vet (g)0,30,43%0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)0,72,00%1,13,14%
A (mg)1111,11%0,022,22%
B1 (mg)0,043,64%0,043,64%
B2 (mg)0,053,33%0,053,33%
B3 (mg)0,74,38%0,171,06%
B5 (mg)0,12,00%0,224,40%
B6 (mg)0,064,00%0,074,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)10,33%10,33%
B12 (ug)
C (mg)2736,00%68,00%
D (ug)
E (mg)0,050,50%0,050,50%
Vitamine K (ug)0,10,08%0,30,25%
Natrium (mg)151,50%10,10%
Kalium (mg)2005,71%1604,57%
Calcium (mg)151,50%101,00%
Fosfor (mg)101,25%101,25%
IJzer (mg)0,810,00%0,45,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%103,33%
Koper (mg)0,333,33%0,044,44%
Selenium (ug)0,40,73%0,40,73%
Zink (mg)0,21,33%0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over meloenen
De meloen is een fruitsoort en bij veel mensen geliefd als zomers tussendoortje. In de winkels zijn er veel soorten verkrijgbaar, elk met een eigen smaak, vorm en kleur.

Herkomst en groeiwijze
De meloen stamt af van de komkommerfamilie en is daarmee nauw verwant aan de komkommer, augurk en een aantal pompoenen. De meloen komt hoogstwaarschijnlijk oorspronkelijk uit Midden-Azië, al zijn er ook berichten dat de oorsprong zich in Afrika bevindt. Meloenen worden al geruime tijd geteeld. Uit Egyptische muurschilderingen bleek al dat daar meloenen werden geconsumeerd.

Omdat meloenen zich goed laten kruisen, zijn er zoveel rassen te koop. In Nederland zijn de galiameloen en watermeloen de meest bekende gevolgd door de cantaloupe met oranje vruchtvlees. De watermeloen staat botanisch gezien het verste af van de andere meloensoorten.

Meloenen groeien aan een lage plant, welke ook kan klimmen. De groeiwijze en bloemvorming lijkt erg op die van een komkommer en courgette. Dat is ook niet zo gek, want de behoren tot dezelfde familie, namelijk de Cucurbitaceae (oftewel de komkommerfamilie).

Verkrijgbaarheid
Meloenen groeien niet in Nederland maar komen uit warmere streken. Meloenen uit Spanje komen van (het meest) dichtbij en liggen in de zomermaanden in de winkels. De overige maanden komt het fruit afwisselend uit Brazilië, Panama en Costa Rica. We vinden meloenen zowel als heel product als in voorverpakte, in stukjes gesneden, vorm terug.

Let er bij de aankoop van een meloen op dat ze zoet ruiken. Dit betekent dat de vrucht rijp is. Wil je een meloen pas na een aantal dagen consumeren, zoek dan een vrucht uit met een meer neutrale geur. Ook het indrukken van de meloen vertelt iets over de rijpheid. Wanneer de vrucht wat meegeeft, is deze klaar om gegeten te worden. Voor een rijpe watermeloen geldt dat je een holle klank moet horen wanneer je erop klopt.

Bewaren
Meloenen zijn een aantal dagen houdbaar op een koele plaats, maar liever niet in de koelkast. Watermeloenen bewaar je daarentegen wel in de koelkast. Een aangesneden meloen blijft niet lang vers en dient binnen twee dagen opgegeten te worden.

Toepassing
Meloen kennen we natuurlijk van de klassieker in combinatie met ham als fris voorgerecht. Naast dat meloen lekker is als tussendoortje of als dessert, kent deze fruitsoort nog veel meer toepassingen. Zo combineert meloen goed in een koude pastasalade of met kaas. Of combineer stukjes meloen in een groene salade met noten. Van meloen kan ook heerlijk sorbetijs gemaakt worden. Overgebleven partjes smaken prima door een smoothie.

Weetjes/Wist je dat:

  • De suikermeloen een zeer bekende soort is maar nauwelijks in Nederland wordt verkocht en gegeten?
  • De galiameloen een kruising is tussen een suikermeloen en een cantaloupe?
  • Er ook watermeloenen bestaan met geel vruchtvlees?
  • Er meer dan 70 verschillende soorten meloenen op de wereld bestaan?

Weetjes over de voedingswaarde van meloen
Watermeloenen bevatten veel van het aminozuur citrulline, dat door de nieren wordt omgezet in arginine. Hierdoor kan de bloeddruk dalen (1). Met name de schil van de watermeloen bevat bijzonder veel citrulline, dat vaatverwijdende effecten heeft op de aderen. Om deze redenen wordt het vaak ingezet bij erectiestoornissen (2). Deze stof kan het beste via supplementen verkregen worden, omdat de schil van meloenen beter niet gegeten kan worden vanwege mogelijke besmetting met bacteriën (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Collins JK, Wu G, Perkins-Veazie P. Watermelon consumption increases plasma arginine concentrations in adults. Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.). 2007; 23(3):261-6.

2. Cormio L, De Siati M, Lorusso F. Oral L-citrulline supplementation improves erection hardness in men with mild erectile dysfunction. Urology. 2011; 77(1):119-22.

3. BOWEN A, FRY A, RICHARDS G, BEUCHAT L. Infections associated with cantaloupe consumption: a public health concern. Epidemiol. Infect. 2005; 134(04):675-.