Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van mispel

De voedingswaarde van mispel

Voedingswaardetabel van mispel per 100 gram:

Per 100 g Mispel ADH*
kcal 50 2,50%
Kj 210 2,50%
Water (g) 86,7 4,34%
Eiwit (g) 0,5 0,89%
Koolhydraten (g) 10,6 4,08%
Suiker (g)
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 1,7 4,86%
A (mg) 0,00%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,02 1,33%
B3 (mg) 0,2 1,25%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,1 6,67%
B11 / Foliumzuur (ug) 15 5,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 1 1,33%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 6 0,60%
Kalium (mg) 250 7,14%
Calcium (mg) 30 3,00%
Fosfor (mg) 28 3,50%
IJzer (mg) 0,5 6,25%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 11 3,67%
Koper (mg) 0,17 18,89%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,05 0,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over mispel
De Mespilus germanica wordt in de volksmond ‘mispel’ genoemd. De term ‘germanica’ is misleidend, want deze kleine boom vindt z’n oorsprong in Iran (Perzië). De mispel is lid van de rozenfamilie en is hiermee nauw verwant aan kersen, pruimen, perziken, abrikozen en amandelen.

De boom bloeit in mei, maar de vruchten zijn pas eind oktober of begin november rijp. Onrijpe vruchten bevatten met 2,6% veel tannine en zijn daardoor oneetbaar. Ze zijn dan hard en zuur. De vruchten zijn pas na gisting eetbaar, dit betekent dat ze niet direct van de boom gegeten kunnen worden, maar een tijdje moeten liggen rotten, wat in feite een fermentatieproces is. Hier komt ook de gezegde ‘zo rot als een mispel’ vandaan. Om deze reden kunnen ze pas vanaf november worden gegeten. Het mooiste is als de vorst er een aantal keren overheen is geweest terwijl ze aan de boom hangen, want daardoor wordt op een natuurlijke manier het gehalte aan tannines verlaagd.

Er zijn vele variëteiten van de mispel op het Europese continent te vinden, waarbij de Nederlandse bekend staat om z’n grote vruchten. Deze heeft doorgaans een stuk of vijf grote oneetbare pitten. In het verleden waren de vruchten in ons land een populaire lekkernij, maar vandaag de dag behoort de mispel tot het ‘vergeten fruit’.

Over de voedingswaarde van de mispel
De mispel bevat kleine beetjes van de meeste vitamines en mineralen. Mispel bevat daarnaast ook een scala aan fytochemicaliën, zoals carotenen, polyfenolen en flavonoïden (met name quercetine) (1).

Er zijn aanwijzingen dat mispels ontstekingen kunnen remmen en de insulinehuishouding kunnen verbeteren (2, 3). Het gehalte aan actieve stoffen is op z’n hoogst als de vrucht helemaal rijp is (4).

Culinaire mogelijkheden
Je kunt mispel rauw eten, maar ook koken of verwerken tot een compote. Een compote van mispels wordt ook wel ‘mispelmoes’ genoemd. Deze kun je gebruiken voor in de pap, op een boterham, bij een stuk kaas of verwerken in een appelmoes of appeltaart. Verder kun je mispels ook gebruiken om jam, chutney, siroop of een likeur te maken. Ze smaken vaak heerlijk in combinatie met herfstige specerijen zoals steranijs, kaneel en kruidnagel.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: