De voedingswaarde van nectarines

Voedingswaardetabel van nectarines per 100 gram:

Per 100 g / mlNectarineADH*
kcal361,80%
Kj1541,83%
Water (g)89,24,46%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)7,52,88%
Suiker (g)7
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,33,71%
A (mg)0,033,33%
B1 (mg)0,065,45%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)1,16,88%
B5 (mg)
B6 (mg)0,021,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)51,67%
B12 (ug)
C (mg)56,67%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)2,21,83%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)1755,00%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)506,25%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)
Selenium (ug)
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over nectarines
Veel mensen kennen nectarines als echt zomerfruit. De vrucht wordt nog weleens verward met een perzik, maar deze heeft een donzige schil en is een stuk kwetsbaarder. De smaak van beide vruchten is wel vergelijkbaar. Nectarines zijn lekker om zo te eten, maar kunnen ook prima verwerkt worden in andere gerechten.

Herkomst en groeiwijze
De nectarine is een steenvrucht en groeit voornamelijk aan bomen rondom de Middellandse zee. Oorspronkelijk komt de vrucht uit Perzië, maar door de eeuwen heen zijn de vruchten door Europa verder verspreid.

Een nectarine is ontstaan door een (niet gemanipuleerde) mutatie met een perzik en is dus geen kruising van een perzik en een pruim, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Velen geven de voorkeur aan een nectarine ten opzichte van de perzik vanwege de gladde schil. Los van de schil kennen de twee vruchten weinig verschillen en zijn dus zeer verwant met elkaar.

Verkrijgbaarheid
We vinden nectarines hoofdzakelijk in de winkels van mei tot en met oktober. Dan komen de vruchten uit Spanje en zijn ze verreweg het lekkerst van smaak. De overige maanden is de nectarine eigenlijk niet ‘in het seizoen’ en komt het fruit van verder. Chili en Zuid-Afrika zijn dan de hoofdleveranciers. Er bestaan varianten met geel en wit vruchtvlees.

Let er bij de aankoop van een nectarine op hoe de vrucht aanvoelt. Wil je het fruit meteen verwerken, kies dan de exemplaren uit die je zachtjes in kunt drukken. Maar meestal zijn nectarines bij de aankoop nog hard en hebben zij een paar dagen nodig om na te rijpen. Alhoewel harde(re) vruchten ook prima gegeten kunnen worden. Hoe rijper de vrucht, hoe sappiger en zoeter de smaak.

Bewaren
Nectarines houden niet van kou. Bewaar het fruit daarom bij voorkeur niet in de koelkast, maar wel op een koele plek. Nectarines rijpen nog flink na, dus bewaar harde exemplaren op kamertemperatuur. Zij zijn dan een paar dagen houdbaar.

Toepassing
Nectarines zijn heerlijk om (gehalveerd) uit het vuistje te eten, maar smaken ook goed als onderdeel van een gerecht. Vooral in salades in combinatie met hartige smaken is dit fruit goed te verwerken. Verder combineren schijfjes nectarines prima met vis, kaas, in zoet gebak of door een fruitsalade. Tijdens een zomerse barbecue zijn gegrilde schijven nectarine een welkome afsluiter. Daarnaast is de vrucht ook lekker in een smoothie met spinazie of andere (zomerse) bladgroenten.

Weetjes/Wist je dat:

  • Het soms voorkomt dat er aan een nectarineboom donzige exemplaren groeien en aan perzikboom gladschillige? Dit vanwege de natuurlijke mutatie.
  • Er vroeger ook in Nederland nectarines werden verbouwd, maar het productieproces niet op kon tegen de aanvoer uit Zuid-Europa? Overigens kunnen nectarines in Nederland voor commerciële doeleinden alleen onder glas worden verbouwd.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van nectarine
Een nectarine is rijk aan carotenoïden zoals luteïne en zeaxanthine (1). Nectarines kunnen volgens onderzoek de oxidatieve schade in de cel verminderen en daarmee je leven mogelijk verlengen (2). Onderzoekers hebben aanzienlijke hoeveelheden hydroxycinnamaten, procyanidinen, flavonolen en anthocyaninen in nectarines vastgesteld, maar melden dat deze vooral in de schil zitten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Gil MI, Tomás-Barberán FA, Hess-Pierce B, Kader AA. Antioxidant capacities, phenolic compounds, carotenoids, and vitamin C contents of nectarine, peach, and plum cultivars from California. Journal of agricultural and food chemistry. 2002; 50(17):4976-82.

2. Boyd O, Weng P, Sun X. Nectarine promotes longevity in Drosophila melanogaster. Free radical biology & medicine. 2011; 50(11):1669-78.