web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van nectarines

De voedingswaarde van nectarines

Voedingswaardetabel van nectarines per 100 gram:

Per 100 g / ml Nectarine ADH*
kcal 36 1,80%
Kj 154 1,83%
Water (g) 89,2 4,46%
Eiwit (g) 1 1,79%
Koolhydraten (g) 7,5 2,88%
Suiker (g) 7
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 1,3 3,71%
A (mg) 0,03 3,33%
B1 (mg) 0,06 5,45%
B2 (mg) 0,04 2,67%
B3 (mg) 1,1 6,88%
B5 (mg)
B6 (mg) 0,02 1,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 5 1,67%
B12 (ug)
C (mg) 5 6,67%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug) 2,2 1,83%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 175 5,00%
Calcium (mg) 10 1,00%
Fosfor (mg) 50 6,25%
IJzer (mg) 0,4 5,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg)
Selenium (ug)
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over nectarines
Veel mensen kennen nectarines als echt zomerfruit. De vrucht wordt nog weleens verward met een perzik, maar die heeft een donzige schil en is een stuk kwetsbaarder. De smaak van beide vruchten is wel vergelijkbaar. Nectarines zijn lekker om zo te eten, maar kunnen ook prima verwerkt worden in een gerecht.

Herkomst en groeiwijze
De nectarine is een steenvrucht en groeit voornamelijk aan bomen rondom de Middellandse Zee. Oorspronkelijk komt de vrucht uit Perzië, maar door de eeuwen heen heeft de nectarine zich ook in Europa verspreid.

Een nectarine is ontstaan door een spontane mutatie met een perzik en is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, dus geen kruising van een perzik met een pruim. Veel mensen eten liever een nectarine dan een perzik vanwege de gladde schil. Los van de schil kennen de twee vruchten weinig verschillen en zijn dus zeer verwant.

Verkrijgbaarheid
In de winkel vind je nectarines voornamelijk van mei tot en met oktober. Dan komen de vruchten uit Spanje en zijn ze verreweg het lekkerst. De overige maanden is de nectarine eigenlijk niet ‘in het seizoen’ en komt het fruit van verder weg. Chili en Zuid-Afrika zijn dan de hoofdleveranciers. Er bestaan varianten met geel en wit vruchtvlees.

Als je nectarines koopt, is het belangrijk hoe de vrucht aanvoelt. Wil je het fruit meteen gebruiken, kies dan de exemplaren uit die je zachtjes kunt indrukken. Meestal zijn nectarines bij aankoop nog hard en hebben ze een paar dagen nodig om na te rijpen. De hardere vruchten kan je ook prima eten, maar wel geldt: hoe rijper de vrucht, hoe sappiger en zoeter de smaak

Bewaren
Nectarines houden niet van kou. Bewaar het fruit daarom bij voorkeur niet in de koelkast, maar wel op een koele plek. Nectarines rijpen nog flink na, dus bewaar harde exemplaren op kamertemperatuur. Zij zijn dan een paar dagen houdbaar.

Toepassing
Nectarines zijn heerlijk om uit het vuistje te eten, maar smaken ook goed als onderdeel van een gerecht. Vooral in salades in combinatie met hartige smaken kan dit fruit heerlijk zijn. Verder combineren schijfjes nectarines prima met vis, kaas, in zoet gebak of door een fruitsalade. Bij een zomerse barbecue zijn gegrilde schijven nectarine een welkome afsluiter. Daarnaast is de vrucht ook lekker in een smoothie met spinazie of andere (zomerse) bladgroenten.

Wist je dat:

  • Het soms voorkomt dat er aan een nectarineboom donzige exemplaren groeien en aan perzikboom gladschillige? Dit vanwege de natuurlijke mutatie.
  • Er vroeger ook in Nederland nectarines werden geteeld, maar de productie niet rendabel was door de aanvoer uit Zuid-Europa? In Nederland kunnen nectarines voor commerciële doeleinden trouwens alleen in de kas worden geteeld.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van nectarine
Een nectarine is rijk aan carotenoïden zoals luteïne en zeaxanthine (1). Nectarines kunnen volgens onderzoek de oxidatieve schade in de cel verminderen en daarmee je leven mogelijk verlengen (2). Onderzoekers hebben aanzienlijke hoeveelheden hydroxycinnamaten, procyanidinen, flavonolen en anthocyaninen in nectarines vastgesteld, maar melden dat deze vooral in de schil zitten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Gil MI, Tomás-Barberán FA, Hess-Pierce B, Kader AA. Antioxidant capacities, phenolic compounds, carotenoids, and vitamin C contents of nectarine, peach, and plum cultivars from California. Journal of agricultural and food chemistry. 2002; 50(17):4976-82.

2. Boyd O, Weng P, Sun X. Nectarine promotes longevity in Drosophila melanogaster. Free radical biology & medicine. 2011; 50(11):1669-78.