De voedingswaarde van nori

Voedingswaardetabel van nori per 100 gram:

Per 100 g / mlNoriADH*
kcal21710,85%
Kj90710,80%
Water (g)6,680,33%
Eiwit (g)36,2264,68%
Koolhydraten (g)23,59,04%
Suiker (g)0,49
Vet (g)1,752,50%
Verzadigd (g)0,38
E.O.V. (g)0,156
M.O.V. (g)0,686
Omega 6 (g)0
Omega 3 (g)0
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)1,95,43%
A (mg)
B1 (mg)0,61155,55%
B2 (mg)2,78185,33%
B3 (mg)9,16457,28%
B5 (mg)3,24864,96%
B6 (mg)0,99166,07%
B11 / Foliumzuur  (ug)912304,00%
B12 (ug)
C (mg)243,1324,13%
D (ug)
E (mg)6,2162,10%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)29929,90%
Kalium (mg)221963,40%
Calcium (mg)43643,60%
Fosfor (mg)36145,13%
IJzer (mg)11,22140,25%
Jodium (ug)1200800%**
Magnesium (mg)124,00%
Koper (mg)1,646182,89%
Selenium (ug)0,00%
Zink (mg)6,5543,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over nori
Nori is een Japans woord en staat voor ‘eetbaar wier’. Nori behoort tot de roodalgen en wordt in Azië, met name in Japan, veel gegeten. In Nederland zijn zeewieren ook in opmars maar zijn zij nog geen vast onderdeel van onze maaltijd. Bij ons is nori vooral bekend als onderdeel van sushi. Nori is eiwitrijk en bevat behoorlijk wat vitamines en mineralen.

Groeiwijze
Nori bladeren variëren in grootte. Het zeewier lijkt wat op een elastisch vel. Het wordt gevonden aan kusten van verschillende landen. Met name in de Verenigde Staten en Japan. Maar nori groeit ook gewoon in Europa. Het hangt aan rotsen en kan worden “geoogst” bij laag water. Nori wordt vooral in het voorjaar en de zomer van de rotsen gehaald. Hierna wordt het zeewier veelal gedroogd en krijgt het de voor ons kenmerkende zwartpaarse kleur.

Verkrijgbaar
Nori kenen wij vooral in gedroogde vorm in vierkante vellen, welke uitstekend zijn om sushirollen mee te maken. Deze soort is gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Nori is in toko’s ook te vinden in hele- en gedroogde vorm met verschillende afmetingen.

Bewaren en toepassing
Nori kan, naast sushi, op verschillende manieren bereid worden. Het smaakt goed bij bonen, roerbakgerechten, groenten, pasta en rijst. Maar ook als snack (geroosterd uit de oven) en verrassende smaakmaker door een salade kan nori prima worden ingezet.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: