De voedingswaarde van perziken

Voedingswaardetabel van perziken per 100 gram:

Per 100 g / mlPerzikenADH*
kcal391,95%
Kj1621,93%
Water (g)87,54,38%
Eiwit (g)0,81,43%
Koolhydraten (g)8,73,35%
Suiker (g)8,2
Vet (g)0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,44,00%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)0,010,91%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,020,13%
B5 (mg)0,153,00%
B6 (mg)0,021,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)20,67%
B12 (ug)
C (mg)912,00%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)5,84,83%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)2055,86%
Calcium (mg)70,70%
Fosfor (mg)232,88%
IJzer (mg)0,22,50%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)82,67%
Koper (mg)0,066,67%
Selenium (ug)0,10,18%
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de perzik
De perzik is het zachte broertje van de nectarine. Met zijn aaibare en donsachtige schil is hij van de nectarine te onderscheiden. Perziken zijn echt zomerfruit en liggen tijdens warme buitentemperaturen massaal in de winkels. De vruchten groeien niet in eigen land, maar zijn wel erg geliefd.

Herkomst en groeiwijze
Perziken komen oorspronkelijk uit China en zijn via Perzië (nu Iran) naar Europa vervoerd. Het Latijnse woord ‘persicus’ betekent dan ook ‘Perzisch’. De vruchten groeien aan bomen, die het goed doen in een warm klimaat met milde winters. De perzik is een steenvrucht, net als de verwante nectarine. Het grote verschil met deze vrucht is de schil. Bij een nectarine is deze glad, een perzik heeft een zacht en aaibaar schilletje. Niet iedereen vindt dit lekker. Om deze reden wint de nectarine de laatste jaren aan populariteit.

Perziken zijn er in vele rassen waarvan het vruchtvlees kenmerkend is. Zo zijn er vruchten met wit, geel en rood vruchtvlees.

Wilde perzik
De laatste jaren is de wilde perzik enorm in opmars in Nederland. Deze soort herkennen we aan het platte uiterlijk. De wilde perzik draagt de wetenschappelijke naam: Prunus persica var. platycarpa, maar heeft ook vele andere benamingen zoals bosperzik, platte perzik, paraguayo en in het Engels donut peach of saturn peach. Deze vrucht komt net zoals de gewone perzik oorspronkelijk uit China.

Deze perzik is alles behalve wild, want hij wordt geteeld in Portugal, Italië en Nieuw-Zeeland maar meestal in Spanje. Sinds de komst van deze variant, worden de normale perziken minder verkocht. Die worden minder snel rijp, ze verschrompelen eerder en zijn dan iets droger. Daarom geeft de consument niet langer de voorkeur aan de gewone variant.

Verkrijgbaar
Perziken komen voornamelijk uit Spanje en Italië. De zomerperiode is het moment om perziken aan te schaffen. Daarvoor en daarna wordt het fruit ook aangeboden, maar dan zijn ze nog flink aan de prijs. Bovendien zorgt wat langer wachten voor vruchten die sneller rijp zijn en voller van smaak. De vruchten liggen vaak naast de nectarines in de supermarkt, dus kijk goed naar de verschillen.

Let er bij de aankoop van perziken op hoe de vrucht aanvoelt. Een stevige, harde vrucht kan niet meteen geconsumeerd worden en dient nog wat na te rijpen. In deze staat vind je ze vaak in de supermarkt. Rijpe exemplaren kun je zachtjes indrukken. Perziken zijn gevoeliger dan nectarines en lopen daardoor gauw beurse plekken op.

Bewaren
Perziken blijven in de koelkast het langst goed (ongeveer een week), maar dit komt de smaak niet ten goede. Het beste is om de vruchten op een koele plaats te bewaren. Harde perziken dienen nog na te rijpen op kamertemperatuur en binnen een paar dagen geconsumeerd te worden.

Toepassing
Perziken kunnen zowel rauw gegeten worden als verwarmd binnen een gerecht. Ook geroosterde perzik is erg lekker, bijvoorbeeld naast een nagerecht. Verwerk eens schijfjes perzik door een salade met hartige smaken. Of bak een cake of taart met stukjes perzik. Een zomerse variant van een appeltaart of crumble maak je door de appel te vervangen door perzik. Of maak eens verfrissende smoothie van perzik, kokosmelk en ijsblokjes. Stukjes perzik zijn ook lekker in een tropische gerechten zoals curry’s, rijstschotels en gesmoorde kip.

Weetjes/Wist je dat:

  • Een perzikboom zichzelf kan bestuiven?
  • Volgens kenners de witvlezige perzik de lekkerste is?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van perziken
De polyfenolen in perziken zorgen er volgens wetenschappers voor dat hart- en bloedvaten gezond blijven (1). In dit fruit zit ook een aanzienlijke dosis chlorogeenzuur, waarvan wordt verondersteld dat dit zeer positieve effecten kan hebben op de gezondheid (2). Zo kan deze stof het vetzurenprofiel in het bloed verbeteren, zeker wanneer er sprake is van obesitas (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Noratto G, Martino HS, Simbo S, Byrne D, Mertens-Talcott SU. Consumption of polyphenol-rich peach and plum juice prevents risk factors for obesity-related metabolic disorders and cardiovascular disease in Zucker rats. The Journal of nutritional biochemistry. 2015; 26(6):633-41.

2. Rossato SB, Haas C, Raseira Mdo C, Moreira JC, Zuanazzi JA. Antioxidant potential of peels and fleshes of peaches from different cultivars. Journal of medicinal food. 2009; 12(5):1119-26.

3. Cho AS, Jeon SM, Kim MJ. Chlorogenic acid exhibits anti-obesity property and improves lipid metabolism in high-fat diet-induced-obese mice. Food and chemical toxicology : an international journal published for the British Industrial Biological Research Association. 2010; 48(3):937-43.