De voedingswaarde van peterselie

Voedingswaardetabel van peterselie per 100 gram:

Per 100 g / mlPeterselieADH*
kcal301,50%
Kj1251,49%
Water (g)874,35%
Eiwit (g)47,14%
Koolhydraten (g)10,38%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E,O,V, (g)
M,O,V, (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)514,29%
A (mg)0,9100%
B1 (mg)0,065,45%
B2 (mg)0,320,00%
B3 (mg)1,48,75%
B5 (mg)0,48,00%
B6 (mg)0,128,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)17056,67%
B12 (ug)
C (mg)125166,67%
D (ug)
E (mg)1,717,00%
Vitamine K (ug)548456,67%
Natrium (mg)252,50%
Kalium (mg)70020,00%
Calcium (mg)404,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)7,188,75%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)237,67%
Koper (mg)0,033,33%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,74,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over peterselie
Peterselie is een bekende verse kruidensoort in de Nederlandse keukens. Als smaakmaker wordt peterselie vaak fijngesneden en gestrooid over een gerecht, salade of soep. Ook wordt peterselie gebruikt in sauzen en smeersels. Zo is het een bekend onderdeel van kruidenboter. Een bekende eigenschap van peterselie is daarnaast dat het een onaangename mondgeur en de geur van knoflook neutraliseert. Het is een gezonde kruidensoort met aardig wat vitamines en mineralen.

Soorten en verkrijgbaarheid
Er is zowel platte- als krulpeterselie verkrijgbaar. Wortelpeterselie is ook familie van, maar daarvan eten we niet het loof maar de wortel. Peterselie is in elke supermarkt verkrijgbaar. Het is een tweejarige, winterharde plant die gewoon op eigen bodem groeit en gemakkelijk in de tuin te kweken is. Je kunt peterselie in de winkel zowel gesneden en verpakt als in een potje aarde kopen. Deze laatstgenoemde blijft iets langer vers. Krulpeterselie ziet er mooi uit en wordt naast smaakmaker, ook gebruikt als garnering.

Toepassing
Peterselie heeft een sterke, frisse smaak. Je hebt er niet veel van nodig. Bladpeterselie heeft een wat verfijndere smaak dan krulpeterselie. Daarnaast geurt deze soort sterker dankzij een hoger gehalte aan etherische oliën. Beide soorten smaken goed in allerlei gerechten. Van soep tot stoofschotels en van ovengerechten tot salades. Peterselie kun je het beste rauw eten en als laatste aan een gerecht toevoegen. Mee verwarmde peterselie verliest smaak en structuur.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: