web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van pindasaus

De voedingswaarde van pindasaus

Voedingswaardetabel van pindasaus per 100 gram:

Per 100 g Kant-en-klaar ADH* Zelfgemaakt ADH*
kcal 247 12,35% 295 14,75%
Kj 1033 12,30% 1224 14,57%
Water (g) 51,4 2,57% 52,4 2,62%
Eiwit (g) 7,5 13,39% 8,7 15,54%
Koolhydraten (g) 23,5 9,04% 11 4,23%
Suiker (g) 19,5 8,7
Vet (g) 13,2 18,86% 23,3 33,29%
Verzadigd (g) 1,9 3,7
E.O.V. (g) 8,4 11,7
M.O.V. (g) 2,2 6,5
Omega 6 (g) 2,1 6
Omega 3 (g) 0,1 0,5
Cholesterol (mg) 1 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 2,4 6,86% 3,2 9,14%
A (mg) 0 0,00% 0,002 0,22%
B1 (mg) 0,03 2,73% 0,06 5,45%
B2 (mg) 0,09 6,00% 0,04 2,67%
B3 (mg) 2,7 16,88% 2,6 16,25%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,019 1,27% 0,02 1,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 24 8,00% 33,1 11,03%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 1 1,33%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 3,5 35,00% 5,3 53,00%
Vitamine K (ug) 2,1 1,75% 10,4 8,67%
Natrium (mg) 551 55,10% 642 64,20%
Kalium (mg) 228 6,51% 327 9,34%
Calcium (mg) 35 3,50% 25 2,50%
Fosfor (mg) 116 14,50% 125 15,63%
IJzer (mg) 0,7 8,75% 1,1 13,75%
Jodium (ug) 0 0,00% 0,3 0,20%
Magnesium (mg) 56 18,67% 58 19,33%
Koper (mg) 0,16 17,78% 0,26 28,89%
Selenium (ug) 8 14,55% 3 5,45%
Zink (mg) 0,81 5,40% 1,02 6,80%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over pindasaus
Pindasaus, ook wel satésaus genoemd, is een Indonesische saus gemaakt van gemalen geroosterde  pinda’s. Deze saus is over de hele wereld in vele keukens erg geliefd. Pindasaus wordt gebruikt bij zowel vlees- als groentegerechten. Een bekend gerecht met pindasaus is gadogado. Ook is pindasaus erg populair als dipsaus. In Nederland is het patatje oorlog heel bekend, dat een combinatie is van pindasaus met frietsaus. Sommige mensen eten pindasaus graag met wit stokbrood of kroepoek. Het hoofdingrediënt is gemalen geroosterde pinda’s, maar in Nederland gebruikt men meestal pindakaas als vervanger.

Is pindasaus gezond?
Hoewel pinda’s bekendstaan als erg gezond vanwege de vezels, eiwitten en vitamine E, kun je dit niet één-op-één overnemen naar pindasaus. Pindasaus is arm aan micronutriënten en tegelijkertijd rijk aan calorieën van wegen het grote aandeel vet. Daarbij wordt aan kant-en-klare pindasaus bijzonder veel suiker toegevoegd. Een kant-en-klare pindasaus zoals Wijko Saté bevat:

Water, pinda’s 26%, suiker, sojasaus (water, sojabonen, zout, tarwe, conserveermiddel (kaliumsorbaat)), azijn, weipoeder (melk), aroma’s (bevatten soja), raapzaadolie, gemodificeerd zetmeel, specerijen, sambal (rode pepers, zout, water, voedingszuur (azijnzuur), conserveermiddel (benzoëzuur)), zout, gember, ui, conserveermiddel (kaliumsorbaat), voedingszuur (melkzuur), zuurteregelaar (natriumlactaat), emulgator (sojalecithine, kleurstof (E150d), paprikaconcentraat, antioxidant (E385) en verdikkingsmiddelen (guargom, xanthaangom).

Wat opvalt is dat suiker aan het begin van het lijstje staat, dat betekent dat het in grote mate aanwezig is in dit product. Verder bevat deze kant-en-klare pindasaus diverse conserveermiddelen zoals kaliumsorbaat en benzoëzuur. Ook bevat het product een aantal E-nummers. Dan hebben we het nog niet over de discussie hoe gezond geraffineerde oliën zijn. Ook bevat het schuilnamen zoals aroma’s en specerijen. Dit wordt niet nader gespecificeerd, maar aannemelijk is dat het hier gaat om onder meer synthetische smaakversterkers zoals E-621. Voor de gezondheid is het beter om zelf pindasaus te maken, dan heb je de volledige controle over de ingrediënten. Zo kun je het gehalte aan natuurlijke pinda’s verhogen en het aandeel suiker verlagen. Op die manier wordt pindasaus een heel stuk gezonder en kun je zonder schuldgevoel genieten van je zelfgemaakte pindasaus. Het zelf maken van pindasaus is erg eenvoudig. Er bestaan vele recepten voor het maken van pindasauzen. Veelgebruikte ingrediënten zijn gemalen geroosterde pinda’s of pindakaas, kokosmelk, sojasaus, tamarinde, laos, knoflook en specerijen zoals korianderzaad of komijn. Andere ingrediënten zijn chilipepers (of sambal), suiker, gebakken ui en citroengras.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: