web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van popcorn (zoet en zout)

De voedingswaarde van popcorn (zoet en zout)

Voedingswaardetabel van popcorn per 100 gram:

Per 100 g Zoet ADH* Zout ADH*
kcal 389 19,45% 377 18,85%
Kj 1649 19,63% 1594 18,98%
Water (g) 3 0,15% 3,9 0,20%
Eiwit (g) 9,9 17,68% 12,7 22,68%
Koolhydraten (g) 78,7 30,27% 70,3 27,04%
Suiker (g) 24 0
Vet (g) 3 4,29% 3,9 5,57%
Verzadigd (g) 0,4 0,5
E.O.V. (g) 0,8 1
M.O.V. (g) 1,4 1,8
Omega 6 (g) 1,4 1,8
Omega 3 (g) 0 0
Cholesterol (mg) 0 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 3,8 10,86% 4,9 14,00%
A (mg) 0,004 0,44% 0,005 0,56%
B1 (mg) 0,3 27,27% 0,38 34,55%
B2 (mg) 0,09 6,00% 0,12 8,00%
B3 (mg) 1,7 10,63% 2,2 13,75%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00% 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Natrium (mg) 2 0,20% 935 93,50%
Kalium (mg) 183 5,23% 234 6,69%
Calcium (mg) 8 0,80% 11 1,10%
Fosfor (mg) 214 26,75% 274 34,25%
IJzer (mg) 0,9 11,25% 1,1 13,75%
Jodium (ug) 1,5 1,00% 3 2,00%
Magnesium (mg) 66 22,00% 84 28,00%
Koper (mg) 0,32 35,56% 0,41 45,56%
Selenium (ug) 1 1,82% 1 1,82%
Zink (mg) 0,08 0,53% 0,01 0,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over popcorn
Popcorn wordt gemaakt van gepofte mais. De gebruikte soorten maïs worden speciaal voor het maken van popcorn gekweekt. In het binnenste van een maiskorrel zit een klein beetje water, dat vervolgens bij verhitting uitzet en uiteindelijk het graankorreltje doet ontploffen. Dat gebeurt bij een temperatuur van 175 en 180°C. Maïskorrels die te oud zijn, zijn uitgedroogd zullen niet of lastiger poppen. Ook als de maïskorrel is beschadigd, kan deze uitgedroogd zijn en niet meer poppen. De grootte kan door het poppen enorm toenemen. Het verhaal gaat dat de mensheid 5000 jaar geleden al in New Mexico popcorn maakte.

Is popcorn gezond?
Popcorn bevat grote hoeveelheden polyfenol antioxidanten (1). Dit zijn plantaardige verbindingen die in verband gebracht zijn met vele gezondheidsvoordelen (2). Van de verschillende granen (haver, tarwe en rijst) blijkt maïs de grootste hoeveelheid antioxidantwerking te bevatten, die te danken is aan fenolzuren. Het poppen heeft geen wezenlijk effect op het fenolgehalte in popcorn, waardoor het een ideale bron van polyfenolen is. In feite is popcorn het enige voedsel dat naar gewicht 100% volkoren is. Popcorn is erg vezelrijk, wat in verband gebracht wordt met verschillende gezondheidsvoordelen. Daarbij is popcorn relatief laag in calorieën en heeft een lage energiedichtheid. Het met mate eten ervan kan helpen bij gewichtsverlies. Het wordt echter vaak geconsumeerd met toegevoegd vet en zout, ingrediënten die bij overmatig eten het dieet en de gezondheid negatief kunnen beïnvloeden (3, 4). Popcorn is 1,6 keer meer verzadigend dan aardappelchips (5). Door kruiden, specerijen en noten, kan popcorn een nog gezonder worden omdat deze nog meer antioxidanten toevoegen (6). Onderzoekers concluderen dan ook dat popcorn gezondheidsvoordelen kan hebben als onderdeel van een evenwichtige voedingspatroon. Kies dan wel voor popcorn op basis van kruiden, specerijen en noten en laat de gebruikelijke varianten op basis van zout of suiker staan. Het is gezonder om popcorn te voorzien van bijvoorbeeld pure chocolade, edelgist of kaneel.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: