De voedingswaarde van postelein

Voedingswaardetabel van postelein per 100 gram:

Per 100 g / mlPosteleinADH*
kcal170,85%
Kj730,87%
Water (g)96,64,83%
Eiwit (g)1,22,14%
Koolhydraten (g)1,50,58%
Suiker (g)1
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,57,14%
A (mg)0,033,33%
B1 (mg)0,065,45%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)0,53,13%
B5 (mg)0,030,60%
B6 (mg)0,064,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)10033,33%
B12 (ug)
C (mg)2533,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)303,00%
Kalium (mg)80022,86%
Calcium (mg)13013,00%
Fosfor (mg)708,75%
IJzer (mg)337,50%
Jodium (ug)4,53,00%
Magnesium (mg)7023,33%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,151,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over postelein
Postelein is een redelijk onbekende groentesoort in ons land. En dat is jammer, want postelein is vol van smaak en vormt een goed alternatief voor andere slasoorten. En daarmee vergeleken heeft postelein een hoge voedingswaarde.

Herkomst en groeiwijze
Postelein behoort tot de posteleinfamilie. Er zijn twee soorten postelein: de zomer- en wintervariant. Beiden hebben een vergelijkbare smaak en dezelfde voedingsstoffen. De zomerpostelein is iets groter en heeft steviger blad. Hierdoor is deze variant meer geschikt voor verhitting dan de zomervariant. Van oorsprong komt de soort uit in het Midden-Oosten, waar de groente in het wild voorkomt. Vooral in landen als Suriname, Griekenland en Iran wordt postelein veel gegeten. Winterpostelein kent zijn oorsprong daarentegen in Noord-Amerika en wordt vooral in Noord-Europa geteeld en gegeten.

De plant wordt maximaal 40 cm hoog, waarvan de bladeren zo’n 2 a 3 cm groot zijn.
Postelein eten we vaak als salade. Het heeft klein frisgroen blad met lange steeltjes die aan de onderkant wat roze kleuren.

Verkrijgbaar
Postelein komt het hele jaar uit Nederland. De wintervariant vinden we vanaf de herfst tot uiterlijk maart. De zomervariant is in principe het hele jaar verkrijgbaar, deze vraagt namelijk om warme omstandigheden en wordt daarom onder glas geteeld. In de supermarkten is deze bladgroente alleen nauwelijks verkrijgbaar. In biologische supermarkten en bij een (gespecialiseerde) groenteboer heb je vaak meer geluk.
De groente wordt meestal per bosje verkocht. Let erop dat het loof er frisgroen en stevig uitziet en koop geen verlepte postelein. Postelein wat wordt verkocht met (een deel van) de wortels aan het groen blijft beduidend langer goed.

Bewaren
Postelein is maar kort houdbaar. Het beste is om deze groente meteen te verwerken op de dag van aankoop. Of bewaar postelein in de koelkast. Daar is het zo’n twee dagen houdbaar.

Toepassing
Winterpostelein is vooral rauw het lekkerst. Bijvoorbeeld als salade met een vinaigrette. Ook smakelijk in combinatie met geroosterde knollen zoals knolselderij, pastinaak en wortel. Postelein smaakt ook prima met stukjes appel en een handje noten. Je kunt het blad ook verwerken door een stamppot of eventueel roerbakken. Voor dit laatste is vooral zomerpostelein geschikt.

Weetjes/Wist je dat:

  • Het goed mogelijk is om zelf postelein in de tuin te kweken? De plant groeit snel, dus je hebt hier vrij gauw profijt van.
  • Postelein vroeger zeer gewaardeerd werd om haar medicinale eigenschappen? Vooral in het oude Griekenland wordt postelein ingezet tegen urinewegklachten.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van postelein
Van alle bladgroenten heeft postelein de hoogste hoeveelheid omega 3-vetzuren (1). Daarnaast bevat deze bladgroente ook zeer veel vitamine A, C en E. Deze drie vitamines staan bekend als krachtige antioxidanten. Voor wat betreft mineralen bevat deze bladgroente een aanzienlijke hoeveelheid ijzer. Onderzoekers hebben vastgesteld dat postelein meer nutriënten bevat dan spinazie (2). De zaden van postelein kunnen helpen tegen overmatige bloedingen tijdens de menstruatie (3). Ook kan postelein de glucosetolerantie verbeteren en daarmee tegen diabetes werken (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Uddin MK, Juraimi AS, Hossain MS, Nahar MAU, Ali ME, Rahman MM. Purslane Weed ( ): A Prospective Plant Source of Nutrition, Omega-3 Fatty Acid, and Antioxidant Attributes . The Scientific World Journal. 2014; 2014:1-6.

2. Simopoulos AP, Norman HA, Gillaspy JE, Duke JA. Common purslane: a source of omega-3 fatty acids and antioxidants. Journal of the American College of Nutrition. 1992; 11(4):374-82.

3. Shobeiri SF, Sharei S, Heidari A, Kianbakht S. Portulaca oleracea L. in the treatment of patients with abnormal uterine bleeding: a pilot clinical trial. Phytotherapy research: PTR. 2009; 23(10):1411-4.

4. Bai Y, Zang X, Ma J, Xu G. Anti-Diabetic Effect of Portulaca oleracea L. Polysaccharideandits Mechanism in Diabetic Rats. International journal of molecular sciences. 2016; 17(8):.