De voedingswaarde van pruimen

Voedingswaardetabel van pruimen per 100 gram:

Per 100 g / mlPruimenADH*
kcal562,80%
Kj2352,80%
Water (g)84,54,23%
Eiwit (g)0,61,07%
Koolhydraten (g)10,38%
Suiker (g)7,6
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,74,86%
A (mg)0,066,67%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)0,040,25%
B5 (mg)0,132,60%
B6 (mg)0,042,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)20,67%
B12 (ug)
C (mg)5,57,33%
D (ug)
E (mg)0,77,00%
Vitamine K (ug)7,56,25%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)2206,29%
Calcium (mg)151,50%
Fosfor (mg)202,50%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,066,67%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,080,53%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over pruimen
Pruimen kennen wij als echt zomerfruit. De aanwas vanuit Nederland duurt maar kort en voor je het weet is het seizoen alweer voorbij. Toch is dit het wachten waard want pruimen van eigen bodem zijn van goede kwaliteit en hebben een lekkere smaak.

Herkomst en groeiwijze
Pruimen zijn steenvruchten. Steenvruchten dragen een harde, oneetbare pit in het midden van de vrucht. Botanisch gezien behoort de pruim tot de rozenfamilie onder het geslacht ‘prunus’. Hiermee is de pruim nauw verwant aan kersen.

Er zijn veel verschillende rassen bekend, elke met een eigen vorm, kleur en smaak. Bekende soorten zijn de Opal, Reine Victoria, en Reine Claude. Pruimen zijn groen, geel, rood of paars van kleur en zijn meestal ovaalvormig. Een aantal rassen zijn meer rond van vorm. De smaak varieert van zoet tot zuur. Ook de sappigheid en vezelstructuur hangt nauw samen met het ras. Er worden pruimen voor de industrie geteeld en voor consumptie doeleinden.

Pruimenbomen doen het goed in een gematigd klimaat. Van de hete temperatuur kan de vrucht verbranden en gaat de smaak achteruit. De herkomst van pruimen is moeilijk te herleiden omdat er al zeer vroeg verschillende rassen bestonden. Rondom de Kaspische zee komt de soort in het wild voor.

Verkrijgbaar
Het pruimenseizoen in Nederland is kort. In de maanden augustus en september loop je de grootste kans om Hollandse pruimen tegen het lijf te lopen. De rest van het jaar komt de aanwas uit Frankrijk en Spanje en in de wintermaanden uit Chili en Zuid-Afrika. Naast verse pruimen zijn er ook gedroogde pruimen verkrijgbaar.

Onrijpe pruimen voelen nog wat hard aan. De vrucht rijpt wel na, maar minder snel dan andere fruitsoorten. Koop dus pruimen die al enigszins zacht aanvoelen wanneer je deze op korte termijn wil consumeren of verwerken. De schil moet heel zijn en strak aanvoelen.

Bewaren
Pruimen zijn zo’n vijf dagen houdbaar in de koelkast maar hiervan gaat de smaak wel achteruit. Het beste is om pruimen op kamertemperatuur te bewaren, zeker als ze nog wat hard aanvoelen.

Toepassing
Rijpe pruimen zijn lekker om zo uit de hand te eten. Het makkelijkst is om een pruim in de lengte doormidden te snijden en het vruchtvlees los te draaien van de pit.  Pruimen zijn ook goed verwerkbaar in allerlei gebak, chutneys of jams. Of doe eens wat (gedroogde) pruimen bij een stoofpot. Pruimen zijn stevige vruchten die niet snel uit elkaar vallen. Daarom is de vrucht ook geschikt om te vullen, grillen of roosteren.

Weetjes/Wist je dat:

  • Een pluot een kruising is tussen een abrikoos en een pruim?
  • Gele pruimen een hoger vruchtsuikergehalte hebben dan de paarse of rode variant?
  • Pruimen bekend staan om het feit dat zij verlichting brengen bij obstipatie?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van pruimen
Pruimen kunnen helpen bij obstipatie. Pruimen werken beter dan vele andere huis-, tuin- en keukenmiddeltjes zoals psyllium (1). Wetenschappers hebben een bijzonder heilzame werking van pruimen op de lever vastgesteld (2). Door de positieve werking op de darmen en lever hebben pruimen een gunstig effect op de cholesterolspiegel in het bloed (3). Zeer interessant is ook het vermogen van pruimen om de bloeddruk te laten dalen (4). Daarnaast werken pruimen ook sterk laxerend (5). Hierdoor werkt dit fruit ook tegen aambeien.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Lever E, Cole J, Scott SM, Emery PW, Whelan K. Systematic review: the effect of prunes on gastrointestinal function. Alimentary pharmacology & therapeutics. 2014; 40(7):750-8.

2. Ahmed T, Sadia H, Khalid A, Batool S, Janjua A. Report: prunes and liver function: a clinical trial. Pakistan journal of pharmaceutical sciences. 2010; 23(4):463-6.

3. Tinker LF, Schneeman BO, Davis PA, Gallaher DD, Waggoner CR. Consumption of prunes as a source of dietary fiber in men with mild hypercholesterolemia. The American journal of clinical nutrition. 1991; 53(5):1259-65.

4. Ahmed T, Sadia H, Batool S, Janjua A, Shuja F. Use of prunes as a control of hypertension. Journal of Ayub Medical College, Abbottabad : JAMC. 2011; 22(1):28-31.

5. Lever E, Cole J, Scott SM, Emery PW, Whelan K. Systematic review: the effect of prunes on gastrointestinal function. Alimentary pharmacology & therapeutics. 2014; 40(7):750-8.