Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van rijstwafels

De voedingswaarde van rijstwafels

Voedingswaardetabel van rijstwafels per 100 gram:

Per 100 g Gezouten ADH* Ongezouten ADH*
kcal 392 19,60% 390 19,50%
Kj 1661 19,77% 1651 19,65%
Water (g) 4,5 0,23% 4,5 0,23%
Eiwit (g) 7,8 13,93% 6,6 11,79%
Koolhydraten (g) 81,3 31,27% 81,8 31,46%
Suiker (g) 1 1
Vet (g) 3,2 4,57% 3 4,29%
Verzadigd (g) 0,7 0,7
E.O.V. (g) 0,8 0,8
M.O.V. (g) 1,2 1,1
Omega 6 (g) 1,2 1,1
Omega 3 (g) 0 0
Cholesterol (mg) 0 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 3,5 10,00% 4,5 12,86%
A (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B1 (mg) 0,34 30,91% 0,34 30,91%
B2 (mg) 0,03 2,00% 0,03 2,00%
B3 (mg) 4,8 30,00% 4,8 30,00%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,17 11,33% 0,17 11,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 49 16,33% 49 16,33%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0,8 8,00% 0,8 8,00%
Vitamine K (ug) 0,00% 0,00%
Natrium (mg) 164 16,40% 3 0,30%
Kalium (mg) 303 8,66% 303 8,66%
Calcium (mg) 18 1,80% 18 1,80%
Fosfor (mg) 324 40,50% 324 40,50%
IJzer (mg) 0,9 11,25% 0,9 11,25%
Jodium (ug) 2,2 1,47% 2,2 1,47%
Magnesium (mg) 132 44,00% 132 44,00%
Koper (mg) 0,22 24,44% 0,22 24,44%
Selenium (ug) 10 18,18% 10 18,18%
Zink (mg) 2 13,33% 2 13,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rijstwafels
Een rijstwafel is een platte wafel op basis van gepofte rijst. Rijstwafels worden vaak gemaakt van volkoren rijst. Rijstwafels die alleen van rijst zijn gemaakt, zijn glutenvrij. Wafels op basis van rijst bevatten weinig calorieën, maar ook weinig vezels en eiwitten. De calorieën komen van koolhydraten. De meeste rijstwafels zijn rond, maar er zijn ook vierkante varianten te koop. Sommige fabrikanten maken mini-rijstwafels, bedoeld als tussendoortje. Meestal bevatten naturel rijstwafels alsnog 0,2% zeezout. Bij een  zoutarm dieet zijn zoutvrije varianten geschikter.

Hoeveel weeg een rijstwafel?
Het gewicht van 1 rijstwafel is 7 gram. Omgerekend bevat een rijstwafel zo’n 27 Kcal.

Productieproces
Rijstwafels worden gemaakt van gepofte rijst. Rijst poft door het onder hoge druk te verhitten in aanwezigheid van stoom. De gepofte korrels worden vervolgens samengedrukt door een hydraulische pers in de vorm van een schijf. De juiste combinatie van warmte en druk zal het uitzetten bevorderen, zodat de ruimte optimaal wordt gevuld. De ene soort rijst leent zich trouwens beter voor het maken van rijstwafels dan de andere.

Over de gezondheidswaarde van rijstwafels
Rijstwafels bestaan uit rijst en lucht en hebben hierdoor niet zo’n indrukwekkend voedingsprofiel. Een portie rijstwafels bevat minder calorieën dan brood of crackers, maar het verschil is minimaal. Per gram vergeleken kunnen rijstwafels zelfs meer calorieën bevatten. Ze bevatten ook minder vezels en voedingsstoffen in vergelijking met volkoren brood of crackers.

Er zijn ook rijstwafels verkrijgbaar met een chocola- of yoghurtdip. Deze bevatten veel suiker en maken rijstwafels een stuk ongezonder. Rijst heeft de neiging arsenicum op te nemen uit het water waar het in groeit. Voor veel mensen is dit een reden om rijstwafels te laten staan ondanks hun populariteit bij gezondheidsbewuste mensen die ze aan hun kinderen geven.

Arsenicum in rijstwafels
Arseen zit van nature in de bodem en komt via het grondwater in rijst. Omdat rijstvelden continu onder water staan, neemt rijst meer arseen op dan andere granen die ‘droog’ op het land groeien. Het Institute for Global Food Security, Queen’s University Belfast heeft in opdracht van Foodwatch in 6 van de 24 babyvoedingsproducten een hoger gehalte anorganisch arsenicum gevonden dan wettelijk is toegestaan. De gemeten gehaltes van de steekproef liggen tussen de 0,028 en 0,117 mg/kg.

De wettelijke limiet aan de hoeveelheid anorganisch arsenicum dat in de ingrediënten voor babyvoeding mag zitten ligt op 0,1 mg/kg. Volgens de NOS en NVWA liggen de gehaltes in monsters waar de wettelijke limiet wordt overschreden niet heel ver boven de gestelde limiet. Zij menen dat het daarom voor een baby veilig is om één rijstwafel per dag te eten. Ook het Voedingscentrum adviseert om kinderen uit voorzorg niet dagelijks rijstproducten, zoals rijstwafels, te geven. Voor volwassenen is het volkomen veilig om meerdere rijstwafels te eten, maar ook voor volwassenen is het advies om bruine rijst niet elke dag op het menu te zetten. In witte rijst zit nauwelijks arsenicum. Zie voor meer informatie ons artikel Arsenicum in rijst: Moeten we ons zorgen maken?.

Toepassingen
Gewoonlijk wordt rijstwafel gegeten als een gezond tussendoortje of gebruikt als basis voor andere ingrediënten. Rijstwafels kunnen je bloedsuiker snel doen stijgen als je ze los eet. Door ze te combineren met eiwitten en vezels kan het verstorende effect op de bloedsuiker worden verminderd. Combineer rijstwafels daarom met het juiste beleg, zoals:

  • groentespread met geitenkaas
  • pindakaas en bananenschijfjes
  • hüttenkäse met olijven
  • hummus met komkommers en tomaten
  • zalm, avocado en bieslook
  • guacamole en plakjes kaas
  • roomkaas, gerookte zalm en gesneden komkommers
  • tomaat, basilicum en mozzarella
  • amandelpasta en plakjes aardbeien
  • kipfilet en kiemen
  • tonijnsalade met selderij
  • geprakte avocado en ei.

Wist je dat?

  • Rijstwafels een populaire snack waren tijdens de ‘angst voor vet’ in de jaren 80?
  • Er tegenwoordig ook ‘rijstwafels’ bestaan die gemaakt zijn van kikkererwten?
  • De Engelsen een rijstwafel een ‘rice cake’ noemen? Een vreemde naam, want een rijstwafel heeft niet veel met cake te maken!
  • Rijstwafels in de gepofte vorm vooral populair zijn in Noord-Amerika en andere westerse landen? In Aziatische landen kennen ze ook rijstwafels, maar die worden meestal gemaakt van gepofte rijst.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: