De voedingswaarde van rode kool

Voedingswaardetabel van rode kool per 100 gram:

Per 100 g / mlRode koolADH*
kcal261,30%
Kj1121,33%
Water (g)91,34,57%
Eiwit (g)1,52,68%
Koolhydraten (g)3,51,35%
Suiker (g)3
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,57,14%
A (mg)0,0020,22%
B1 (mg)0,076,36%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)0,21,25%
B5 (mg)0,153,00%
B6 (mg)0,1510,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)248,00%
B12 (ug)
C (mg)5573,33%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)38,231,83%
Natrium (mg)50,50%
Kalium (mg)2507,14%
Calcium (mg)404,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)21,33%
Magnesium (mg)206,67%
Koper (mg)0,066,67%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rode kool
Rode kool met appeltjes, dit klassieke gerecht kennen we allemaal. Maar de rode kool is een echte alleskunner en in voor verschillende bereidingen. En daarnaast ook nog eens een mooie groente wanneer je kool doormidden snijdt. Deze eeuwenoude koolsoort komt de laatste tijd steeds meer in de belangstelling te staan.

Herkomst en groeiwijze
De rode kool is een zogenaamde sluitkool, net als de spitskool en witte kool bijvoorbeeld. Dit betekent dat de paars-rode bladeren strak om elkaar heen liggen. Van alle kolen is rode kool een van de oudste soorten.

Rode kool groeit in grote kroppen met uitstekende bladeren in een blauwgrijze kleur. Een rode kool weegt ongeveer een kilo. Ondanks de naam is de kool meer paarsachtig  dan rood van kleur.

De teelt vindt vooral plaats in Noord-Nederland, omdat de groentesoort daar minder last heeft van allerlei ziekten en plagen. Er vindt een lente-, herfst- en een zogenaamde bewaarteelt plaats. Deze laatste teelt bestaat uit stevige kolen met dito blad en worden vanaf november in speciale koelcellen bewaard. Rode kool lijkt een echte wintergroente maar is dat dus niet.

Verkrijgbaar
Rode kool komt het gehele jaar uit Nederland. Naast hele kolen vinden we rode kool ook voorgesneden in de koeling.

Let er bij de aankoop van rode kool op dat de kool mooi omsloten is en glimt. De kool moet stevig aanvoelen en niet te veel beschadigingen hebben.

Bewaren
Het voordeel van kolen is dat ze lang houdbaar zijn, rond de 2 a 3 weken op een koele plaats. Aangesneden kool moet binnen een week worden geconsumeerd.

Toepassing
Je kunt rode kool zowel rauw als gegaard eten. Sommige mensen ervaren spijsverteringsklachten bij het eten van rauwe kool, in dat geval zijn kleine hoeveelheden aan te raden. Rode kool is natuurlijk lekker als bijgerecht maar je kunt rode kool ook de hoofdtoon binnen de maaltijd laten voeren. Bijvoorbeeld gewokt met wortels en geserveerd met noodles. Op deze manier krijgt rode kool een Oosters tintje. Of grill plakken rode kool in oven. Tegenwoordig worden dit ‘rode kool burgers’ genoemd.

Weetjes/Wist je dat:

  • De intensiteit van de kleur van de kool afhankelijk is van het ras?
  • Rode kool tijdens het kookproces veel van zijn kleur verliest? Door wat citroensap toe te voegen rem je dit proces.
  • Een rode kool een tweejarig gewas is? In het eerste jaar vormt de kool zich en pas in het tweede jaar gaat de plant bloeien.
  • Rode kool één van de goedkoopste bronnen van antioxidanten in de supermarkt is?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van rode kool
Wetenschappers hebben ontdekt dat rodekool maar liefst 36 verschillende anthocyaninen bevat (1). Deze stoffen worden in verband gebracht met een verbeterde hersenfunctie en een verminderde kans op kanker en hart- en vaatziektes. De bekendste anthocyanine is cyanidine. Cyanidine geeft kleur aan de kool. Onderzoekers hebben vastgesteld dat rodekool tegen een te hoge cholesterol- en triglyceridenspiegel kan werken (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Podsędek A, Redzynia M, Klewicka E, Koziołkiewicz M. Matrix Effects on the Stability and Antioxidant Activity of Red Cabbage Anthocyanins under Simulated Gastrointestinal Digestion. BioMed Research International. 2014; 2014:1-11.

2. Cruz AB, Pitz HD, Veber B, Bini LA, Maraschin M, Zeni AL. Assessment of bioactive metabolites and hypolipidemic effect of polyphenolic-rich red cabbage extract. Pharmaceutical biology. 2016; 54(12):3033-3039.