De voedingswaarde van rode wijn

Voedingswaardetabel van rode wijn per 100 gram:

Per 100 g / mlWijn (rood)ADH*
kcal824,10%
Kj3414,06%
Water (g)88,44,42%
Eiwit (g)0,20,36%
Koolhydraten (g)31,15%
Suiker (g)3
Vet (g)
Verzadigd (g)
E,O,V, (g)
M,O,V, (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,21,25%
B5 (mg)0,030,60%
B6 (mg)0,021,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)10,33%
B12 (ug)
C (mg)11,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)0,40,33%
Natrium (mg)30,30%
Kalium (mg)1002,86%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)101,25%
IJzer (mg)0,911,25%
Jodium (ug)7,44,93%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)0,20,36%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rode wijn
De grondstof van rode wijn zijn rode druiven. Het zijn de kleurstoffen in de schil die de kleur afgeven. Wijn ontstaat door de most (druivensap) van blauwe druiven met de schillen te laten vergisten en zo ontstaat er een fermentatieproces. Het alcoholpercentage stijgt zo tussen de 12 en 15%
Aan rode wijn worden gezondheidsvoordelen toegeschreven, in tegenstelling tot witte wijn. Zo zitten er behoorlijk wat antioxidanten in die beschermen tegen hart- en vaatziekten. De discussie hierover is nog niet ten einde. De meningen zijn er over verdeeld of één glas rode wijn daadwerkelijk gunstig is voor onze gezondheid.

Soorten
Er zijn veel verschillende soorten rode wijn, uit allerlei windstreken. Frankrijk, Spanje en Italië zijn in Europa grote wijnleveranciers. Bij de kwaliteit van de wijn zijn de type druif, leeftijd en de streek waar de druiven geteeld worden van belang. Bekende rode wijnsoorten zijn bijvoorbeeld de Merlot, Pinot noir, Syrah, Cabernet Sauvignon en Tempranillo.

Verkrijgbaar
De kwaliteit en prijs van rode wijn loopt ver uiteen. Voor een paar euro koop je al een goede supermarktwijn en bij de slijterij ben je gemakkelijk meer kwijt. De prijs hangt onder meer samen met de rijpingstijd, kwaliteit druiven, het (ambachtelijke) verwerkingsproces en de leeftijd van de wijn. Kies bij voorkeur altijd voor biologische wijn. Wijnranken zijn gevoelig voor plagen en ziekten en worden doorgaans flink bespoten.

Toepassing
Rode wijn is lekker uit het glas, eventueel naast een maaltijd, maar kan ook tijdens het koken worden ingezet. Bijvoorbeeld in een stoofschotel of om een gerecht mee af te blussen. Een scheutje rode wijn door een (koude) tomatensoep- of saus doet veel voor de smaak.

Wetenschappelijk informatie over wijn
Over de gezondheidswaarde van wijn is al enige jaren veel discussie. Het drinken van wijn kent twee kanten. Een grote studie onder 124.000 mensen bracht aan het licht dat een matige wijnconsumptie het risico op vroegtijdig overlijden door hart- en vaatziektes kan verlagen (1). Aan de andere kant verhoogt alcohol ook bij kleine hoeveelheden het risico op kanker (2). Rode wijn heeft een krachtige antioxidantwerking die het risico op hart- en vaatziektes kan verlagen (3). Rode wijn kan de HDL-cholesterolwaarden verbeteren (4). Onder andere de actieve plantenstof resveratrol in rode wijn kan achteruitga (5)ng van het brein tegengaan en zelfs tegen Alzheimer werken (6). Ook reumatische klachten aan de gewrichten kunnen volgens onderzoekers afnemen door het drinken van rode wijn (7). De andere kant van wijn is dat het alcohol bevat en dat te veel alcohol het brein ernstig kan schaden (8). Droge wijn bevat minder suiker en is aan te raden boven de zoete variant. Alcohol is een verslavende stof, waardoor er al gauw te veel van wordt gedronken. Daarom kan er beter gekozen worden voor alternatieve bronnen van bijvoorbeeld resveratrol. Resveratrol is rijkelijk te vinden in pinda’s, moerbeien, chocolade en druiven. De Franse consumentenbond onderzocht supermarktwijn en constateerde dat vrijwel elke wijn bestrijdingsmiddelen bevat (9). Sommige wel 14 soorten. Biologische wijn is daarom aan te raden. Verstandig is om na een glas wijn een glas water te drinken. Wetenschappers raden vrouwen aan om maximaal 1 glas en mannen maximaal 2 glazen alcohol per dag te drinken. Om het risico op een alcoholverslaving tegen te gaan kan een glaasje wijn het beste worden beperkt tot het weekend.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

 

(1) Fuller TD. Moderate alcohol consumption and the risk of mortality. Demography. 2011; 48(3):1105-25.

(2) Ladouceur, Roger. “What if alcohol were harmful, even in moderation?” Canadian family physician Medecin de famille canadien vol. 63,10 (2017): 742.

(3) Saleem TSM, Basha SD. Red wine: A drink to your heart. Journal of Cardiovascular Disease Research. 2010;1(4):171-176.

(4) Hansen AS, Marckmann P, Dragsted LO, Finné Nielsen IL, Nielsen SE, Grønbaek M. Effect of red wine and red grape extract on blood lipids, haemostatic factors, and other risk factors for cardiovascular disease. European journal of clinical nutrition. 2005; 59(3):449-55.

(6) Granzotto A, Zatta P. Resveratrol and Alzheimer’s disease: message in a bottle on red wine and cognition. Frontiers in Aging Neuroscience. 2014;6:95.

(7) Muthuri SG, Zhang W, Maciewicz RA, Muir K, Doherty M. Beer and wine consumption and risk of knee or hip osteoarthritis: a case control study. Arthritis Research & Therapy. 2015;17(1):23. doi:10.1186/s13075-015-0534-4.

(8) Vasanthi HR, Parameswari RP, DeLeiris J, Das DK. Health benefits of wine and alcohol from neuroprotection to heart health. Frontiers in bioscience (Elite edition). 2012; 4:1505-12.

(9) Volkskrant. Veel landbouwgif in Franse wijnen. September 2013.