De voedingswaarde van romeinse sla

Voedingswaardetabel van romeinse sla per 100 gram:

Per 100 g / mlRomeinse slaADH*
kcal180,90%
Kj760,90%
Water (g)964,80%
Eiwit (g)1,32,32%
Koolhydraten (g)2,30,88%
Suiker (g)
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)0,1
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)1111,11%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,251,56%
B5 (mg)0,36,00%
B6 (mg)0,053,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)6020,00%
B12 (ug)
C (mg)810,67%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)255212,50%
Natrium (mg)252,50%
Kalium (mg)1875,34%
Calcium (mg)333,30%
Fosfor (mg)283,50%
IJzer (mg)1,215,00%
Jodium (ug)2,51,67%
Magnesium (mg)134,33%
Koper (mg)0,3538,89%
Selenium (ug)0,91,64%
Zink (mg)0,624,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over romeinse sla
Romeinse sla wordt ook wel bindsla genoemd. Het is een stevige slasoort die qua smaak wel wat aan andijvie doet denken. De blaadjes proeven dan ook licht bitter. Het zijn langwerpige dunne kroppen die ongeveer 40 cm lang worden. De bladeren zitten doorgaans dicht om elkaar heen gevouwen, maar er is ook een type wat met losser blad groeit. Vooral in particuliere moestuinen is het een populair gewas. Hij groeit gemakkelijk en houdt zich wat langer goed dan andere slasoorten.

Verkrijgbaar
Romeinse sla is tegenwoordig vrij goed verkrijgbaar in de supermarkt. In de zomermaanden is deze slasoort op haar lekkerst. Er worden verschillende benamingen voor gebruikt waaronder bindsla, Romaanse sla of romaine. Soms vind je de sla met een deel van de wortels er nog aan, dit komt de versheid ten goede.

Toepassing
De bekendste bereidingswijze van romeinse sla is als basis voor de alom bekende caesarsalade. Deze salade is  niet vernoemd naar de Romeinse keizer Julius Caesar maar naar chef-kok Caesar Cardini. De salade diende eigenlijk als noodoplossing, omdat andere ingrediënten in de keuken niet voorradig waren. Later kwamen mensen speciaal terug voor deze salade.

Door de stevigheid van de krop is deze slasoort naast rauw gebruik, ook geschikt om te roerbakken, stoven en grillen. Romeinse sla smaakt lekker door een zomerse stamppot en als vervanging in recepten waar spinazie of andijvie worden vermeld. Of snijd de kroppen in de lengte doormidden, bestrijk ze met wat olijfolie en balsamicoazijn en grill ze een paar minuten in de oven of op de barbecue.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: