De voedingswaarde van rood vlees

Voedingswaardetabel van rood vlees per 100 gram:

Per 100 g / mlRood vleesADH*
kcal1326,60%
Kj5526,57%
Water (g)72,953,65%
Eiwit (g)22,5140,20%
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)3,955,64%
Verzadigd (g)1,61
E.O.V. (g)1,91
M.O.V. (g)0,27
Omega 6 (g)0,21
Omega 3 (g)0,01
Cholesterol (mg)53
Vezels (g)00,00%
A (mg)
B1 (mg)0,1412,73%
B2 (mg)0,2617,33%
B3 (mg)6,1138,19%
B5 (mg)0,9819,60%
B6 (mg)0,3926,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)51,67%
B12 (ug)2,5490,71%
C (mg)0
D (ug)0,11,00%
E (mg)0,323,20%
Vitamine K (ug)1,31,08%
Natrium (mg)595,90%
Kalium (mg)3399,69%
Calcium (mg)60,60%
Fosfor (mg)19524,38%
IJzer (mg)2,3729,63%
Jodium (ug)2,91,93%
Magnesium (mg)258,33%
Koper (mg)0,0758,33%
Selenium (ug)27,149,27%
Zink (mg)5,0933,93%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rood vlees
Rood vlees is een verzamelnaam van vlees van zoogdieren met een “rode” kleur. Deze kleur wordt veroorzaakt door myoglobine, een zuurstofbindend eiwit wat voorkomt in de spieren. Rood vlees komt van runderen, schapen, geiten, paarden en varkens.  Naast rood vlees bestaat er wit vlees, dit is voornamelijk afkomstig van gevogelte. Wit vlees bevat weinig myoglobine maar juist veel glycogeen, wat wit is van kleur. Rood vlees heeft dus niks te maken met hoe het vlees wordt bereid (rare, medium of well done) maar de staat van het vlees wanneer het rauw is.

Rood vlees staat de laatste jaren in een kwaad daglicht. We moeten er niet teveel van eten. Recente studies hebben uitgewezen dat er verschillende gezondheidsrisico’s kleven aan de consumptie van rood vlees. O.a. verschillende vormen van kanker, darmziekten en aandoeningen aan de hart en vaten.

Verkrijgbaar
Rood vlees is in elke supermarkt en bij iedere slager verkrijgbaar. De smaak, kwaliteit, en leefwijze van de dieren lopen wel sterk uiteen. Probeer deze te achterhalen en kies altijd voor de biologische variant. Naturel vlees wat niet bewerkt is, vormt de gezondste keuze. Vleeswaren, gedroogde worsten, slavinken, hamburgers, filet american en ander bewerkt vlees bevatten vaak veel onnodige toevoegingen en zijn niet gezond.

Toepassing
Rood vlees is een breed begrip en bestaat uit veel verschillende soorten vlees van verscheidende dieren. Het vlees kan gebakken, gegrild, gestoofd en zelfs rauw gegeten worden. Een bekend voorbeeld hiervan is de steak tartaar. Let er op dat het vlees nooit te heet gebakken wordt en daardoor verbrand. Hiermee komen zeer schadelijke stoffen vrij.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: