Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van rooibosthee

De voedingswaarde van rooibosthee

Voedingswaarde van rooibosthee

Voedingswaardetabel van rooibosthee per 100 gram:

Per 100 ml Rooibosthee ADH*
kcal 1 0,05%
Kj 4 0,05%
Water (g) 99,9 5,00%
Eiwit (g) 0 0,00%
Koolhydraten (g) 0 0,00%
Suiker (g) 0
Vet (g) 0 0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 0 0,00%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,01 0,91%
B2 (mg) 0,004 0,27%
B3 (mg) 0 0,00%
B5 (mg) 0 0,00%
B6 (mg) 0,049 3,27%
B11 / Foliumzuur  (ug) 1 0,33%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,00%
E (mg) 0 0,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 9 0,26%
Calcium (mg) 2 0,20%
Fosfor (mg) 0,00%
IJzer (mg) 0,08 1,00%
Jodium (ug) 0 0,00%
Magnesium (mg) 1 0,33%
Koper (mg) 0,00%
Selenium (ug) 0 0,00%
Zink (mg) 0,04 0,27%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rooibosthee

Rooibos is een plant die groeit in Zuid-Afrika. Deze plant valt onder de vlinderbloemen-familie, net zoals pinda, soja en bonen. Van de bladeren (of beter gezegd naalden) van de plant kan thee worden gezet. Omdat rooibos niet onder de theeplant (Camellia sinensis) valt, spreken we eigenlijk niet over thee, maar over een ‘infusie’. In de volksmond ‘kruidenthee’.

In Zuid-Afrika werd rooibos in het verleden ingezet tegen angsten, slapeloosheid, allergieën, astma en een gebrek aan eetlust (1, 2). Dit wordt niet ondersteund door recente medische literatuur, maar wetenschappers ontdekten wel andere gezondheidsvoordelen van deze thee.

Antioxidanten
Een kopje rooibosthee bevat niet heel veel vitamines of mineralen, maar wel enorm veel antioxidanten. Een kopje rooibosthee geeft al gauw 80 mg polyfenolen (3). Een antioxidant die specifiek veel in rooibos voorkomt is aspalanthine (4). De antioxidanten in rooibos worden na het drinken van de thee ook daadwerkelijk in het bloed opgenomen (5). Ze kunnen beschermen tegen straling, kanker, hartziekten en diabetes (6, 7, 8, 9). Rooibos kan ook ontstekingen in het lichaam verminderen (10).

Volgens dierstudies kan de aspalanthine in rooibos beschermen tegen diabetes (11).

Gefermenteerd
De blaadjes van rooibos zijn groen, maar deze veranderen naar rood op het moment dat ze gefermenteerd worden (12). Het fermenteren maakt rooibos volgens onderzoekers vele malen heilzamer 13). Onderzoekers zagen dat mensen die gefermenteerde rooibosthee dronken ruim twee keer zo veel antioxidanten in hun bloed hadden in vergelijking met de niet-gefermenteerde variant.

Nauwelijks antinutriënten
Zwarte en groene thee bevatten oxaalzuur en tannines (14). Deze stoffen kunnen de opname van mineralen in de weg staan en zorgen voor nierstenen (15, 16). Rooibos bevat nauwelijks oxaalzuur en tannines. Hierdoor worden mineralen zoals ijzer, in tegenstelling tot bij zwarte thee, goed opgenomen (17).

Vrij van cafeïne
Rooibosthee bevat geen theïne (eigenlijk gewoon het cafeïne-molecuul). De stof cafeïne wordt geassocieerd met hartkloppingen, angsten, slaapproblemen en hoofdpijn (18). Daarom is het een goed idee om dranken met cafeïne af te wisselen met dranken zonder cafeïne. Rooibosthee is een uitstekend cafeïnevrij alternatief (19, 20).

Honeybush
In plaats van rooibos wordt er vaak ook honeybush aangeboden. Honeybush lijkt erg op rooibos, maar is het niet. Beide zijn wel lid van de vlinderbloemenfamilie. De bloemen van dit broertje van rooibos ruiken naar honing, waar deze plant zijn naam aan te danken heeft. Honeybush is, in vergelijking met rooibos, een stuk zoeter van smaak.

Temperatuur
De actieve stoffen in rooibos lossen het beste op in water dat tussen 95 en 100 graden is. Het beste kun je de thee dan 3 à 5 minuten laten trekken. Meestal is 2 à 3 gram rooibos per kopje voldoende voor een volle smaak. Wanneer rooibos 10 minuten op 85 graden wordt getrokken, is de hoeveelheid antioxidanten in de thee maximaal is (21).

Niet overdrijven
Wanneer mensen horen dat een voedingsmiddel medicinale eigenschappen bezit, wordt er soms overdreven veel van gegeten of gedronken. Maar bij overmaat kan een voedingsmiddel ook schaden. Zo is er een geval bekend van iemand die extreem veel rooibosthee dronk en daardoor leverklachten kreeg (22). Als je dagelijks een paar koppen rooibos drinkt, is het een heel gezonde en veilige drank.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: