web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van roomijs

De voedingswaarde van roomijs

Voedingswaardetabel van roomijs per 100 gram:

Per 100 g Vanille ADH*
kcal 205 10,25%
Kj 856 10,25%
Water (g) 61,7 3,09%
Eiwit (g) 3,1 5,54%
Koolhydraten (g) 23,2 8,92%
Suiker (g) 21,8
Vet (g) 11 15,71%
Verzadigd (g) 6,7
E.O.V. (g) 2,6
M.O.V. (g) 0,3
Omega 6 (g) 0,2
Omega 3 (g) 0,1
Cholesterol (mg) 33
Transvet (g) 0,38
Vezels (g) 0,3 0,86%
A (mg) 0,154 17,11%
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,22 14,67%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,037 2,47%
B11 / Foliumzuur  (ug) 1,9 0,63%
B12 (ug) 0,41 14,64%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,1 1,00%
E (mg) 0,4 4,00%
Vitamine K (ug) 3,2 2,67%
Natrium (mg) 50 5,00%
Kalium (mg) 190 5,43%
Calcium (mg) 103 10,30%
Fosfor (mg) 87 10,88%
IJzer (mg) 0,1 1,25%
Jodium (ug) 9,7 6,47%
Magnesium (mg) 13 4,33%
Koper (mg) 0,01 1,11%
Selenium (ug) 2 3,64%
Zink (mg) 0,2 1,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over roomijs
Roomijs is ijs gemaakt van bevroren melk met room en suiker. Vaak wordt het ijs verder op smaak gebracht met smaakmakers zoals cacao of vanille, of met fruit, zoals aardbeien of perziken. Een essentiële factor in de juiste textuur van roomijs is de toevoeging van lucht. Tussen de 30 tot 40% lucht is ideaal. De juiste temperatuur om het ijs te eten ligt tussen de –12°C en – 14°C. Er zijn tientallen soorten smaken, maar de populairste zijn over het algemeen vanille, chocolade, aardbei, pistache, mokka, mango en stracciatella. Stracciatella bevat flinterdunne schaafsels of stukjes chocolade. Italiaans schepijs zouden we ook onder de roomijssoorten kunnen scharen.

Is roomijs gezond?
Het nutriëntenprofiel van ijs varieert al naargelang merk, smaak en soort. Het is geen geheim dat ijs vol zit met suiker en vet. De koude temperatuur van ijs maskeert de zoete smaak, waardoor er veel suiker in moet om de zoete smaak te bereiken. Roomijs zit boordevol calorieën, maar biedt ondertussen weinig voedingsstoffen. Roomijs bevat spaarzame hoeveelheden vitamines en mineralen. Er is echter wel onderling verschil tussen roomijsproducten van verschillende fabrikanten. Vele varianten zijn sterk bewerkt en bevatten ingrediënten als kunstmatige smaakstoffen en additieven. Controleer in de supermarkt het etiket en selecteer het ijs met de minste ingrediënten. Doorgaans zijn dit biologische varianten. Als je wilt gaan voor een gezondere ijs, kies dan voor yoghurtijs. Bij yoghurtijs is het aandeel vet vaak lager en heeft het vanwege de aanwezige bacteriën een probiotisch effect.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: