De voedingswaarde van savooiekool

Voedingswaardetabel van savooiekool per 100 gram:

Per 100 g / mlSavooiekoolADH*
kcal301,50%
Kj1291,54%
Water (g)894,45%
Eiwit (g)2,54,46%
Koolhydraten (g)41,54%
Suiker (g)3,5
Vet (g)0,50,71%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)38,57%
A (mg)
B1 (mg)0,043,64%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)0,21,25%
B5 (mg)0,193,80%
B6 (mg)0,1510,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)258,33%
B12 (ug)
C (mg)4053,33%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)242201,67%
Natrium (mg)101,00%
Kalium (mg)3008,57%
Calcium (mg)505,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)21,33%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,033,33%
Selenium (ug)23,64%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over savooiekool
Savooiekool, ook wel groene kool genoemd, is een van de oudste koolsoorten. Alhoewel goed verkrijgbaar, wordt deze variant van kolen niet vaak in de keuken gebruikt.

Herkomst en groeiwijze
Savooiekool hoort bij de Brassicaceae-familie, net als bijvoorbeeld spruitjes en bloemkool. De kool komt van oorsprong uit het Middellandse Zeegebied. De eerste gevonden vermeldingen van koolsoorten dateren van 600 voor Christus. Uit de teksten blijkt dat vroeger alleen de stengels van kool werden gegeten, waarschijnlijk gaat het hier om een eerste wilde vorm die we nu kunnen vergelijken met bloemkool of broccoli. Later werden kooltjes in hele vorm gegeten, maar in veel kleiner formaat dan nu wordt geteeld.

Savooiekool heeft een andere structuur dan menig ander kool. De bladeren zijn bobbelig en krullen aan de uiteinden. Het blad is dikker en steviger en de kool sluit zich niet helemaal. Qua opbouw van de bladeren heeft dit wel wat weg van een (pioen)roos. Savooiekool groeit net als andere koolsoorten laag aan de grond met een jas van grote bladeren om zich heen.

Verkrijgbaar
Savooiekool komt bijna het gehele jaar uit Nederland. Wanneer er geen aanvoer uit eigen land kan komen, wordt de kool uit Portugal gehaald. Elk seizoen vindt er een oogst plaats. Dit betekent dat savooiekool het gehele jaar kan groeien op het land.
Savooiekool is te krijgen in de meeste supermarkten maar spant daar niet de kroon. Wanneer je er niet aan kunt komen, kijk dan eens bij een groente(speciaal)zaak.

Let er bij de aankoop van savooiekool op dat de bladeren er frisgroen uitzien en de kool stevig aanvoelt. Gele of verkleurde (bruine) bladeren duiden er op dat de kool niet meer vers is.

Bewaren
De kool is ongeveer een week houdbaar op een koele plaats. Bewaar hele kolen niet in de koelkast. Wanneer je de savooiekool niet in een keer opmaakt, dan kun je de resten nog een paar dagen bewaren in de koelkast.

Toepassing
Van alle koolsoorten heeft de savooiekool de stevigste (kool)smaak. Omdat de bladeren vrij dik zijn, kunnen deze gemakkelijk gevuld worden. Ziet er ook nog eens mooi uit! Denk bijvoorbeeld aan een dikke groentesaus of rijst en gehakt. De kool is ook lekker om te verwerken in stamppot, roerbakgerechten of met hele bladeren in een ovenschotel. Of snijd de kool in reepjes en wok met een uitje en wat kerrie. Een makkelijk en smakelijk bijgerecht.

Weetjes/Wist je dat:

  • Groene kool ook wel kappertjes- of putjeskool wordt genoemd?
  • Wist je dat er naast een groene savooiekool ook een gele variant bestaat? Deze kool is groter en lichtgeel tot blauwgroen van kleur. De krop is veel dichter en heeft geen sterk gebobbelde bladeren.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van savooiekool
Deze kool behoort tot de kruisbloemigen en bevat om deze reden veel gunstige stoffen die preventief tegen kanker werken (1). Glucosinolaten, zwavelhoudende stoffen en thiocyanaat zijn voorbeelden van hiervan.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. van Poppel G, Verhoeven DT, Verhagen H, Goldbohm RA. Brassica vegetables and cancer prevention. Epidemiology and mechanisms. Advances in experimental medicine and biology. 1999; 472:159-68.)