Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van schorseneren

De voedingswaarde van schorseneren

Voedingswaardetabel van schorseneren per 100 gram:

Per 100 g / ml Schorseneren ADH*
kcal 90 4,50%
Kj 378 4,50%
Water (g) 73,8 3,69%
Eiwit (g) 3,3 5,89%
Koolhydraten (g) 18,5 7,12%
Suiker (g) 18
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 3,2 9,14%
A (mg) 0,05 5,56%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,2 13,33%
B3 (mg) 0,4 2,50%
B5 (mg) 0,3 6,00%
B6 (mg) 0,12 8,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 40 13,33%
B12 (ug)
C (mg) 10 13,33%
D (ug)
E (mg) 0,8 8,00%
Vitamine K (ug) 0,3 0,25%
Natrium (mg) 5 0,50%
Kalium (mg) 400 11,43%
Calcium (mg) 60 6,00%
Fosfor (mg) 50 6,25%
IJzer (mg) 1,5 18,75%
Jodium (ug) 2,5 1,67%
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,08 8,89%
Selenium (ug) 0,2 0,36%
Zink (mg) 0,2 1,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over schorseneren
Schorseneren behoren tot de categorie ‘vergeten groente’. Toch kom je ze in groentezaken en in biologische winkels nog wel tegen. Deze groente heeft een unieke smaak. Sommige mensen vergelijken ze met asperges, die trouwens een stuk duurder zijn. Daarom wordt de schorseneer ook wel de ‘armeluisasperge’ genoemd.

Herkomst en groeiwijze
Schorseneren lijken op wortels omdat ze lang en dun zijn. Toch heeft deze groente daar verder weinig van weg, behalve dat de schorseneer ook onder grond groeit. Schorseneren behoren tot de composietenfamilie, één van de omvangrijkste plantenfamilies. Ook de paardenbloem behoort hiertoe. Wat deze planten gemeen hebben is de lange ondergrondse wortel die maximaal 30 cm lang wordt.

De schorseneer is een roomwitte penwortel met een donkerbruine schil, die in het voorjaar bloeit met felgele bloemen. Een andere, nog minder bekende, soort heeft een witte of lichtbruine schil en wordt ook wel ‘haverwortel’ genoemd.

Rond de 16e eeuw zijn de schorseneren via het Middellandse Zeegebied in de Lage Landen terecht gekomen. Schorseneren werden vanaf toen veel gegeten, maar zijn ook weer in de vergetelheid geraakt. Vooral dankzij de opmars van andere groenten. Bovendien vinden veel mensen het schoonmaken van schorseneren een lastig en tijdrovend klusje.

Verkrijgbaar
Schorseneren zijn ongeveer van september tot en met maart verkrijgbaar. Oorspronkelijk was het een echte wintergroente. In de supermarkt vind je deze groente nauwelijks en soms is het goed zoeken waar dan wel. Vraag er eens naar bij een plaatselijke groentezaak. Ook in biologische winkels heb je meer kans ze tegen te komen.

Als je schorseneren koopt, let er dan op dat ze droog aanvoelen, heel zijn en geen vertakkingen hebben. Omdat schorseneren niet al te populair zijn, is het verstandig om goed te kijken of de groente nog wel vers is.

Bewaren
Bewaar schorseneren op een koele plaats. Zo kan je ze een week of twee goed houden.

Toepassing
Schorseneren zijn lekker om te bakken in roomboter en te serveren als bijgerecht of te wokken met andere groenten. Schorseneren combineren goed met paprika, uien, champignons, peterselie, broccoli en wortelen. Ook kan je er prima soep van maken. Afgekoelde of restjes schorseneren kan je in een salade verwerken. Ook lekker met citrusvruchten of een eitje.

Wist je dat:

  • Er kleverig melksap vrijkomt bij het schillen van schorseneren, wat het schoonmaken tot een aardig klusje maakt? Schorseneren werden daarom vroeger ook wel ‘keukenmeidenverdriet’ genoemd.
  • Ditzelfde sap vroeger tegen slangenbeten werd gebruikt?
  • In het Vlaams schorseneren ‘protstokken’ worden genoemd? Dit vanwege de grote hoeveelheid aan houtvezels, die pas in de dikke darm worden omgezet, wat voor winderigheid kan zorgen.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van schorseneren
Schorseneren bevatten gunstige polysachariden zoals inuline. Inuline is een type suiker dat diabeten beter verdragen (1). Inuline is ook een voedingsbron voor de darmflora (2).

Deze vergeten groente bevat veel van het aminozuur asparagine, dat bekend staat als een belangrijke voedingsstof voor het brein (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Guess ND, Dornhorst A, Oliver N, Frost GS. A Randomised Crossover Trial: The Effect of Inulin on Glucose Homeostasis in Subtypes of Prediabetes. Annals of nutrition & metabolism. 2016; 68(1):26-34.

2. Slavin J. Fiber and Prebiotics: Mechanisms and Health Benefits. Nutrients. 2013; 5(4):1417-1435.

3. Ruzzo E, Capo-Chichi J, Ben-Zeev B et al. Deficiency of Asparagine Synthetase Causes Congenital Microcephaly and a Progressive Form of Encephalopathy. Neuron. 2013; 80(2):429-441.