De voedingswaarde van schorseneren

Voedingswaardetabel van schorseneren per 100 gram:

Per 100 g / mlSchorsenerenADH*
kcal904,50%
Kj3784,50%
Water (g)73,83,69%
Eiwit (g)3,35,89%
Koolhydraten (g)18,57,12%
Suiker (g)18
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)3,29,14%
A (mg)0,055,56%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,213,33%
B3 (mg)0,42,50%
B5 (mg)0,36,00%
B6 (mg)0,128,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)4013,33%
B12 (ug)
C (mg)1013,33%
D (ug)
E (mg)0,88,00%
Vitamine K (ug)0,30,25%
Natrium (mg)50,50%
Kalium (mg)40011,43%
Calcium (mg)606,00%
Fosfor (mg)506,25%
IJzer (mg)1,518,75%
Jodium (ug)2,51,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,088,89%
Selenium (ug)0,20,36%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over schorseneren
Schorseneren zijn een vergeten groente die weinig meer wordt gegeten. Toch komen we ze in groente(speciaal)zaken en in biologische winkels in de herfst- en winterperiode nog wel eens tegen. Deze groente heeft een unieke smaak. Sommige mensen trekken de gelijkenis met asperges, welke wel een stuk duurder zijn. Daarom wordt de schorseneer ook wel de ‘armeluisasperge’ genoemd.

Herkomst en groeiwijze
Schorseneren lijken op wortels omdat ze lang en dun zijn. Toch heeft deze groente daar verder weinig van weg, behalve dat de schorseneer ook onder grond groeit. Schorseneren horen bij de composietenfamilie, een van de omvangrijkste plantenfamilies. Ook de paardenbloem behoort hiertoe. Wat alle planten gemeen hebben is de lange ondergrondse wortel welke maximaal 30 cm wordt.
De schorseneer is een roomwitte penwortel met een donkerbruine schil, welke in het voorjaar bloeit met felgele bloemen. Een andere, minder bekende, soort heeft een witte of lichtbruine schil en wordt ook wel de haverwortel genoemd.

Rond de 16e eeuw zijn de schorseneren via het Middellandse Zeegebied naar de Lage Landen geïmporteerd. Schorseneren werden vanaf toen veel gegeten maar zijn daarna in de vergetelheid geraakt. Vooral dankzij de opmars van andere groenten, want het bereiden van schorseneren vinden veel mensen een tijdrovend en lastig klusje.

Verkrijgbaar
Schorseneren zijn van ongeveer september tot en met maart verkrijgbaar. Oorspronkelijk is het een echte wintergroente. In de supermarkt vinden we deze groente nauwelijks en soms is het goed zoeken waar dan wel. Vraag er eens naar bij een plaatselijke groenteboer. Ook in biologische winkels loop je een grotere kans om ze tegen te komen.

Let er bij de aankoop van schorseneren op dat de wortels droog aanvoelen, heel zijn en geen vertakkingen hebben. Omdat schorseneren geen populair product is, is het verstandig om goed te kijken of de groente nog wel vers is.

Bewaren
Bewaar schorseneren op een koele plaats. Daar zijn ze ongeveer twee weken te bewaren.

Toepassing
Schorseneren zijn lekker om te bakken in roomboter en te serveren als bijgerecht of te wokken samen met andere groenten. Schorseneren combineren goed met paprika, uien, champignons, peterselie, broccoli en wortelen. Ook kan er prima soep van gemaakt worden. Afgekoelde of restjes schorseneren kunnen ook gemakkelijk in een salade verwerkt worden. Lekker met citrusvruchten of een eitje.

Weetjes/Wist je dat:

  • Er een soort melksap vrijkomt tijdens het schillen van schorseneren, waardoor de bereiding van de groente tot een aardig klusje gerekend mag worden? Daarom werden schorseneren vroeger ook wel ‘keukenmeidenverdriet’ genoemd.
  • Ditzelfde sap vroeger tegen slangenbeten werd gebruikt?

In het Vlaams schorseneren ‘protstokken’ worden genoemd? Dit vanwege de grote hoeveelheid aan houtvezels, welke pas in de dikke darm worden omgezet, wat voor winderigheid kan zorgen.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van schorseneren
Schorseneren bevatten gunstige polysachariden zoals inuline. Inuline is een type suiker dat door diabeten beter verdragen wordt (1). Inuline is ook een voedingsbron voor de darmflora (2). Deze vergeten groente bevat veel van het aminozuur asparagine, dat bekend staat als een belangrijke voedingsstof voor het brein (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Guess ND, Dornhorst A, Oliver N, Frost GS. A Randomised Crossover Trial: The Effect of Inulin on Glucose Homeostasis in Subtypes of Prediabetes. Annals of nutrition & metabolism. 2016; 68(1):26-34.

2. Slavin J. Fiber and Prebiotics: Mechanisms and Health Benefits. Nutrients. 2013; 5(4):1417-1435.

3. Ruzzo E, Capo-Chichi J, Ben-Zeev B et al. Deficiency of Asparagine Synthetase Causes Congenital Microcephaly and a Progressive Form of Encephalopathy. Neuron. 2013; 80(2):429-441.