web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van seitan

De voedingswaarde van seitan

Voedingswaardetabel van seitan per 100 gram:

Per 100 g Seitan ADH*
kcal 113 5,65%
Kj 479 5,70%
Water (g) 21,9 1,10%
Eiwit (g) 24,8 44,29%
Koolhydraten (g) 3 1,15%
Suiker (g)
Vet (g) 0,77 1,10%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 0,8 2,29%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,04 2,67%
B3 (mg) 0,00%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 846 84,60%
Kalium (mg) 109 3,11%
Calcium (mg) 35 3,50%
Fosfor (mg) 0,00%
IJzer (mg) 2,1 26,25%
Jodium (ug) 0,4 0,27%
Magnesium (mg) 23 7,67%
Koper (mg) 0,00%
Selenium (ug) 0,00%
Zink (mg) 1,1 7,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over seitan
Seitan is een eiwitrijk vleesalternatief dat wordt gewonnen uit de gluten van tarwe. Gluten zijn eiwitten die brood hun elastische structuur geven. Door tarwedeeg te wassen spoel je de zetmelen weg en houd je gluten over, waarmee je een vleesachtige structuur krijgt. De seitan wordt gekookt in een bouillon met sojasaus, waardoor er veel umami in komt te zitten. Doordat seitan rijk is aan gluten is het niet aan te raden voor mensen met een glutenintolerantie.

Herkomst
Het woord seitan komt uit Japan. In het Japans betekent het letterlijk ‘gemaakt van eiwitten’. Hier wordt het al honderden jaren gemaakt. Er is ook documentatie dat in China tarwegluten al in de zesde eeuw werden geconsumeerd als vleesvervanger, voornamelijk door boeddhisten. Al in de achttiende eeuw arriveerden de tarwegluten ook in het Westen toen er een Italiaanse (in het Latijn geschreven) verhandeling werd gepubliceerd over het proces van tarwegluten winnen. In de negentiende eeuw werd het ook aan diabetici voorgeschreven door Westerse artsen. Rond 1960 vergaarde seitan grote Europese bekendheid door de Japanse George Oshawa, ambassadeur van de macrobiotiek.

Verkrijgbaar
Seitan is in sommige reguliere winkels te koop. De meeste natuurvoedingswinkels verkoopt ze ook. Verder kun je tarwegluten kopen in de vorm van poeder. Je kunt zelf ook seitan maken, op internet staan verschillende recepten hiervoor.

Toepassing
Seitan wordt vooral als vleesalternatief gebruikt. Je kunt het bijvoorbeeld verwerken in curry’s, empanada’s, roerbakschotels en salades. De seitan uit de winkel is vaak al op smaak gebracht, maar je kunt ook zelf een marinade maken.

Weetjes/Wist je dat?

  • Tarwegluten vaak aan broden worden toegevoegd voor een beter rijsproces en elasticiteit?
  • Je geen tarwegluten kunt winnen uit gefermenteerd deeg? De gluten zijn dan al voor een groot deel afgebroken.
  • Seitan een goed alternatief kan zijn voor vegetariërs en vegans die geen soja kunnen eten?

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: