De voedingswaarde van sinaasappel

Voedingswaardetabel van sinaasappel per 100 gram:

Per 100 g / mlSinaasappelADH*
kcal442,20%
Kj1862,21%
Water (g)85,24,26%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)9,53,65%
Suiker (g)8,3
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)0,8
E.O.V. (g)0,2
M.O.V. (g)0,2
Omega 6 (g)0,4
Omega 3 (g)0,3
Cholesterol (mg)0,1
Vezels (g)2,16,00%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)0,087,27%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)0,42,50%
B5 (mg)0,265,20%
B6 (mg)0,053,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)206,67%
B12 (ug)
C (mg)5066,67%
D (ug)
E (mg)0,44,00%
Vitamine K (ug)0,10,08%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)1704,86%
Calcium (mg)404,00%
Fosfor (mg)253,13%
IJzer (mg)0,040,50%
Jodium (ug)2,51,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,066,67%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over sinaasappels
Sinaasappels, wie kent ze niet? Ook wel de appeltjes van oranje genoemd! Deze populaire citrusvruchten zijn niet meer weg te denken uit onze voeding. Vaak geperst op zondagochtend of gewoon zo, uit de hand.

Herkomst en groeiwijze
Van oorsprong komt de sinaasappel, net als veel ander citrusfruit, uit China. De kweek vindt nu vooral plaats in landen rondom de Middellandse Zee. De zoete sinaasappel is het ras wat wij meestal consumeren. Deze komt voort uit een ander geslacht dan de zure- of bittere sinaasappel. In Nederland kennen wij vooral de hand- en perssinaasappelen (de ‘gewone’ sinaasappelen) maar er zijn ook losse rassen verkrijgbaar zoals de bloed- en navelsinaasappel. Sinaasappelen groeien aan bomen en zijn in het begin groen van kleur. Het fruit heeft kou nodig om te veranderen in een diep oranje kleur. In landen waar het ’s nachts niet koud (genoeg) wordt, worden de sinaasappelen vaak handmatig oranje gekleurd.

Verkrijgbaar
De meeste sinaasappels die in onze winkels liggen komen uit Spanje.  Het seizoen loopt van december tot en met het begin van de lente. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de sinaasappel voor ons dus echt winterfruit. De oogst in Spanje begint vaak al in de herfst. De rest van het jaar komen de sinaasappels uit Zuid-Afrika of Zuid-Amerika.

Let er bij de aankoop van sinaasappels op dat de vruchten stevig aanvoelen zonder beurse of zachte plekken. Let vooral op de gedeelten rondom de steelaanzet. Sinaasappelen zijn gevoelig voor schimmelvorming.

Bewaren
Sinaasappels zijn tot maximaal drie weken te bewaren buiten de koelkast. Vruchten die op kamertempratuur liggen dienen sneller te worden opgegeten dan de exemplaren op een koele plek.

Toepassing
Een handsinaasappel is sappig en kan na het pellen meteen gegeten worden. Een perssinaasappel heeft vruchtvlees met een vezelige structuur en leent zich beter om uit te persen. Sinaasappelen zijn ook lekker om in gerechten te verwerken. Zoals partjes sinaasappel in een salade met venkel en pijnboompitten. De vruchten combineren ook goed met allerlei vissoorten. Of maak eens een jam of chutney van sinaasappelen. Lekker bij pannenkoeken of hartige voedingsmiddelen. Naast het sap leent ook de rasp zich voor allerlei doeleinden. Bijvoorbeeld om te mengen door een cake- of koekjesbeslag. Of verwerk wat van de rasp in een hartige stoofschotel, zelfgemaakte granola of mueslireep. Parten sinaasappel zijn ook lekker bij een nagerecht, kort gegrild en geserveerd met bijvoorbeeld amandelschaafsel en honing.

Weetjes/Wist je dat:

  • De sinaasappel ook wel ‘appelsien’ wordt genoemd?
  • Aan één sinaasappelboom wel vijfhonderd sinaasappelen kunnen groeien?
  • Er ook groene sinaasappels bestaan? Deze zijn dan gewoon rijp en eetbaar, maar de westerlingen willen ze niet.
  • Sinaasappels pas na vier jaar geplukt kunnen worden van een sinaasappelboom? Pas dan is de boom volwassen door de vele zonuren.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van sinaasappel
Wetenschappers hebben vastgesteld dat sinaasappels ontstekingen kunnen verminderen (1). Bloedsinaasappels bevatten meer antioxidanten. Ook kan een regelmatige inname van sinaasappels de bloeddruk laten dalen (2). Vermoedelijk is dat te danken aan het kalium, pectine en flavonoïden zoals naringenine. In sinaasappels zit ook de bioflavonoïde hespiridine, die de bloeddruk kan helpen verlagen (3). Ook interessant is om te weten dat in sinaasappels kaliumcitraat zit, dat nierstenen kan voorkomen (4, 5). Onderzoekers zijn erg geïnteresseerd in de heilzame aspecten van de schil, zo is vastgesteld dat deze antimicrobiële eigenschappen bezit (6), vooral in de mond.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Buscemi S, Rosafio G, Arcoleo G. Effects of red orange juice intake on endothelial function and inflammatory markers in adult subjects with increased cardiovascular risk. The American journal of clinical nutrition. 2012; 95(5):1089-95.

2. Asgary S, Keshvari M. Effects of Citrus sinensis juice on blood pressure. ARYA Atherosclerosis. 2013;9(1):98-101.

3. Morand C, Dubray C, Milenkovic D. Hesperidin contributes to the vascular protective effects of orange juice: a randomized crossover study in healthy volunteers. The American journal of clinical nutrition. 2011; 93(1):73-80.

4. Wabner CL, Pak CY. Effect of orange juice consumption on urinary stone risk factors. The Journal of urology. 1993; 149(6):1405-8.

5. Odvina CV. Comparative value of orange juice versus lemonade in reducing stone-forming risk. Clinical journal of the American Society of Nephrology : CJASN. 2006; 1(6):1269-74.

6. Hussain KA, Tarakji B, Kandy BP. Antimicrobial effects of citrus sinensis peel extracts against periodontopathic bacteria: an in vitro study. Roczniki Panstwowego Zakladu Higieny. 2015; 66(2):173-8.