web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van sinaasappel

De voedingswaarde van sinaasappel

Voedingswaardetabel van sinaasappel per 100 gram:

Per 100 g / ml Sinaasappel ADH*
kcal 44 2,20%
Kj 186 2,21%
Water (g) 85,2 4,26%
Eiwit (g) 1 1,79%
Koolhydraten (g) 9,5 3,65%
Suiker (g) 8,3
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g) 0,8
E.O.V. (g) 0,2
M.O.V. (g) 0,2
Omega 6 (g) 0,4
Omega 3 (g) 0,3
Cholesterol (mg) 0,1
Vezels (g) 2,1 6,00%
A (mg) 0,01 1,11%
B1 (mg) 0,08 7,27%
B2 (mg) 0,04 2,67%
B3 (mg) 0,4 2,50%
B5 (mg) 0,26 5,20%
B6 (mg) 0,05 3,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 20 6,67%
B12 (ug)
C (mg) 50 66,67%
D (ug)
E (mg) 0,4 4,00%
Vitamine K (ug) 0,1 0,08%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 170 4,86%
Calcium (mg) 40 4,00%
Fosfor (mg) 25 3,13%
IJzer (mg) 0,04 0,50%
Jodium (ug) 2,5 1,67%
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,06 6,67%
Selenium (ug)
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over sinaasappels
Sinaasappels, wie kent ze niet? Ook wel de ‘appeltjes van oranje’ genoemd! Deze populaire citrusvrucht is niet meer weg te denken uit onze voeding. Vaak geperst op zondagochtend of in partjes uit de hand.

Herkomst en groeiwijze
Van oorsprong komt de sinaasappel, net als veel ander citrusfruit, uit China. Tegenwoordig wordt dit fruit vooral geteeld in landen rondom de Middellandse Zee. Wij eten vooral de zoete sinaasappel. Deze komt voort uit een ander geslacht dan de zure of bittere sinaasappel. In Nederland onderscheiden we hand- en perssinaasappelen. Ook zijn er een aantal speciale rassen te koop, zoals de bloed- en de navelsinaasappel.

Sinaasappelen groeien aan bomen en zijn aanvankelijk groen van kleur. Het fruit heeft kou nodig om te veranderen naar een diep oranje kleur. In landen waar het ’s nachts niet koud (genoeg) wordt, worden de sinaasappelen vaak handmatig oranje gekleurd.

Verkrijgbaar
De meeste sinaasappels in de winkel komen uit Spanje.  Het seizoen loopt van december tot en met het begin van de lente. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de sinaasappel dus echt winterfruit. De oogst in Spanje begint vaak al in de herfst. De rest van het jaar komen de sinaasappels uit Zuid-Afrika of Zuid-Amerika.

Als je sinaasappels koopt, let er dan op of vruchten stevig aanvoelen zonder beurse of zachte plekken. Let vooral op het gedeelte rondom de steelaanzet. Sinaasappelen zijn gevoelig voor schimmelvorming.

Bewaren
Sinaasappels zijn tot maximaal drie weken te bewaren buiten de koelkast. Vruchten die op kamertemperatuur liggen, moet je sneller opeten dan de exemplaren op een koele plek.

Toepassing
Een handsinaasappel is sappig en kan na het pellen meteen worden gegeten. Een perssinaasappel heeft vruchtvlees met een vezelige structuur en is meer geschikt om om uit te persen. Sinaasappelen zijn ook lekker om in gerechten te verwerken. Zoals partjes sinaasappel in een salade met venkel en pijnboompitten. De vruchten combineren ook goed met allerlei vissoorten. Of maak eens een jam of chutney van sinaasappelen. Lekker bij pannenkoeken of hartige voedingsmiddelen. Partjes sinaasappel smaken ook goed bij een nagerecht, kort gegrild en geserveerd met bijvoorbeeld amandelschaafsel en honing.

Naast het sap leent ook de rasp van de schil zich voor allerlei doeleinden. Bijvoorbeeld door een cake- of koekjesbeslag. Of verwerk wat van de rasp in een hartige stoofschotel, zelfgemaakte granola of mueslireep.

Wist je dat:

  • De sinaasappel ook wel ‘appelsien’ wordt genoemd?
  • Aan één sinaasappelboom wel vijfhonderd sinaasappelen kunnen groeien?
  • Er ook groene sinaasappels bestaan? Deze zijn dan gewoon rijp en eetbaar, maar  westerlingen prefereren de oranje variant.
  • Een sinaasappelboom pas na vier jaar vrucht draagt.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van sinaasappel
Wetenschappers hebben vastgesteld dat sinaasappels ontstekingen kunnen verminderen (1). Bloedsinaasappels bevatten meer antioxidanten dan andere soorten.

Het regelmatig eten van sinaasappels kan de bloeddruk laten dalen (2). Vermoedelijk is dat te danken aan de stoffen: kalium en pectine en flavonoïden zoals naringenine. In sinaasappels zit bioflavonoïde hespiridine, ook een stof die de bloeddruk kan helpen verlagen (3).

Ook interessant is te weten dat in sinaasappels kaliumcitraat zit, dat nierstenen kan voorkomen (4, 5).

Onderzoekers zijn erg geïnteresseerd in de heilzame aspecten van de schil, zo is vastgesteld dat deze antimicrobiële eigenschappen bezit (6), vooral in de mond.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Buscemi S, Rosafio G, Arcoleo G. Effects of red orange juice intake on endothelial function and inflammatory markers in adult subjects with increased cardiovascular risk. The American journal of clinical nutrition. 2012; 95(5):1089-95.

2. Asgary S, Keshvari M. Effects of Citrus sinensis juice on blood pressure. ARYA Atherosclerosis. 2013;9(1):98-101.

3. Morand C, Dubray C, Milenkovic D. Hesperidin contributes to the vascular protective effects of orange juice: a randomized crossover study in healthy volunteers. The American journal of clinical nutrition. 2011; 93(1):73-80.

4. Wabner CL, Pak CY. Effect of orange juice consumption on urinary stone risk factors. The Journal of urology. 1993; 149(6):1405-8.

5. Odvina CV. Comparative value of orange juice versus lemonade in reducing stone-forming risk. Clinical journal of the American Society of Nephrology : CJASN. 2006; 1(6):1269-74.

6. Hussain KA, Tarakji B, Kandy BP. Antimicrobial effects of citrus sinensis peel extracts against periodontopathic bacteria: an in vitro study. Roczniki Panstwowego Zakladu Higieny. 2015; 66(2):173-8.